Verkiezingen

Op woensdag 15 maart mag u uw stem uitbrengen voor de leden van de Tweede Kamer.

Waarom stemmen?

De Tweede Kamer controleert, maakt en beoordeelt wetsvoorstellen. Door uw stem uit te brengen, bepaalt u welke 150 Nederlanders namens u vier jaar lang in de Tweede Kamer zitten.

Wie mag stemmen?

Iedereen vanaf 18 jaar die op 30 januari 2017 in Gouda staat ingeschreven, de Nederlandse nationaliteit heeft en niet is uitgesloten van het kiesrecht, krijgt van de gemeente Gouda een stempas. Met de stempas en uw paspoort, identiteitskaart of rijbewijs (uit Nederland) kunt u stemmen. Voor deze verkiezing geldt dat een identiteitsbewijs maximaal 5 jaar verlopen mag zijn. De stempassen worden uiterlijk 25 februari 2017 bezorgd.

Waar kunt u stemmen?

Met uw stempas kunt u in ieder willekeurig stembureau in Gouda uw stem uitbrengen. Bekijk hier een overzicht van de stembureaus. Deze zijn geopend van 7.30 tot 21.00 uur. Met uitzondering van het stembureau in het Huis van de Stad, dit stembureau is open van 6.30 tot 21.00 uur.

Geen stempas ontvangen?

Vraag dan persoonlijk een vervangende stempas aan bij de gemeente. Dat kan schriftelijk tot en met 10 maart. Of aan de balie in het Huis van de Stad tot en met dinsdag 14 maart, uiterlijk 12.00 uur. Neem hiervoor een geldig identiteitsbewijs mee.

Verhinderd op 15 maart?

Bent u verhinderd? Dan kunt u iemand machtigen om voor u te stemmen. Dat kan op twee manieren:

  1. Via de achterkant van uw stempas, als u iemand wilt machtigen die ook in Gouda woont.
  2. Via de gemeente met een volmachtformulier, als u iemand wilt machtigen die in een andere gemeente woont. Dit kan tot 10 maart. Gebruik hiervoor het volmachtformulier*.

* het volmachtformulier kunt u ook gebruiken als u iemand uit Gouda wilt machten, maar nog geen stempas heeft. Bijvoorbeeld wanneer u op vakantie bent als de stempas bezorgd wordt en niet voor de verkiezingen terug bent.

Stemmen in een andere gemeente

Wilt u in een andere gemeente stemmen? Vraag dan persoonlijk een kiezerspas aan. Dat kan schriftelijk tot en met 10 maart of aan de balie in het Huis van de Stad tot en met 14 maart, uiterlijk 12.00 uur. Download hier het formulier voor het aanvragen van een kiezerspas.

Per brief stemmen

Verblijft u als kiesgerechtigde op de dag van de stemming tijdelijk in het buitenland? Dan kunt u per brief stemmen. Regel dit wel op tijd (minimaal 28 dagen voor de stemming).

Kandidatenlijsten

De kandidatenlijsten waarop u kunt zien op wie en waar u kunt stemmen, worden 2 maart huis-aan-huis bezorgd. Ook waar een ja-nee of nee-nee sticker op de brievenbus is geplakt.

Aanplakborden

Om uw partij te promoten bij de verkiezingen zijn aanplakborden geplaatst. Bekijk hier het overzicht van de aanplakborden. Voor het plakken van posters geldt het volgende:

  • De poster mag niet groter zijn dan A1-formaat;
  • Per partij één poster per aanplakbord;
  • U moet de posters zelf plakken;
  • Hou rekening met andere partijen.

Meer weten?

Kijk voor informatie over de verkiezingen op www.elkestemtelt.nl

Uitgelicht