Gouda legt 4 scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober 4 scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem. Voorafgaand aan deze raadpleging gaat het college nog met de gemeenteraad in gesprek over de 4 scenario’s en over de mogelijkheid om in Korte Akkeren voor een gefaseerde invoering van gereguleerd parkeren te kiezen.
In de scenario’s zijn 4 varianten van parkeertijden en -tarieven uiteengezet. Deze scenario’s zijn tot stand gekomen samen met de meedenkpanels, waarin wijkbewoners zaten. “We hebben de wensen van bewoners meegenomen en willen nu met de raapleging in de wijken ophalen welk scenario een brede voorkeur heeft”, licht wethouder Jan Kees Oppelaar toe. “In alle scenario’s hebben we de tarieven voor bewoners en hun bezoekers zo laag mogelijk gehouden, zoals toegezegd tijdens de bewonersavonden.”
De volgende 4 scenario’s worden aan inwoners voorgelegd:
- Altijd betaald en vergund parkeren, waarbij de 1e parkeervergunning voor bewoners € 45,- per jaar kost en de 2e € 90,- per jaar;
- Altijd betaald en vergund parkeren, waarbij de 1e en 2e parkeervergunning € 56,- per jaar kost;
- Van maandag tot en met vrijdag van 16.00 uur tot 24.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de 1e parkeervergunning € 50,- per jaar kost en de 2e € 100,- per jaar;
- Van maandag tot en met vrijdag van 16.00 uur tot 24.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de 1e en 2e parkeervergunning € 62,- per jaar kost.
Bij alle scenario’s geldt een tarief voor betaald parkeren voor externen van € 3,- per uur en een tarief voor parkeren van bezoekers van bewoners van € 0,40 per uur, uitgezonderd de parkeerterreinen Klein Amerika en Schouwburgplein.
Verder in gesprek over vragen en zorgen
Met de gemeenteraad wordt dit najaar een werksessie gehouden. Daarin kunnen raadsleden nog input geven voor de scenario’s. Ook wordt de raad gevraagd naar hun ideeën voor aanvullend beleid waarmee de zorgen van inwoners ondervangen kunnen worden. Oppelaar: “Uit het participatietraject is naar voren gekomen dat onder inwoners nog vragen en zorgen leven. Bijvoorbeeld over de betaalbaarheid voor kwetsbare groepen, over regelingen voor huishoudens zonder auto die soms een auto lenen of delen, en over locaties van maatschappelijk belang die veel externe bezoekers trekken zoals sportverenigingen. We hebben deze zorgen goed gehoord en gaan hierover met de raad in gesprek.”
Gefaseerde invoering
Het college wil tijdens deze sessie ook weten wat de raad vindt van een gefaseerde invoering van betaald en vergund parkeren in Korte Akkeren. Daarbij zou gestart worden in de buurten waar de parkeerdruk – en dus de overlast – het grootst is. Vervolgens wordt de invoering stap voor stap uitgebreid naar de omringende buurten. “We vinden het belangrijk dat mensen ervaren wat gereguleerd parkeren in de praktijk betekent. Daarbij houden we een scherp oog voor de aandachtspunten en zorgen van bewoners en kijken we telkens goed naar wat beter kan voordat we verder gaan”, geeft wethouder Oppelaar aan. In Kort Haarlem ligt een gefaseerde invoering minder voor de hand te, omdat een deel van de wijk al gereguleerd parkeren kent en de parkeerdruk op veel plekken hoog is.
Planning
Na de werksessie met de raad start eind oktober de digitale raadpleging onder de wijkbewoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem. In een huis-aan-huis brief ontvangen inwoners informatie over hoe ze per huisadres 1 stem kunnen uitbrengen. Voor mensen die hulp nodig hebben bij het uitbrengen van hun digitale stem, worden inloopmomenten gepland. Bewoners hebben 3 weken de tijd hun stem uit te brengen. De uitkomst van de raadpleging wordt op 10 december met de raad gedeeld, waarna de gemeenteraad uiteindelijk de tarieven vaststelt. De planning is dat de invoering van het gereguleerd parkeren start op 1 maart 2025.
Schaarse ruimte
De gemeenteraad van Gouda heeft eerder met het vaststellen van de wijkmobiliteitsplannen Kort Haarlem en Korte Akkeren, gekozen om gereguleerd parkeren in deze wijken in te voeren. Belangrijk doel hiervan is om de schaarse openbare ruimte beter te verdelen. Oppelaar: “De parkeerdruk in Kort Haarlem en Korte Akkeren is nu al op veel plekken aan de hoge kant. Gouda zal de komende jaren verder doorgroeien tot een stad met naar verwachting 80.000 inwoners in 2030. Ook groeit het aantal bezoekers en de werkgelegenheid. Dat heeft gevolgen voor openbare ruimte. We hebben ook ruimte nodig voor bijvoorbeeld groen, sport- en speelplekken, afvalcontainers, fietsverbindingen, bushaltes en deelvervoer. Door de ruimte op straat zo eerlijk mogelijk te verdelen houden we onze woonwijken aantrekkelijk en onze stad veilig en leefbaar.”