Selectieprocedure Tijdelijk Woonconcept Winterdijk 10 – Erfpachtuitgifte

De gemeente Gouda wil graag op de locatie Winterdijk 10 tijdelijke woonruimte realiseren voor voornamelijk jongeren.

Aanleiding

Het gebouw aan de winterdijk 10 wordt sinds 2019 niet meer gebruikt als school en staat leeg. Er is onderzocht om het gebouw aan te passen naar tijdelijk wonen, maar dit bleek niet haalbaar. Daarom is gekozen voor sloop-nieuwbouw. In verband met mogelijke toekomstige ontwikkelingen in het gebied waar de locatie zich bevindt die nog onzeker zijn, is besloten te kiezen voor een tijdelijke invulling van de locatie.

Waarom

Er is een groot woningtekort in Gouda. Vooral jongeren hebben moeite om een betaalbaar plekje voor zichzelf te vinden. De gemeente Gouda vindt het heel belangrijk dat inwoners in hun stad kunnen blijven wonen. En daarvoor zijn betaalbare woningen nodig. Het realiseren van tijdelijke woningen op de locatie Winterdijk 10 draagt daar aan bij.

Doelgroep en bouwplan

In 2023 is gestart met de sloop van het bestaande schoolgebouw (inpandige asbestsanering). Planning is om de overige sloopwerkzaamheden uit te voeren in het laatste 3 maanden van 2024 met uitloop naar de eerste 3 maanden van 2025. Dit kan niet eerder in verband met aanwezige vleermuizen. Het schoolgebouw wordt gesloopt tot aan de bestaande fundering.

Het voornemen is om op de bestaande fundering van het schoolgebouw tijdelijke woonruimten te maken (prefab woonunits) voor eenpersoonshuishoudens voor een periode van maximaal 30 jaar (2 keer 15 jaar). Het gaat hierbij om maximaal 60 zelfstandige woonruimten. De woonruimten zijn bedoeld voor voornamelijk  jongeren met een dringende huisvestingsbehoefte, waarbij andere doelgroepen niet worden uitgesloten.

Het betreft een autoloos tijdelijk woonconcept waarbij wordt gekozen voor een doelgroep met geen autobezit.

Planning

De gemeente heeft als doel het tijdelijk woonconcept uiterlijk in de eerste 3 maanden van 2026 gereed te hebben.

Selectieprocedure

De gemeente Gouda houdt een selectieprocedure om een partij te vinden die de planuitwerking, realisatie en exploitatie op zich kan nemen. De gemeente is daarbij van plan om het perceel in erfpacht uit te geven voor een periode van maximaal dertig jaar (2 keer 15 jaar). De te selecteren partij zal de planuitwerking, realisatie en exploitatie voor eigen rekening en risico verzorgen.

Bent u geïnteresseerd in deelname dan vragen wij u uiterlijk op dinsdag 3 september 2024 zich aan te melden. Aanmelden kan door  een e-mail te sturen aan:

E-mail adres: gemeente@gouda.nl
Onderwerp: Deelname Selectieprocedure Tijdelijk Woonconcept Winterdijk 10
Naam van uw organisatie
Contactpersoon van uw organisatie

Na ontvangst van uw aanmelding zal de gemeente Gouda binnen twee werkdagen u de documenten behorende tot de selectieprocedure toesturen. Dit betreft informatie over de selectieprocedure, informatie over het bestaande schoolgebouw en de uitgangspunten en randvoorwaarden voor het tijdelijke woonconcept.