Voornemen tot tijdelijke verhuur grond in Westergouwe-I

De gemeente Gouda heeft het voornemen om een perceel grond in plangebied Westergouwe‑I tijdelijk te verhuren aan FFC Vastgoed B.V. (“FFC”) ten behoeve van de vestiging van een tijdelijke horecagelegenheid met de formule ‘Kwalitaria’. Het betreft een perceel grond gelegen aan de Burgemeester van Dijkesingel te Gouda, kadastraal bekend Gemeente Gouda, sectie N, nummer 2495 gedeeltelijk, oppervlakte circa 205 m2. Naar het oordeel van de gemeente is FFC voor dit perceel de enige serieuze gegadigde.

Het perceel is gelegen in het zogenoemde tijdelijke voorzieningencluster van plangebied Westergouwe-I. De gemeente wenst daar op zo kort mogelijk termijn de vestiging van een tijdelijke horecagelegenheid mogelijk te maken (binnen de vigerende publiekrechtelijke kaders). De verhuur is tijdelijk van aard vanwege de komst van een winkelcentrum in het projectgebied Westergouwe en loopt daarom van 1 september 2024 tot uiterlijk 31 december 2030. Het perceel wordt in onbebouwde staat verhuurd en zal na afloop van de huurperiode weer geheel ontruimd moeten worden opgeleverd aan de gemeente. De huurder kan op geen enkele wijze aanspraak maken op het voortzetten van de huurovereenkomst op deze of een andere locatie binnen het plangebied. De exploitatie geschiedt geheel voor rekening en risico van de huurder. Bovendien is Westergouwe een gebied dat in ontwikkeling is, waardoor overlast van bouw en logistiek aan de orde kan zijn.

Voor de invulling van het tijdelijke voorzieningencluster heeft de gemeente sinds 2014 afspraken gemaakt binnen het samenwerkingsverband voor de ontwikkeling van Westergouwe, dat bestaat uit de gemeente Gouda, VolkerWessels Vastgoed B.V. en Heijmans Vastgoed B.V. Onderdeel van de afspraken is dat de gezamenlijke stuurgroep goedkeuring moet geven aan een voorgenomen uitgifte. De stuurgroep heeft inmiddels ingestemd met de voorgenomen tijdelijke verhuur aan FFC.

Vanuit het samenwerkingsverband is al jarenlang gezocht naar een geschikte huurder voor het perceel. FFC is daar als enige uitgekomen. Gezien die voorgeschiedenis en de inmiddels verkregen goedkeuring van FFC door de stuurgroep, is de gemeente van mening dat FFC de enige serieuze gegadigde is om het perceel tijdelijk te huren op de gewenste wijze.

Termijn reactie

Mocht u als belanghebbende bezwaren hebben tegen de voorgenomen tijdelijke verhuur aan FFC, dan dient u binnen 20 kalenderdagen na publicatie van dit voornemen (tot 6 augustus) een kort geding aanhangig te maken bij de rechtbank Den Haag. Deze termijn is een vervaltermijn. Blijven bezwaren uit, dan acht de gemeente zich vrij om tot verhuur van het perceel aan FFC over te gaan.

Met deze publicatie geeft de gemeente uitvoering aan het Didam-arrest van de Hoge Raad d.d. 26 november 2021 (ECLI:NL:HR:2021:1778).