Aanmelding opkoper
Als u regelmatig tweedehands spullen opkoopt en weer verkoopt, bent u verplicht om u als opkoper aan te melden bij de gemeente. Ook bent u verplicht om uw ingekochte spullen bij te houden in een opkopersregister. Dit is verplicht om ervoor te zorgen dat er geen gestolen spullen verkocht worden.
U kunt zich aanmelden als opkoper via het Digitaal opkopersloket. Op deze website maakt u een account aan en vult u uw gegevens in. U kunt dan ook aangeven of u ook het Digitaal opkopersregister wilt gebruiken. Dit kost niets. Als u dit wilt gebruiken, ontvangt u een e-mail met een gebruikersnaam en inlogcode. Hiermee kunt u aan de slag met het Digitaal opkopersregister.
Als u zich heeft aangemeld, ontvangen de gemeente en de politie een melding. Wij sturen u dan een e-mail ter controle.
In het Digitaal opkopersregister houdt u bij welke spullen u heeft ingekocht. Hiermee willen we zorgen dat u geen gestolen spullen van criminelen inkoopt, vaak zonder dat u het weet. Het register is gekoppeld met de website Stop heling en zo kan het systeem zien of spullen, die u in het register zet, gestolen zijn. De politie en buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) krijgen automatische een melding als er gestolen spullen tussen zitten.
Als u zich niet aanmeldt als opkoper en uw gekochte spullen niet bijhoudt, kunt u een boete krijgen.
Ja, als u gestopt bent als opkoper kunt u zich ook weer afmelden via het Digitaal opkopersloket.