Aanwijzing vaste trouwlocatie
Bent u eigenaar of beheerder van een locatie? Dan kunt u uw locatie als vaste huwelijkslocatie laten aanwijzen. Op deze pagina leggen wij uit hoe u dit aanvraagt.

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.
Wilt u uw locatie als vaste trouwlocatie laten aanwijzen dan kunt u dit online aanvragen.
Voor deze aanvraag heeft u een kopie van de gebruiksvergunning nodig (als het een bedrijfsruimte is). Heeft u deze nog niet, dan regelt u dit eerst voordat u de aanvraag doet.
Het aanvragen van een locatie als vaste trouwlocatie kost € 400,-. Uw locatie wordt dan ‘huis der gemeente’. Dit betekent dat daar een huwelijk of geregistreerd partnerschap gesloten mag worden.
Houd er rekening mee dat een aanvraag ook afgewezen kan worden. Ook dan betaalt u het volledige bedrag voor het aanvragen.
Wanneer we het in deze voorwaarden hebben over het huwelijk, bedoelen we ook het geregistreerd partnerschap.
- De locatie is in Gouda.
- De locatie voldoet aan de algemene eisen van openbare orde en (brand)veiligheid en is niet in strijd met de goede zeden.
- De locatie heeft alle vergunningen en ontheffingen die nodig zijn. Bij een bedrijfsruimte laat u dit zien met een gebruiksvergunning.
- De locatie is tijdens de ceremonie voor iedereen openbaar. De locatie is ook toegankelijk voor mensen met een beperking.
- De locatie is een gebouw. Een tuin of terras bij het gebouw kunnen we aanmerken als verlenging van het gebouw.
- Een gebedshuis dat nog in gebruik is, bijvoorbeeld een kerk of moskee, of een woning kunnen we niet aanwijzen als vaste trouwlocatie.
- In of bij de locatie is een ruimte waar de trouwambtenaar zich kan omkleden en kan voorbereiden.
- Een gratis huwelijk is niet mogelijk op een vaste trouwlocatie.
- We controleren elke 5 jaar of een locatie die is aangewezen als ‘vaste’ trouwlocatie nog voldoet aan de voorwaarden. Voldoet de locatie niet meer aan de voorwaarden? Dan beëindigen we de overeenkomst ‘vaste trouwlocatie’.
Als het niet lukt om online de aanvraag te doen, dan kunt u dit ook schriftelijk doen.
Wilt u de aanvraag schriftelijk doen, zet er dan de volgende informatie in:
- Uw naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres.
- Ingevuld en ondertekend aanvraagformulier vaste trouwlocatie.
- Kopie gebruiksvergunning (als het een bedrijfsruimte is).
- Uw handtekening.
U vindt ons adres op de contactpagina. U kunt de aanvraag richten aan de afdeling Burgerdiensten.