Melding huwelijk of geregistreerd partnerschap

U wilt trouwen of uw partnerschap laten registreren? Van harte gefeliciteerd! U geeft dit door aan de gemeente. Dit kunt u samen online doorgeven door melding te maken van uw voorgenomen huwelijk/geregistreerd partnerschap. Hiervoor logt u allebei in met uw eigen DigiD. Hieronder leggen wij u uit wat u geregeld moet hebben voordat u beide melding maakt.

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Melding maken

Een huwelijk of partnerschap meldt u minimaal 6 weken voor de datum van de ceremonie. Hierna heeft u maximaal 1 jaar de tijd om te trouwen of uw partnerschap te registreren.

Gegevens die u nodig hebt

Voordat u melding doet, moet u een bevestiging hebben van:

Heeft u nog niet alle benodigde bevestigingen? Dan moet u dit eerst regelen voordat u melding doet. Op de pagina Ceremonies voor huwelijk of partnerschap leggen wij uit welke mogelijkheden er in Gouda zijn en hoe u dit regelt.

U kunt samen online melding maken van uw voorgenomen huwelijk of registratie van uw partnerschap via de knop bovenaan de pagina als u:

  • allebei de Nederlandse nationaliteit (of andere nationaliteit binnen de Europese Unie) heeft, en
  • allebei in Nederland woont, en
  • allebei kunt inloggen met uw eigen DigiD.

Is dit niet het geval? Dan kunt u helaas niet online melding maken. U bent dan welkom bij ons in het Huis van de Stad om uw melding te maken. Maak hiervoor een afspraak en lees verder bij de volgende vraag Hoe kan ik melding maken in het Huis van de Stad?

Melding maken in 2 stappen

U en uw partner maken online melding in 2 stappen. U logt hiervoor beide apart van elkaar in met uw eigen DigiD.

Stap 1: Partner 1 maakt melding via de knop bovenaan de pagina. Ook geeft partner 1 bevestiging over de locatie, datum, tijdstip, gekozen trouwambtenaar en getuigen. Hierna is partner 2 aan de beurt.

Stap 2: Partner 2 ontvangt per e-mail bericht over de melding van partner 1. Partner 2 maakt vervolgens ook melding met eigen DigiD.

Nadat u beide stappen heeft gedaan, nemen wij de meldingen in behandeling.

Om in het Huis van de Stad melding te maken van uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap kunt u een afspraak maken.

Voordat u een afspraak maakt moet u, net als bij een online melding, bevestiging hebben van:

  • uw keuze voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap,
  • de locatie van de ceremonie (niet nodig bij trouwen in het Huis van de Stad of op een eigen locatie),
  • datum en tijdstip van de ceremonie, én
  • de trouwambtenaar die u heeft gekozen (niet nodig bij een gratis ceremonie).

Heeft u alle bevestigingen die nodig zijn? Maak dan een afspraak door het contactformulier in te vullen.

Daarnaast is het belangrijk dat u en uw partner het volgende meenemen:

  • Allebei een geldig legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs). Komt uw partner niet mee naar de afspraak omdat uw partner bijvoorbeeld in het buitenland is? Dan neemt u alleen uw eigen legitimatiebewijs mee. Houd er wel rekening mee dat de behandeling van uw aanvraag langer kan duren.
  • Een kopie van een geldig legitimatiebewijs van uw getuigen (minimaal 2, maximaal 4. Getuigen moeten ouder zijn dan 18 jaar). Op de website van de Rijksoverheid staat hoe u een veilige kopie maakt. 
  • Een ingevuld formulier Wensenlijst ceremonie (pdf). Op de wensenlijst geeft u onder andere aan of u een trouw- of partnerschapsboekje wilt bestellen. Op de pagina Trouwboekjes leest u hier meer over.
  • Eventueel: aanvullende documenten. Als het nodig is dat u aanvullende documenten meeneemt dan laten wij u dit telefonisch weten als we uw afspraak inplannen.

Nadat wij beide meldingen hebben ontvangen, controleren wij de meldingen. We kijken of u aan de wettelijke voorwaarden voldoet en of uw aanvraag compleet is. Als dat zo is, krijgt u van ons schriftelijk bericht. Maar misschien blijkt na de melding dat wij extra informatie van u nodig hebben. Bijvoorbeeld als u in het buitenland bent geboren of lange tijd in het buitenland heeft gewoond. Als dit zo is, nemen wij contact met u op. Mogelijk vragen wij u om persoonlijk langs te komen om buitenlandse documenten, zoals een geboorteakte, te laten zien. Houd er rekening mee dat dit extra tijd kost omdat buitenlandse documenten mogelijk vertaald en officieel gemaakt (gelegaliseerd) moeten worden.

U kunt bij de gemeente ook gratis trouwen of uw partnerschap registeren. Hiervoor geldt geen inkomenstoets (we kijken niet naar uw inkomen). De gemeente Gouda biedt hiervoor 2 momenten per week aan. Een gratis ceremonie vindt altijd plaats in de trouwkamer in het Huis van de Stad. Daarnaast kunt u niet uw trouwambtenaar kiezen. Op de pagina Ceremonies voor huwelijk of partnerschap leest u meer over een gratis ceremonie.

Wij hopen natuurlijk dat dit niet nodig is. Maar als u uw voorgenomen huwelijk of geregistreerd partnerschap toch wilt annuleren, geeft u dat zo snel mogelijk aan ons door. Als u binnen 28 dagen voor de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap annuleert, betaalt u hier kosten voor:

  • Betaalde ceremonie op locatie of in het Huis van de Stad: € 134,20
  • Gratis ceremonie: € 67,20

Let op: mogelijk moet u ook annuleringskosten aan de locatie betalen.

Was u van plan om een geregistreerd partnerschap om te zetten naar een huwelijk zonder ceremonie? Dan zijn de annuleringskosten: € 67,20.

Hieronder geven we u een overzicht van alle kosten. Voor de ceremonie en het trouwboekje betaalt u het bedrag dat geldt op de dag van uw huwelijk of partnerschapsregistratie. Ook als u de aanvraag in het vorige jaar heeft gedaan. De prijzen worden elk jaar op 1 januari aangepast.

Ceremonie

  • Huis van de Stad – trouwkamer: € 307,10
  • Huis van de Stad – raadzaal: € 484,80
    Als u heeft gekozen voor de gratis ceremonie dan is uw huwelijk of partnerschapsregistratie natuurlijk gratis. U betaalt misschien wel voor uittreksels, akten en een trouwboekje.
  • Op locatie: € 307,10
  • Aanvragen locatie als trouwlocatie voor 1 dag: € 205,45
    De kosten voor de aanvraag komen dan naast de bovengenoemde kosten voor een ceremonie op locatie.
  • In bijzondere situaties kan een huwelijk of partnerschapsregistratie in een ‘bijzonder huis’ gedaan worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ziekenhuis. Hiervoor betaalt u € 167,90
  • Toeslag huwelijk of partnerschapsregistratie op een feestdag: € 188,75
  • Het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk zonder ceremonie kost € 67,20.

Eigen trouwambtenaar

  • Al beëdigd bij de juiste rechtbank: € 201,60
  • Nog niet beëdigd bij de rechtbank: € 268,65

Trouwboekje

  • Turquoise of wit kunststof boekje met zilverkleurig logo: € 30,60
  • Cognackleurig leren (nubuck) boekje met gekleurd wapen: € 48,30
  • Kalligraferen gegevens huwelijk of partnerschap en van beide partners: € 19,80
  • Kalligraferen gegevens kinderen: € 6,45

De trouwboekjes zijn beschikbaar zolang de voorraad strekt. Als een trouwboekje niet meer beschikbaar is, nemen we contact met u op. Het kopen van een trouwboekje is niet verplicht.

Wijziging aanschrijfnaam

Het wijzigen van uw aanschrijfnaam is gratis. Het wijzigen van uw naam is niet verplicht.

Ontheffing verkeersregels

  • Ontheffing: € 25,25
  • Spoedaanvraag: € 50,50
  • Parkeerkaart die bij de ontheffing hoort: € 3,05

Annuleren

  • Betaalde ceremonie op locatie of in het Huis van de Stad: € 134,20
  • Gratis ceremonie: € 67,20

U betaalt deze kosten alleen als u binnen 28 dagen voor de datum van het huwelijk of geregistreerd partnerschap annuleert. Let op: mogelijk moet u ook annuleringskosten aan de locatie betalen.

U ontvangt een rekening van de BSGR namens de gemeente Gouda. Het kan zijn dat dit pas na de datum van de ceremonie is.

Voor een gratis ceremonie moet u rekening houden met een wachttijd van minimaal 5 maanden. De gemeente Gouda werkt niet met een reservelijst. Kiest u voor een betaalde ceremonie in het Huis van de Stad? Dan is de wachttijd ongeveer 3 maanden. Hoe lang u precies op een betaalde ceremonie moet wachten, hangt van de drukte af. Wilt u trouwen bij 1 van de vaste trouwlocaties, houd dan rekening dat u minimaal 6 weken voor de ceremonie melding maakt. Wilt u trouwen op een eigen locatie, houdt u er dan rekening mee dat we een aanvraag hiervoor minimaal 8 weken voor de ceremonie ontvangen.

Wilt u na uw huwelijk of de registratie van uw partnerschap de achternaam van uw partner gebruiken? De gemeente wijzigt dan uw aanschrijfnaam, maar niet uw eigen achternaam. U kunt uw aanschrijfnaam ook op een later moment na uw huwelijk of registratie van uw partnerschap alsnog laten wijzigen. Kiest u ervoor om uw aanschrijfnaam te wijzigen na uw huwelijk of registratie van uw partnerschap dan kunt u dit eenvoudig online doorgeven. Ga hiervoor en voor meer informatie naar de pagina Wijziging aanschrijfnaam.

In Nederland is er bijna geen verschil tussen een huwelijk en partnerschap. De rechten en plichten zijn gelijk. En ook de voorwaarden, eisen en documenten die u nodig heeft zijn hetzelfde.

De belangrijkste verschillen tussen een huwelijk en een partnerschap zijn:

  • Bij een huwelijk moet u elkaar het jawoord geven. Bij een partnerschap hoeft dat niet.
  • Een partnerschap hoeft u niet bij de rechter te beëindigen als u geen kinderen onder de 18 jaar heeft. Een huwelijk moet u altijd bij de rechter beëindigen.
  • Niet alle landen erkennen een partnerschap. Heeft u plannen om (tijdelijk) in het buitenland te gaan wonen? Vraag aan de ambassade of het consulaat van het land waar u heen wilt of zij een geregistreerd partnerschap accepteren.

Of u nu gaat trouwen of een partnerschap aangaat, in beide gevallen hebben u en uw partner rechten en plichten naar elkaar na de ceremonie. U mag elkaars achternaam gebruiken, u belooft om voor elkaar te zorgen en u bent elkaars wettelijke erfgenaam.

Als u uw geregistreerd partnerschap wil omzetten in een huwelijk dan kan dat eenvoudig.

Als u gaat trouwen of een partnerschap aangaat kunt u kiezen voor:

  • in wettelijke gemeenschap van goederen, of
  • onder huwelijkse voorwaarden.

Maakt u geen keuze? Dan trouwt u of gaat u uw partnerschap aan in wettelijke gemeenschap van goederen. Dit betekent dat:

  • Bezittingen en schulden die tijdens het huwelijk worden opgebouwd, worden gedeeld.
  • Vermogen en schulden die voor het huwelijk zijn opgebouwd blijven privé.
  • Gaat u scheiden? Dan krijgen u en uw partner beiden 50% van alle bezittingen en schulden die tijdens het huwelijk of partnerschap zijn opgebouwd.

Wilt u dit anders regelen? Dan kunt u bij de notaris huwelijkse voorwaarden afsluiten. U laat dan afspraken over bezittingen en schulden vastleggen. Dit moet u voor de ceremonie regelen.

  • U bent allebei 18 jaar of ouder.
  • U bent allebei niet getrouwd.
  • U heeft (in totaal) minimaal 2 en maximaal 4 getuigen. Iedereen boven de 18 jaar mag getuige zijn.
  • U bent geen familielid in de 1e, 2e, 3e of 4e graad. Bent u familie van elkaar in de 3e of 4e graad? Dan moet u een extra verklaring afleggen. Houd er rekening mee dat de beoordeling van uw aanvraag langer kan duren.
  • Staat u onder curatele? Dan heeft u eerst toestemming nodig van de curator of van de kantonrechter. Onder curatele staan betekent dat een curator sommige financiële beslissingen tijdelijk van u overneemt.