Identiteitskaart
Een identiteitskaart is een identiteitsbewijs en een reisdocument voor de meeste Europese landen. U kunt een identiteitskaart aanvragen en ophalen in het Huis van de Stad.
Door grote drukte kan het langer duren voor u een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunt aanvragen. Heeft u dit jaar een nieuw document nodig? Maak dan op tijd een afspraak.
- Alle geldige en verlopen reisdocumenten en/of reisdocumenten waarin u bijgeschreven staat. Het gaat hier ook om buitenlandse reisdocumenten, als u die heeft.
- Heeft u nooit eerder een reisdocument gehad? Neem dan een ander geldig legitimatiebewijs mee. Hier moeten uw foto en handtekening op staan.
- Een kleurenpasfoto die niet langer dan 6 maanden geleden is gemaakt. U moet goed herkenbaar op de foto staan. Deze foto moet aan een aantal eisen voldoen. Een fotograaf weet welke eisen dit zijn.
- Bij de aanvraag en het afhalen van een reisdocument moet u persoonlijk aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen en baby’s waar u het document voor aanvraagt.
- Vraagt u een paspoort aan voor uw kind? Dan heeft u een ingevulde toestemmingsverklaring nodig. Meer informatie en de toestemmingsverklaring vindt u hieronder bij de volgende vraag.
- Het reisdocument moet bij aanvraag contant of per pin worden betaald.
U kunt de identiteitskaart op afspraak afhalen. Maak hiervoor een afspraak via telefoonnummer 14 0182.
De leeftijd van uw kind bepaalt waar u rekening mee moet houden. Hieronder leggen we per leeftijdsgroep de verschillen uit.
Uw kind is tussen de 0 en de 12 jaar
Uw kind moet bij de aanvraag en het afhalen van het document aanwezig zijn. Ook moeten beide ouders of een voogd toestemming geven voor de aanvraag. Dit kan digitaal via de knop op de pagina Toestemming paspoort of identiteitskaart kind.
Vraagt u voor meerdere kinderen een identiteitskaart aan? Dan moet elke ouder/voogd voor elk kind toestemming geven.
Uw kind is tussen de 12 en de 17 jaar
Dan mag uw kind zelf een identiteitskaart bij de gemeente aanvragen. Hier is geen toestemming van de ouders of voogd voor nodig. Kinderen vanaf 12 jaar mogen zelf zonder ouders hun identiteitskaart ophalen.
Als u een laag inkomen heeft, kunt u voor uw kind mogelijk een gratis identiteitskaart aanvragen. Uw kind moet 14, 15, 16 of 17 jaar oud zijn. U doet de aanvraag via het kindpakket. Bekijk de pagina ‘gratis identiteitskaart voor kinderen van 14 tot en met 17 jaar’ om te zien of uw kind recht heeft op een gratis identiteitskaart.
Uw kind is 18 jaar of ouder
Als uw kind 18 jaar of ouder is, mag uw kind zelf een identiteitskaart aanvragen en ophalen.
- Nederlandse identiteitskaart (voor personen van 18 jaar en ouder) € 75,80.
- Nederlandse identiteitskaart (voor personen onder de 18 jaar) € 40,90.
- Spoedkosten per document: € 57,05. Dit bedrag betaalt u bovenop het standaard bedrag.
De levertijd van een identiteitskaart is 6 werkdagen. Aanvragen voor een identiteitskaart die na 14.30 uur binnenkomen, pakken we de volgende werkdag op. Daardoor kan het voorkomen dat uw identiteitskaart na 7 werkdagen klaarligt.
Als u de identiteitskaart eerder wilt hebben, kunt u een spoedaanvraag doen. Een spoedaanvraag kost extra geld.
U moet de identiteitskaart binnen 3 maanden ophalen. Na deze tijd sturen wij het document terug naar de leverancier en wordt het ongeldig verklaard.
Het kan langer duren voordat uw identiteitskaart klaar is, wanneer we uw identiteit niet kunnen bepalen. Bijvoorbeeld wanneer uw oude paspoort of identiteitsbewijs kwijt is. Voor meer informatie kunt u kijken op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen.
- Een geldig legitimatiebewijs
- Het afhaalbewijs dat u van de gemeente heeft ontvangen bij de aanvraag van uw reisdocument
- Indien van toepassing: het oude document dat wordt vervangen
Het aanvragen van het document gebeurt aan de balie op de 1e verdieping van het Huis van de Stad. Als uw identiteitskaart klaar is, kunt u het document halen bij de receptie op de begane grond.
Een identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar is 10 jaar geldig. Voor personen jonger dan 18 jaar is de kaart 5 jaar geldig. Verloopt uw identiteitskaart bijna? Dan moet u een nieuw document aanvragen. Een identiteitskaart kan niet worden verlengd.
Heeft u veel haast? Neem dan telefonisch contact met ons op voor 15.00 uur. Wij proberen dan voor u een afspraak in te plannen op de volgende werkdag, zodat u de werkdag erna na 12.00 uur het document kunt afhalen.
Bijvoorbeeld: u belt op maandag voor 15.00 naar de gemeente. Wij proberen voor u een afspraak in te plannen op dinsdag. Op woensdag na 12.00 kunt u dan uw nieuwe identiteitskaart ophalen.
Een spoedprocedure kost wel extra geld.
De gemeente komt naar u toe om de aanvraag te regelen als u zelf niet naar het gemeentehuis kan komen voor een aanvraag identiteitskaart. U kunt bellen naar telefoonnummer 14 0182 om daarvoor een afspraak aan te vragen.
In de maanden mei, juni, juli en augustus doen we vanwege de drukte alleen huisbezoeken bij hoge uitzondering.
Heeft uw kind helemaal geen legitimatiebewijs? Dan adviseren wij u om bijvoorbeeld een identiteitskaart of een paspoort voor uw kind aan te vragen. Op het moment dat uw kind zorg nodig heeft, moet u het legitimatiebewijs van uw kind laten zien. In de zorg geldt een identificatieplicht vanaf de geboorte. Dit betekent dat iedereen in bijvoorbeeld het ziekenhuis een legitimatiebewijs moet kunnen laten zien.
Ouders met een andere achternaam dan hun kind(eren), hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen. Om dit te voorkomen kunt u een toestemmingsverklaring laten invullen door de ouder die niet meegaat op reis. Op de website van de Rijksoverheid vindt u meer informatie en het toestemmingsformulier. Let op: voor elk kind moet een nieuw formulier ingevuld worden.
Op de pagina paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen leest u wat u moet doen als u uw paspoort kwijt bent of als deze is gestolen.
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Hebt u een kopie van uw Nederlandse identiteitskaart afgegeven, maar u vertrouwt het niet? Of hebt u al gemerkt dat uw kopie is misbruikt om andere mensen op te lichten uit uw naam? Meld dit dan bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Op het moment dat uw identiteitskaart bij identiteitsfraude of een datalek betrokken is, raden wij u om zo snel mogelijk een nieuw document aan te vragen. Wij houden bij de nieuwe aanvraag het document direct in . Dit verkleint de kans op identiteitsfraude. In overleg met u signaleren wij het document ook meteen in het Basisregister documenten. Hiermee wordt verder misbruik van het document zoveel mogelijk voorkomen.