Nadeelcompensatie
De gemeente beheert de openbare ruimte. Daarom doen we vaak (onderhouds-)werkzaamheden aan bijvoorbeeld wegen of riolering in Gouda, nemen we besluiten of voeren we handelingen uit.
Wanneer er sprake is van schade als gevolg van bijvoorbeeld deze acties, kan de gemeente in sommige gevallen verplicht zijn om een deel te vergoeden. Dit heet nadeelcompensatie.
Aanvragen vanuit oudere wetten, zoals een vergoeding voor planschade, kunt u ook via deze pagina aanvragen.
Inwoner van Gouda? Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn ingevuld. Lees meer over DigiD.
Log in met eHerkenning en uw organisatiegegevens zijn al ingevuld. Lees meer over eHerkenning.
De gemeente neemt maatregelen die voordelig zijn voor maatschappij en stad. Maar deze maatregelen, zoals het uitvoeren van werkzaamheden in de openbare ruimte of verlenen van (omgevings)vergunningen, kunnen ook nadelige gevolgen hebben voor individuele burgers of bedrijven. Bijvoorbeeld omdat de waarde van uw huis is gedaald of omdat uw bedrijf minder omzet maakt. Als een maatregel u of uw bedrijf extra hard raakt, kunt u een vergoeding aanvragen. Deze vergoeding heet nadeelcompensatie.
Om recht te hebben op nadeelcompensatie zijn onderstaande zaken belangrijk:
- De gemeente moet volgens de wet hebben gehandeld.
- Er moet sprake zijn van schade.
- De schade moet direct komen door het werk of het besluit van de gemeente.
Bij het beoordelen van uw aanvraag kijken we of u de schade van tevoren had kunnen verwachten. Ook beoordelen we of het wel echt om schade gaat.
Een aanvraag voor nadeelcompensatie wordt meestal besproken met een onafhankelijk expert of adviescommissie. Zij adviseert de gemeente over het wel of niet geven van de vergoeding.
Het in behandeling nemen van uw aanvraag kost € 300,-. Let op: alleen als uw aanvraag (gedeeltelijk) wordt geaccepteerd, krijg u dit bedrag terug.
Naast een compleet ingevuld en ondertekend aanvraagformulier moet u nog een paar gegevens aanleveren.
Als u schade heeft door minder inkomsten:
- Omzetcijfers van alle maanden (januari t/m december) van de 3 jaren voor het jaar van de schade;
- Omzetcijfers van de maanden waarin u minder inkomsten had door de schade;
- Kopie van uw huurcontract of het eigendomsbewijs van het bedrijfsgebouw;
- Uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Als u schade heeft doordat uw bedrijfsgebouw of woning minder waard is:
- Een eigendomsbewijs van het gebouw of de woning waar u de aanvraag voor doet;
- Een uitleg waarom u vindt dat uw bedrijfsgebouw of woning minder waard is geworden. Maak de uitleg zo uitgebreid mogelijk.
Soms heeft de gemeente nog extra informatie van u nodig. Dan laten we u dit weten.
Uw persoons- en bedrijfsgegevens behandelen wij vertrouwelijk en worden alleen gebruikt voor uw aanvraag voor nadeelcompensatie.
U doet een aanvraag voor nadeelcompensatie via bovenstaande knoppen.
Als het u niet lukt om het formulier online in te vullen, dan kunt u ons bellen.
Vanaf 1 januari 2024 is nadeelcompensatie te vinden in de Algemene Wet Bestuursrecht (titel 4.5) en de nieuwe Omgevingswet (artikel 15). De term planschade is verdwenen en heet nu nadeelcompensatie. Er is ook een overgangsregeling. Daarin is afgesproken dat aanvragen voor nadeelcompensatie over schade van vóór 2024 wordt behandeld volgens de oude afspraken.