Klacht over huren

In de wet staan duidelijke regels waar een verhuurder zich aan moet houden. Houdt een verhuurder zich niet aan deze regels dan kan een huurder dit bij de gemeente melden.

Ga verder zonder in te loggen en vul uw gegevens in.

Aanvragen

In de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden bij de verhuur van woningen of kamers. Ook een verhuurbemiddelaar moet zich aan deze regels houden. Een verhuurbemiddelaar is iemand die huurders in contact brengt met particuliere verhuurders. Door de regels zijn huurders beter beschermd.

Deze regels gelden voor verhuurders:

  1. De verhuurder mag niet discrimineren;
  2. De verhuurder mag niet bedreigen of bang maken;
  3. De verhuurder mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen;
  4. De verhuurder moet een schriftelijk huurcontract maken;
  5. De verhuurder moet huurders schriftelijk informeren over:
    • rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan);
    • de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt;
    • contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken;
    • het meldpunt van gemeente Gouda;
    • de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien die een huurder moet betalen. Jaarlijks moet de verhuurder een volledig overzicht aan de huurder geven;
    • een puntentelling volgens het WWS(O) met de daarbij horende huurprijs.
  6. De verhuurder mag alleen servicekosten rekenen die in de wet staan.
  7. De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten aan de huurder vragen.
  8. De kale huurprijs van een gereguleerde huurwoning mag niet te hoog
  9. De jaarlijkse huurverhoging van een reguleerde huurwoning mag niet te hoog zijn.

Wanneer een woning aan een buitenlandse werknemer wordt verhuurd, gelden ook de volgende 2 regels:

  1. De huurovereenkomst en de werkovereenkomst mogen niet in 1 document zijn vastgelegd;
  2. De verhuurder moet de huurder informeren in een taal die de huurder begrijpt.

Iedereen die een:

  • huurwoning zoekt;
  • huurwoning huurt;
  • woning heeft gehuurd.

De Wet goed verhuurderschap beschermt woningzoekenden en huurders tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders;
  • verhuurbemiddelaars (bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders);
  • werkgevers die woningen voor buitenlandse werknemers verzorgen;
  • woningcorporaties

U kunt een melding doen als u klachten of vragen heeft over een verhuurder, ook als het om iets anders gaat dan de regels van de Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur. U kunt bijvoorbeeld ook melding maken van achterstallig onderhoud of als u vermoed dat u onterecht een tijdelijk huurcontract heeft of krijgt.

U krijgt binnen 5 werkdagen reactie van de gemeente. Als we meer uitleg van u nodig hebben, dan nemen wij contact met u op. Meldingen over discriminatie worden door Stichting iDb opgepakt. Overige meldingen worden opgepakt door het Huurteam.

Als u een vraag of opmerking heeft over de afhandeling van uw melding, kunt u ons contactformulier invullen. Vermeld hierbij uw zaaknummer.

Via de huurprijscheck kunt u zelf controleren of uw verhuurder te veel huur vraagt. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.

Er is een overgangsregeling voor een aantal regels in de wet. Zoals de schriftelijke informatie die de verhuurder aan de huurder moet verstrekken. En het scheiden van het huurcontract en het arbeidscontract. Als oude contracten niet aan de nieuwe regels voldoen, moet de verhuurder ze vernieuwen. De verhuurder hoeft de vernieuwde contracten niet aan te leveren bij de gemeente. Bekijk voor meer informatie artikel 23 op de website van de Rijksoverheid.

Verhuurt u de woning niet volgens de regels? Dan kan de gemeente een waarschuwing of een boete geven tot € 22.500. Gaat de verhuurder vaker in de fout, dan kan de boete stijgen tot € 90.000.

Als dat niet werkt, dan kan de gemeente het beheer van de woning overnemen. Dat betekent dat verhuurder zelf de woning niet meer mag verhuren. Als de huurinkomsten niet dekkend zijn voor de kosten, kan de gemeente de kosten bij de verhuurder incasseren. Volgens de wet moet de gemeente de namen van deze verhuurders bekendmaken. Zo kunnen huurders en woningzoekenden zien of een verhuurder zich aan de wet houdt.

Huurders van een woningcorporatie zoals Woonpartners Midden-Holland, Mozaïek Wonen of Woonzorg Nederland moeten eerst hun klacht bij de corporatie die de woning verhuurt doen, zodat deze de kans heeft om op de klacht te reageren. Komt u er met de woningcorporatie niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een onafhankelijke klachtencommissie van de woningcorporatie. Op de website van uw woningcorporatie staat hoe u dit doet.

U kunt ongewenst gedrag van een verhuurder of verhuurbemiddelaar die in Gouda actief is en geen woningcorporatie is melden met bovenstaande knop.

U krijgt binnen 5 werkdagen reactie van de gemeente. Als we meer uitleg van u nodig hebben, dan nemen wij contact met u op. Meldingen over discriminatie worden door Stichting iDb opgepakt. Overige meldingen worden opgepakt door het Huurteam.

U kunt bij de Huurcommissie terecht voor informatie over de huurprijs, huurverhoging, onderhoud en servicekosten. Als u er niet uitkomt met uw verhuurder, dan kan de Huurcommissie een bindende uitspraak doen: de verhuurder moet zich hier aan houden. Doet een verhuurder dit niet, dan kan de gemeente met de uitspraak van de huurcommissie handhavend optreden door bijvoorbeeld een boete op te leggen.

U kunt zelf naar de Huurcommissie stappen. Als u dit wenst, dan kunt u hierbij hulp krijgen van het Huurteam. Maak in beide gevallen een melding met bovenstaande knop. Zo kan de gemeente in de gaten houden of er bijvoorbeeld meerdere klachten over een verhuurder of verhuurbemiddelaar zijn.  

  1. Ga over uw klacht in gesprek met uw verhuurder. Als u er samen niet uitkomt, kunt u contact opnemen met de gemeente via bovenstaande knop.
  2. Houd problemen met huur of uw verhuurder bij en leg vast wat er volgens u niet goed gaat. Denk hierbij aan foto´s met datum, het bijhouden van een logboek met ongewenst gedrag, datum en tijd en bewaar berichten (brieven, e-mails, en telefoontjes) op uw computer of telefoon.
  3. Vraag een overzicht van de servicekosten. De verhuurder moet servicekosten elk jaar voor 1 juli afrekenen naar echt verbruik van het jaar ervoor. Vraag elk jaar, schriftelijk of digitaal, een overzicht van deze servicekosten. Zo weet u waar u aan toe bent. Twijfelt u of is iets onduidelijk? Het Huurteam Gouda kan u helpen om de rekening te controleren. Ook kan het Huurteam de rekening opvragen bij de verhuurder als u die niet heeft ontvangen.
  4. Vraag schriftelijk om een oplossing. Vraag uw verhuurder per brief of e-mail om de problemen op te lossen. Reageert de verhuurder niet? Dan heeft u zwart op wit dat u heeft geprobeerd om het op te lossen. U kunt daarna contact opnemen met verschillende organisaties.

U kunt altijd hulp inschakelen, ook bij een eenvoudige vraag. Bij onderstaande organisaties kunt u terecht met vragen over uw situatie.

  • Huurt u een woning die niet van een woningcorporatie is en heeft u een klacht hierover? Dan kunt u deze klacht aan ons doorgeven met bovenstaande knop. Het Huurteam werkt voor de gemeente Gouda en neemt zo snel mogelijk contact met u op.
  • Stichting iDb voor inclusie en discriminatiebestrijding of via de landelijke website Discriminatie.nl helpen u in het geval u discriminatie ervaart door een verhuurder of verhuurbemiddelaar.
  • Het Huurteam Gouda helpt u huurproblemen op te lossen. Bijvoorbeeld bij een te hoge huur, als het onderhoud niet op tijd gebeurt, de woning slecht geïsoleerd is, of als de servicekosten niet goed zijn berekend. Bij het Huurteam werken juristen en andere experts. Het advies is gratis.
  • De Huurcommissie is een organisatie die een verschil van mening tussen huurders en verhuurders voorkomt, helpt oplossen of er een officiële uitspraak over doet. De Huurcommissie kan een uitspraak doen waar uw verhuurder zich aan moet houden. U kunt zelf met de Huurcommissie contact opnemen.
  • Wordt u geïntimideerd, bedreigd of opgelicht door een verhuurder of verhuurbemiddelaar? Of komt er ongewild iemand uw huis in? Dit zijn serieuze zaken. Neem hiervoor altijd contact op met Politie Gouda via 112 of, als het niet direct gevaarlijk is, via 0900-8844.
  • Tot een bepaald maximum inkomen hebt u misschien recht op rechtsbijstand bij problemen met huur.
  • Voor gratis advies over wetten en regels kunt u terecht bij Het Juridisch Loket. Iedereen kan korte vragen stellen aan het Juridisch Loket. Mensen met een laag inkomen kunnen in aanmerking komen voor extra persoonlijke ondersteuning. Online advies vindt u op Rechtswinkel.nl. Op deze website kunt u gratis en anoniem uw juridische vraag stellen.

Als het u niet lukt om het formulier online in te vullen, dan kunt u ons bellen.