Toestemming briefadres

Mensen die door een bijzondere situatie (tijdelijk) niet ingeschreven kunnen worden op een woonadres, kunnen een briefadres aanvragen. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een instelling, waar officiële post naartoe gestuurd kan worden.

Woont u in Gouda en wil een persoon zich met een briefadres inschrijven op uw adres? Dan kan dat alleen met uw toestemming. U kunt op deze pagina uw toestemming digitaal doorgeven.

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Toestemming geven

Geef bij een nieuwe aanvraag voor een briefadres, de toestemming een paar dagen voordat de aanvraag wordt gedaan.

Is de aanvraag al gedaan of gaat het om iemand die al een briefadres bij u heeft? Geef de toestemming dan zo snel mogelijk.

De hoofdbewoner van een adres mag de toestemming geven. De hoofdbewoner is meestal de persoon die het huur- of koopcontract ondertekend heeft. Is er geen duidelijke hoofdbewoner? Dan mag iedere persoon van 18 jaar of ouder die op het adres ingeschreven staat, de toestemming geven.

U kunt digitaal toestemming geven. Klik op de knop bovenaan deze pagina om het formulier in te vullen. U kunt per formulier voor maximaal 6 personen tegelijk toestemming geven. Wilt u voor meer dan 6 personen toestemming geven? Vul dan een 2e formulier in.

U hoeft de digitale toestemming niet te printen. Als u digitaal toestemming geeft, hoeft de aanvrager van het briefadres de toestemming niet op papier mee te nemen.

Zorg dat u de volgende informatie van de persoon/personen heeft als u het formulier gaat invullen:

  • voornaam of voornamen
  • achternaam (officiële eigen achternaam, meisjesnaam)
  • geboortedatum

Ontvangen we uw toestemming voordat we bericht hebben van de aanvrager van het briefadres? Dan wachten we maximaal 6 weken. Ontvangen we het bericht van de aanvrager van het briefadres later, dan moet u opnieuw toestemming geven.

Als de aanvrager van het briefadres op uw adres met een briefadres wordt ingeschreven, blijft uw toestemming geldig. Wij controleren regelmatig of een persoon ingeschreven kan blijven op een briefadres. We kunnen u daarom in de toekomst opnieuw om uw toestemming vragen.

Als u toestemming geeft om een persoon zich met een briefadres in te laten schrijven op uw adres, dan betekent dit:

  • dat u ervoor moet zorgen dat de persoon die op het briefadres staat ingeschreven, alle post krijgt die voor de persoon op uw adres bezorgd wordt.
  • dat u informatie en documenten over het briefadres en de ingeschreven personen met de gemeente moet delen, als de gemeente hierom vraagt om de basisregistratie personen (BRP) bij te houden.
  • dat we uw verklaring delen met de directie Maatschappelijke Ontwikkeling van de gemeente Gouda om fraude met uitkeringen en wonen op te sporen.
  • dat de gemeente Gouda aangifte doet bij de politie als blijkt dat dit formulier gebruikt is voor een valse aangifte voor een briefadres.

U kunt dit aan ons doorgeven door een adresonderzoek aan te vragen. Wij zoeken uit waar de persoon nu woont en we vragen om het nieuwe adres door te geven. 

U kunt het formulier Toestemming briefadres (pdf) invullen, printen, en met pen ondertekenen. Voeg een kopie van uw geldige identiteitsbewijs (paspoort, identiteitskaart, verblijfsvergunning of rijbewijs) toe.

U kunt ons het formulier en de kopie van uw geldige identiteitsbewijs toesturen. Of u geeft het mee aan de aanvrager van het briefadres. De aanvrager kan het dan meenemen naar de afspraak.