Urgentieverklaring huurwoning

Soms komen mensen in een noodsituatie waarin ze met spoed op zoek zijn naar een (andere) sociale huurwoning. Zit u in zo’n situatie? Dan heeft u misschien recht op een urgentieverklaring huurwoning. Dit is een verklaring waarmee u voorrang krijgt. Hiermee maakt u meer kans op een bepaalde woning dan andere mensen die een woning zoeken.

Bekijk eerst goed de voorwaarden voor u een urgentieverklaring aanvraagt. U kunt namelijk alleen in een aantal bijzondere gevallen een urgentieverklaring krijgen. Twijfelt u of u voldoet aan de voorwaarden? Dan raden wij u aan om eerst een belafspraak met ons in te plannen. Dat kan met de afsprakenknop rechts bovenaan deze pagina. Tijdens dit gesprek kijken wij samen met u naar uw situatie en krijgt u advies over het aanvragen van urgentie.

Bent u 18 jaar of ouder en (tijdelijk) dakloos of heeft u een briefadres nodig? Dan kunt u zich melden bij het Loket dak- en thuislozen.

DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.

Aanvragen

U krijgt geen urgentieverklaring huurwoning als

  • u vanwege overlast van uw buren een urgentie aanvraagt of zelf overlast voor uw buren veroorzaakt.
  • u gaat schei­den en geen kin­de­ren heeft of niet minimaal 50% van de zorg over die kin­deren heeft.
  • u uw woning te klein vindt.
  • u pro­ble­men heeft op het adres waar u in­woont, of als er pro­ble­men zijn met de woon­om­ge­ving. Dus niet als u ge­luids­over­last ervaart, aan een drukke weg woont of liever in een andere buurt wilt wonen.
  • uw woon­pro­bleem is dat uw tij­de­lij­ke huur­con­tract af­loopt.
  • u gebruik heeft kunnen maken van andere hulp die er is zoals het aanvragen van huurtoeslag of aanpassingen aan de woning via de WMO.

Om een urgentieverklaring aan te kunnen vragen moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • U heeft de Nederlandse nationaliteit, een geldig paspoort of document van de Europese Unie (EU) of Europese Economische Ruimte (EER) of een geldige verblijfsvergunning.
  • U bent minimaal 18 jaar oud.
  • U staat ingeschreven als woningzoekende bij de website Mijn DĀK/WoningNet regio Midden-Holland.
  • U heeft eerder gereageerd op woningen op de website Mijn DĀK/WoningNet regio Midden-Holland.
  • U staat ingeschreven in de Basis Registratie Personen (BRP) in Gouda of u heeft een bijzondere band met Gouda. Die bijzondere band kunt u eventueel later verder uitleggen.
  • Uw inkomen is maximaal € 59.623,75 als u alleen woont of maximaal € 65.838,75 per jaar als u met 2 of meer personen woont.
  • U bent in een noodsituatie gekomen zonder dat het uw schuld is en die u niet kon voorkomen. Onder het kopje In welke noodsituaties kan ik misschien een urgentieverklaring krijgen? staat wat noodsituatie precies betekent.
  • U heeft er alles aan gedaan om zelf voor een woning te zorgen en het is niet te verwachten dat uw noodsituatie binnen 6 maanden op een andere manier kan worden opgelost.

Een urgentieverklaring is voor noodsituaties waar u zelf niets aan kunt doen, en waardoor het noodzakelijk is dat u snel kunt verhuizen.

Of u een urgentieverklaring kunt krijgen hangt af van een aantal dingen:

  • Wat is het probleem?
  • Hoe is het probleem ontstaan?
  • Had u het probleem kunnen voorkomen?
  • Wat heeft u zelf gedaan om het probleem op te lossen of kleiner te maken?
  • Heeft u alles gedaan om een andere woning te krijgen door actief te reageren op woningadvertenties op Mijn DĀK /WoningNet regio Midden-Holland?
  • Heeft u zich ingeschreven of aangemeld bij particuliere verhuurders?
  • Is het huren van een zelfstandige woning echt de enige oplossing? Misschien is het huren van een kamer een oplossing of kunt u tijdelijk bij familie, vrienden of kennissen wonen.

Al deze dingen zijn belangrijk. Een urgentieverklaring aanvragen is de laatste manier om uw woonprobleem op te lossen. 

In het aanvraagformulier geeft u aan wat de reden van uw aanvraag is. Daar leest u dan wat nodig is om misschien een urgentieverklaring te krijgen die past bij uw situatie.

In de volgende situaties kan het zijn dat u een urgentieverlening kunt krijgen:

  • Uw relatie is voorbij, u woont niet meer samen en hebt 1 of meerdere kinderen onder de 18 jaar (minderjarige kinderen).
  • U woont ver weg van uw werk, werkt bij politie, brandweer of, ambulance, bent oproepbaar en heeft een contract voor minimaal 1 jaar en minimaal 18 uur per week.
  • U kunt tijdelijk niet in uw woning wonen, bijvoorbeeld omdat er brand is geweest.
  • U kunt uw woning niet meer betalen en heeft al bijzondere bijstand gekregen, zoals een woonkostentoeslag.
  • U heeft lichamelijke of psychosociale klachten. Dit wordt meestal beoordeeld door een onafhankelijke GGD-arts.
  • U bent mantelzorger of krijgt mantelzorg. Het gaat om minimaal 21 uur zorg per week, waarvan minimaal 10 uur per week mantelzorg. Het gaat om thuiszorg in de vorm van huishoudelijke hulp, verzorging en/of verpleging en individuele begeleiding. De WMO-afdeling van de gemeente beoordeelt uw aanvraag.
  • U heeft te maken met ernstige bedreiging of (huiselijk) geweld. U heeft aangifte gedaan en uit een proces-verbaal bij de politie blijkt dat u niet langer in de woning kunt blijven wonen. Als u tijdelijk in een opvang woont, zoals de vrouwenopvang, kunt u waarschijnlijk een urgentieverklaring aanvragen.
  • Als de situaties hierboven niet gelden, maar u heeft zulke grote problemen dat u niet kunt blijven wonen in de woning waarin op dit moment woont, kan het zijn dat u een urgentieverklaring kunt krijgen. U moet wel duidelijk laten zien wat de problemen zijn, bijvoorbeeld door verklaringen van hulpverleningsinstanties zoals het Sociaal Team, Kwadraad, een psycholoog of een andere via de WMO toegewezen professionele begeleider.

Voordat u een aanvraag doet, kunt u altijd eerst bellen met het Omgevingsloket via telefoonnummer 14 0182. De medewerkers van het loket kunnen u een inschatting geven of u misschien recht heeft op een urgentieverklaring. Ook denken zij met u mee als dit niet het geval is.

U vraagt de urgentieverklaring huurwoning digitaal aan via bovenstaande knop. Hiervoor heeft u DigiD nodig. U krijgt een aantal vragen. Het kan zijn dat u een melding krijgt dat u niet voldoet aan de voorwaarden. U kunt de aanvraag dan sluiten. U hoeft geen geld te betalen.

Let op, de enige manier om een urgentieverlening aan te vragen is via de gemeente. Als u twijfelt over de aanvraag kunt u hulp vragen bij het Omgevingsloket door te bellen naar 14 0182. De medewerkers van het Omgevingsloket kunnen u eventueel helpen bij de aanvraag.

Een urgentieverklaring kost € 86,55. Alleen in bepaalde gevallen hoeft u niet te betalen. Dit wordt duidelijk tijdens de aanvraag.

Nadat u een urgentieverklaring heeft aangevraagd, beoordelen we uw aanvraag. Soms vragen we andere instanties advies over uw situatie. We nemen contact met u op als uw aanvraag niet compleet is of we meer informatie nodig hebben.

Daarna laten we u weten of u een urgentieverklaring krijgt of niet. Dit doen we op zijn laatst 8 weken nadat u de urgentieverklaring heeft aangevraagd. Als u een urgentieverklaring krijgt, wordt er een zoekprofiel gekoppeld in Mijn DĀK. Vanaf dat moment kunt u met voorrang een woning zoeken op de website Mijn DĀK/ WoningNet regio Miden-Holland. U kunt alleen reageren op woningen binnen uw zoekprofiel.

Als u geen urgentieverklaring krijgt of  als u het niet eens bent met het zoekprofiel, kunt u bezwaar maken. In de brief die u krijgt staat hoe dat werkt.

Goed om te weten: als u verhuist met een urgentieverklaring behoudt u uw bewoonduur. Dat is de tijd dat u ingeschreven staat op het adres waar u woonde voordat u met een urgentieverklaring moest verhuizen. Dit maakt het makkelijker voor u om binnen 5 jaar opnieuw te kunnen verhuizen naar een andere woning, als u dat wilt. De woonduur is namelijk belangrijk om een woning te kunnen krijgen. U behoudt de woonduur maximaal 5 jaar. Maar soms raakt u de opgebouwde woonduur wel kwijt. Bijvoorbeeld als u naar een ander soort woning verhuist dan in uw zoekprofiel staat.

Als u geen urgentieverklaring kunt krijgen omdat u niet aan de voorwaarden voldoet, kunt u het volgende doen:

  • U kunt regelmatig reageren op woningen via WoningNet.
  • U kunt naar het aanbod van woningen van particuliere verhuurders en/of makelaars kijken.
  • U kunt onderzoeken of het mogelijk is om een kamer te huren. Dit kan natuurlijk ook bij vrienden of familie zijn.
  • U kunt kijken of woningruil met een andere woningzoekende mogelijk is.
  • U kunt zoeken naar tijdelijke huisvesting via een leegstandbeheerder zoals Adhoc Beheer, Camelot, GAPPH of Prevenda.

Sociale huurwoningen die vrijkomen in Gouda vindt u op Mijn DĀK /WoningNet regio Midden-Holland. Op deze site:

  • kunt u zich inschrijven als woningzoekende;
  • leest u hoe u kunt reageren;
  • staat hoe woningen toegewezen worden;
  • vindt u de eisen die gelden voor uw inkomen.

Met een urgentieverklaring krijgt u alleen voorrang op bepaalde soorten woningen, meestal etagewoningen. Wij kijken welke woning minimaal nodig is om uw woonprobleem op te lossen. Met andere woonwensen houden we geen rekening. Andere woonwensen zijn bijvoorbeeld een speciale buurt, hoe groot de woning is of dat er een berging is. Een urgentieverklaring is dan ook echt een allerlaatste middel om uw noodsituatie op te kunnen lossen.

Meer informatie over het vinden van een sociale huurwoning vindt u op de website Mijn DĀK /WoningNet regio Midden-Holland.

Heeft u vragen over de urgentieverklaring, dan kunt u het Omgevingsloket bellen via telefoonnummer 14 0182.