Evenementenvergunning
Organiseert u een evenement? Dan heeft u mogelijk een evenementenvergunning nodig. Soms is alleen een melding voldoende.
Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld. Lees meer over DigiD.
Log in met eHerkenning en uw organisatiegegevens zijn al ingevuld. Lees meer over eHerkenning.
U heeft een evenementenvergunning nodig als u 1 of meerdere vragen met ‘ja’ kunt beantwoorden:
- Zijn er (meer dan) 250 personen aanwezig bij het evenement?
- Duurt het evenement tot na 00.00 uur?
- Vindt het evenement in meerdere straten plaats?
- Is er livemuziek te horen op het evenement?
- Worden er objecten geplaatst met een oppervlakte van meer dan 25 vierkante meter per object?
Heeft u alle vragen met ‘nee’ beantwoord? Dan moet u mogelijk een melding doen. U leest hierover meer op de pagina Melding evenement.
Wij kennen type A, B en C evenementen. Dit ligt aan de grootte en het risico van het evenement. Het type evenement bepaalt hoe ver voor het evenement u de vergunningaanvraag moet aanvragen. In het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen‘ (pdf) leest u hier meer over. Het type evenement bepaalt hoe ver van tevoren de vergunningaanvraag moet worden ingediend.
- De evenementenvergunning voor het organiseren van een klein (A) evenement moet u minimaal 4 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.
- De evenementenvergunning voor het organiseren van een middelgroot (B) evenement moet u minimaal 13 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.
- De evenementenvergunning voor het organiseren van een groot (C) evenement moet u minimaal 20 weken voor de datum van het evenement bij de gemeente aanvragen.
Twijfelt u of uw evenement type A, B of C is? Neem dan contact op met team Vergunningen en Crisisbeheersing via telefoonnummer 14 0182 of stuur een mail naar gemeente@gouda.nl.
Het type evenement (A, B of C evenement) bepaalt welke gegevens u moet meesturen met uw vergunningaanvraag.
In alle gevallen moet u de volgende gegevens met de aanvraag meesturen:
- Een volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier. U kunt het aanvraagformulier invullen via de knop bovenaan deze pagina;
- Een plattegrond/tekening van het terrein op schaal en voorzien van noordpijl en een legenda, waarop alle te plaatsen objecten ingetekend zijn;
- Een draaiboek;
- Plaatst u een tent of podium groter dan 25 vierkante meter? Dan moet u constructieve gegevens en het bouwboek bij de aanvraag meesturen. Met constructieve gegevens worden tekeningen en berekeningen van de tent of het podium bedoeld.
Gaat u een middelgroot evenement (B) of een groot evenement (C) organiseren? Dan moet u ook de volgende gegevens met de aanvraag meesturen:
- Een veiligheidsplan;
- Soms moet u ook een verkeersplan, een beveiligingsplan, een medisch plan, een geluidsplan en een ontruimingsplan met gridtekening meesturen. Een gridtekening is een vlakverdeling op het terrein met het doel om aan te geven waar de vluchtroutes zijn. Welke plannen u moet aanleveren, hangt af van het soort evenement. Een geluidsplan is bijvoorbeeld niet nodig als er op het evenement geen muziek wordt gedraaid.
In het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf) vindt u meer informatie over de voorwaarden die hierboven staan. U vindt daarin bijvoorbeeld ook meer informatie over het bouwboek. Kunt u de pdf niet lezen? Bel dan de gemeente via telefoonnummer 14 0182 of stuur een e-mail naar gemeente@gouda.nl.
De prijs van de evenementenvergunning hangt af van de grootte van het evenement.
- Een klein evenement (A) kost € 36,40.
- Een middelgroot evenement (B) kost € 425,10.
- Een groot evenement (C) kost € 531,50.
Als u een rekening wilt ontvangen van de kosten, kunt u deze zelf downloaden uit uw zaak op MijnGouda.
Soms moet u naast de evenementenvergunning ook rekening houden met andere zaken. Het gaat dan bijvoorbeeld om:
- Een ontheffing om tijdelijk alcohol te schenken tijdens uw evenement;
- Het regelen van verkeersregelaars;
- Een RVV-ontheffing (ontheffing verkeersregels);
- een collectevergunning;
- een melding voor een bingo of een melding voor een klein kansspel. Meer informatie hierover vindt u op de pagina Loterijvergunning;
- een omgevingsvergunning;
- Plaatst u een springkussen, attractie of ander speeltoestel op uw evenement? Dan moet u direct met de aanvraag een geldig certificaat met RAS-nummer (Register Attractie- en Speeltoestellen) aanleveren. Dit certificaat is op te vragen bij de verhuurder of leverancier van het speeltoestel. Attracties en springkussens krijgen een RAS-nummer waarmee de veiligheid van een speeltoestel wordt beoordeeld.
- Wilt u folders, flyers en ander promotiemateriaal uitdelen tijdens uw evenement? Dan moet u zich aan een aantal regels houden. Deze regels staan op de pagina Folders, flyers en samples uitdelen.
- Plaatst u een tent of bouwsel voor meer dan 150 personen? Dan gelden de regels die staan in het besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. De afkorting van dit besluit is Bgbop. In artikel 2.3 van bovengenoemd besluit staat welke documenten u met uw aanvraag voor een evenementenvergunning moet meesturen en waar deze aan moeten voldoen. Deze regels zijn ook terug te lezen op pagina 13 van het handboek ‘Richtlijnen voor evenementen’ (pdf). Wilt u een melding maken? Kijk dan op de pagina Melding brandveilig gebruiken niet-bouwwerk.
Organiseert u een (middel)groot evenement (type B of C)? Dan moet u uw evenement vóór 20 oktober in het jaar voor het jaar waarin u het evenement organiseert, bij de gemeente melden. Dit kan op de pagina Aanmelding evenementenkalender. Nadat de gemeente uw melding heeft ontvangen en heeft goedgekeurd, wordt uw evenement op de evenementenkalender geplaatst. Dit proces kan tot 3 maanden duren.
Staat er op de door u gekozen datum al een ander evenement gepland? Dan neemt de gemeente hierover contact met u op. Het kan dan zijn dat u een nieuwe datum voor uw evenement moet kiezen.
U kunt ook een evenement bij ons melden door direct een evenementenvergunning aan te vragen in het jaar dat u het evenement organiseert. Maar evenementen die al op de kalender staan, hebben dan wel voorrang op datum en locatie.
Als het niet lukt om het formulier online in te vullen, dan kunt u ons bellen.