Vergoeding kinderopvang op sociaal medische indicatie
Hebt u sociale of medische problemen en wilt u uw kind(eren) naar de kinderopvang brengen? En krijgt u geen kinderopvangtoeslag? Dan kunt u een sociaal medische indicatie (SMI) aanvragen. Als u de indicatie krijgt, betaalt de gemeente (een deel van) de kosten van kinderopvang.
![DigiD Logo](https://www.gouda.nl/wp-content/themes/theme-fusion/assets/img/logos/digid.png)
Inwoner van Gouda? Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn ingevuld. Lees meer over DigiD.
![](https://www.gouda.nl/wp-content/themes/theme-fusion/assets/img/logos/general.png)
Ga verder zonder in te loggen en vul uw gegevens in.
U heeft recht op kinderopvangtoeslag als uw kind naar de kinderopvang gaat en beide ouders werken. Als 1 van de ouders niet werkt, dan heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag. U vraagt kinderopvangtoeslag aan bij de Belastingdienst. U kunt op de website van de Belastingdienst checken of u recht heeft op kinderopvangtoeslag.
Wanneer 1 van beide ouders niet werkt, heeft u geen recht op kinderopvangtoeslag. Er kunnen situaties zijn, waarin 1 van de ouders niet werkt en u om sociaal-medische redenen toch kinderopvang nodig hebt. Daarvoor hebben wij de regeling sociaal medische indicatie (SMI). Als u een SMI krijgt, dan betaalt de gemeente een deel van de kosten van de kinderopvang. U betaalt ook een deel van de kosten zelf.
- U heeft medische problemen waardoor u (tijdelijk) niet volledig voor uw kind(eren) kunt zorgen. Of u hebt problemen in uw gezin waardoor u (tijdelijk) niet volledig voor uw kind(eren) kunt zorgen.
- Uw kind(eren) in het gezin hebben een leeftijd tussen de 0 tot 4 jaar.
- U hebt geen recht op kinderopvangtoeslag.
- U krijgt pas een sociaal medische indicatie wanneer we geen andere oplossing vinden, zoals opvang op de peuterspeelzaal of een oplossing binnen uw eigen netwerk.
- De vergoeding is voor maximaal een half jaar. Het is belangrijk dat u binnen dat half jaar op zoek gaat naar een andere oplossing.
U kunt een sociaal medische indicatie aanvragen door een melding te doen via bovenstaande knoppen.
Nadat u melding gemaakt heeft, gaat deze eerst naar een toegangsmedewerker. Deze bekijkt of uw melding spoed heeft en welk team u het beste kan helpen. Het kan zijn dat we u nog bellen voor meer informatie. Hierna sturen we uw melding door naar de afdeling die u gaat helpen.
Een consulent sociaal domein neemt contact met u op om een afspraak met u te maken voor een gesprek. De consulent bekijkt of u in aanmerking komt voor de regeling.
Als het niet lukt om het online formulier in te vullen, kunt u ons bellen.