Vragen bewonersbijeenkomsten Anna van Hensbeeksingel

Op 18 en 21 maart organiseerde de gemeente bewonersbijeenkomsten. Op deze pagina vindt u de vragen en antwoorden die tijdens de bijeenkomsten zijn gesteld.

Algemeen

Hieronder leest u de algemene vragen over dit project.

De Anna van Hensbeeksingel is erg aan het verzakken: de rioolbuizen onder de grond zijn boven de grond te zien, net als sommige boomwortels. Tijdens de uitvoering van het project hogen we de hele Anna van Hensbeeksingel op, met uitzondering van privéterreinen.

De gemeente zorgt voor een aansluiting van 1 meter op uw grond. Dit betekent wel dat u hiervoor voorbereidingen moet doen zodat onze aannemer de werkzaamheden zonder vertraging kan uitvoeren.  

U haalt erfscheidingen, zoals schuttingen en hekwerk, van tevoren weg. Haal ook eventuele bestrating op tijd weg en sla deze op, zodat deze na de werkzaamheden eventueel kan worden teruggeplaatst. De gemeente hogt namelijk alleen op. Zorg er daarnaast op tijd voor dat u hagen of struiken, die over de straat hangen, terugsnoeit en bloempotten en andere losse voorwerpen verwijdert zodat niets beschadigt. Als u erfafscheidingen laat staan, kan het gebeuren dat deze voor een deel onder het zand verdwijnen. Veel planten kunnen slecht of helemaal niet tegen een ophoging van 20 centimeter of meer. Het is daarom belangrijk dat u beplanting die u wilt houden op tijd weghaalt. Dit kan door ze tijdelijk in potten te zetten of door de grond vooraf op te hogen.

De werkzaamheden beginnen volgens planning in het 3e kwartaal van 2025 en worden in fases uitgevoerd, zodat er zo min mogelijk overlast is.

We nemen in het ontwerp meerdere toegangspaden op voor de aansluiting van de appartementengebouwen met de rijbaan.

Bij de inrichting van de speelplek plaatsen we zitbanken.

Groen

Hieronder leest u de vragen over het thema groen.

Niet alle bomen overleven de ophoogwerkzaamheden of passen binnen het nieuwe herinrichtingsontwerp. Volgens het plan dat er nu is, kappen we 57 bomen.

We planten 59 nieuwe bomen. De locaties stemmen we af op het ontwerp.

Riolering

Hieronder leest u de vragen over het thema riolering.

De afvoer van vuil water is op dit moment goed. We hebben dit gecontroleerd en hier hoeven we niets aan te doen. Naast de ophoging vervangen we ook het kolkenstelsel door een stevige regenwaterafvoer. Het kolkenstel dat er nu ligt, kan niet tegen heftige regen, waardoor water op straat kan blijven liggen. Het nieuwe regenwaterstelsel  kan wel heftige regenbuien opvangen.

De nieuwe regenwaterafvoer wordt niet onderheid. Dat betekent dat de leidingen met de straat mee zakken. Hierdoor worden ze niet zichtbaar op straat.

Volgens de archieftekeningen die wij hebben, zijn de woningen al aangesloten op het open water.

Parkeren

Hieronder leest u de vragen over het thema parkeren.

De grootte van de parkeerplaatsen die er nu zijn voldoen niet aan de eisen van nu. Dit betekent dat er bij ophoging minder parkeerplekken terugkomen dan in de situatie zoals deze nu is. Er komen in totaal 20 parkeerplekken minder terug, dit is 7% van het totaal. In het ontwerp hebben we er alles aan gedaan om zoveel mogelijk parkeerplekken te maken, zonder dat dit gevolgen heeft voor het groen in de wijk. Zo hebben we groenvakken gecombineerd en containers verplaatst om de beschikbare ruimte zo slim mogelijk in te delen. Er is geen ruimte om het aantal parkeerplekken wat er nu is terug te laten komen in het openbaar gebied. Dit komt ook omdat de parkeervakken te smal zijn en verbreed moeten worden richting de geldende normen.

De parkeervakken aan de Anna van Hensbeeksingel zijn nu erg smal en voldoen niet meer aan de geldende normen. In de nieuwe situatie maken we de vakken breder, onder andere om dubbel parkeren en parkeerschade te voorkomen. Door deze verbreding komen er 20 parkeervakken minder in de wijk. Vanwege de beschikbare ruimte is het helaas niet mogelijk om meer parkeervakken te behouden.

Vanuit het project plaatsen we geen extra laadpalen. Openbare laadpalen worden geplaatst op aanvraag, zodat de laadpaal op de juiste plek binnen de wijk komt. U kunt alleen een openbare laadpaal aanvragen als u niet op uw eigen terrein kunt parkeren.

Binnen een woonerf mag u uw auto, busje of motor alleen parkeren in de parkeervakken.

Openbare verlichting

Hieronder leest u de vragen over het thema openbare verlichting.

In de situatie zoals deze nu is, staan er lantaarnpalen op privéterrein. In de nieuwe situatie verplaatsen we alle lantaarnpalen naar openbaar gebied.

We verplaatsen deze lantaarnpalen naar de stoep. Dit geeft ons meer ontwerpvrijheid binnen de weg en maakt het mogelijk om op bepaalde plekken extra parkeervakken te maken.

Spelen

Hieronder leest u de vragen over het thema spelen.

We hogen de speeltuin op en delen de speeltoestellen opnieuw in. Daarnaast vervangen we de ondergrond.

De toestellen die er nu zijn, komen in de nieuwe situatie terug. Wel komt er in de speeltuin 1 extra speeltoestel bij, namelijk een toestel voor kinderen met een beperking. De ondergrond van de speeltuin zijn rubberen tegels.

Afval

Hieronder leest u de vragen over het thema afval.

Bij de inrichting van de speelplek houden we rekening met een zwerfafvalbak.

In de toekomstige situatie krijgt de Anna van Hensbeeksingel een extra restcontainer onder de grond, PMD-container onder de grond en een GFT-container boven de grond. De plekken waar u afval aan een paal kunt hangen, komen in de nieuwe situatie nier terug.

De afvalbakken zijn op een paar plekken verplaatst. Bij de woningen met huisnummers 2 tot en met 24 verandert het meeste. Hier hebben we de afvalbakken bij elkaar gezet aan de kant van de Noordelijke ontsluiting. Hierdoor konden we in het ontwerp een extra parkeervak toevoegen.

In de wijk komen meerdere plekken waar u uw afval aan kunt bieden. Deze kunt u herkennen aan de rode tegels, waar u uw vuilnisbak neer kunt zetten.