Wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem

Op deze pagina leest u meer over het wijkmobiliteitsplan voor de Kadenbuurt en de buurt Kort Haarlem.

Waar is het?

Het gaat om de buurt Kort Haarlem en de Kadenbuurt. Het gebied ligt tussen de Joubertstraat, het spoor en de singels. Onderstaand kaartje laat het gebied zien.

Kaart van de wijk Kort Haarlem. Het gebied loopt tussen de Joubertstraat, Noothoven van Goorstraat (naast het spoor), Blekerssingel en Fluwelensingel.

Wat zijn de werkzaamheden?

Voor Kort Haarlem hebben we een wijkmobiliteitsplan gemaakt. Als eerste deden we onderzoek naar het verkeer in de wijk. We bekeken hoe we overlast kunnen tegenhouden, hoe we het verkeer kunnen verminderen en hoe we de leefbaarheid kunnen verbeteren. Dat deden we met wensen en verbeterpunten van inwoners en organisaties. Ook keken we naar klachten en meldingen die bij ons zijn binnengekomen.

Daarna hebben we  de maatregelen van het Verkeerscirculatieplan (VCP) verder uitgewerkt. We hebben ook nieuwe maatregelen gemaakt. Een voorbeeld van een maatregel is: bij onderhoud aan het riool richten we de straat opnieuw in. Zo kunnen we meer ruimte maken voor voetgangers of fietsers en verlagen we de snelheid voor auto- en vrachtverkeer.

We beoordeelden de maatregelen en bekeken welke maatregelen we als 1e moeten uitvoeren.

Hoe kan ik meedenken?

Voor de zomer van 2022 hebben we alle bewoners in de wijk gevraagd om hun wensen en knelpunten over verkeer in te vullen op een online pagina. De bewoners zijn benaderd via een brief. Ook waren er 2 inloopmomenten in het Huis van de Stad. Dit heeft ervoor gezorgd dat we bijna 650 reacties hebben ontvangen.

De reacties hebben we samengevat in een dashboard van Kort Haarlem. Dit is een digitale kaart waarbij het mogelijk is om de ontvangen reacties te filteren op basis van de meest genoemde thema’s. Het thema voetganger laat bijvoorbeeld alleen de reacties zien die gaan over voetgangers.

De vele reacties hebben ons geholpen bij het opstellen van maatregelen voor de wijk. Met deze maatregelen willen we zorgen voor een betere verkeerssituatie in de wijk. We konden niet alle ontvangen reacties terug laten komen in de maatregelen, bijvoorbeeld omdat de reacties elkaar tegenspraken.

Op 13 december 2022 maakte het college het ontwerp-wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem (en Kadenbuurt) openbaar. Vanaf 14 december 2022 tot en met 25 januari 2023 lag het ontwerp-wijkmobiliteitsplan Korte Haarlem samen met de ontwerpnota grote en zware voertuigen en de ontwerp-wijkmobiliteitsplannen Binnenstad en Korte Akkeren ter inzage. In die periode kon u uw mening over het plan geven door een zienswijze in te dienen. Alle zienswijzen zijn door het college beantwoord en voorgelegd aan de gemeenteraad. De gemeenteraad heeft de zienswijzennota en het wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem op 17 mei 2023 vastgesteld. U kunt het plan en de zienswijzennota bekijken op de website van Royal HaskoningDHV.

Wat is de planning?

Op de website van Royal HaskoningDHV staan de maatregelen. Deze worden de komende jaren uitgevoerd. Updates over het uitvoeren van de maatregelen komen op deze website te staan.

In 2024 is maatregel 1a ‘peiling op scenario’s (tarieven en tijden) van betaald en vergunning parkeren’ uitgevoerd. Dat bestond uit een aantal stappen:

  • Informatiebijenkomsten met de wethouder (voorjaar 2024): Daarin konden bewoners hun zorgen doorgeven. En vragen aan de wethouder stellen. Hier zijn veel vragen gesteld. De verslagen van deze avonden staan hieronder:

Verslag over parkeren in Kort Haarlem 4 april 2024

Verslag over parkeren in Kort Haarlem 23 april 2024

  • 2 bijeenkomsten met het meedenkpanel van bewoners die zich daarvoor hadden aangemeld (voorjaar 2024): In die bijeenkomsten hebben we gepraat over de verschillende mogelijkheden voor betaald parkeren en parkeren met een vergunning in de wijk Kort Haarlem. De gemeente heeft berekend wat deze mogelijkheden gaan kosten.
  • uitwerking mogelijkheden (zomer 2024).
  • raadplegen alle bewoners van Kort Haarlem (november 2024): de 4 mogelijkheden zijn in een brief aan alle bewoners uitgelegd. Per adres kon er 1 stem uitgebracht worden op 1 van de mogelijkheden. Er zijn in Kort Haarlem 956 stemmen uitgebracht. De meeste stemmen Kort Haarlem zijn uitgebracht op mogelijkheid 1: 510 stemmen, 53% van de stemmen. Meer informatie kunt u lezen in het memo dat aan de raad gestuurd is: raadsmemo raadpleging . Mogelijkheid 1 gaat over:
    • 24 uur per dag 7 dagen in de week betalen voor parkeren;
    • de 1e bewonersparkeervergunning voor € 45,- per jaar;
    • de 2e bewonersparkeervergunning voor € 90,- per jaar;
    • betaald parkeren voor € 3,00 per uur;
    • parkeren voor bezoekers van bewoners voor € 0,40 per uur.

Vanaf november 2024 zijn we bezig met maatregel 1e “invoeren betaald en vergunning parkeren” uit het Wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem. Ook dat gaat in een aantal stappen:

  • Besluiten vastleggen door het college van burgemeester en wethouders en door de gemeenteraad (december 2024 t/m februari 2025): de uitkomst van de raadpleging en informatieavonden moest vastgelegd worden in besluiten. De gemeenteraad neemt besluiten over de tarieven. Het college doet daarvoor een voorstel aan de gemeenteraad. Het voorstel was om de tarieven van de vergunningen en voor parkeren op straat uit de raadpleging over te nemen. Dit is door de gemeenteraad vastgesteld. Ook heeft de gemeenteraad een nieuw type parkeervergunning mogelijk gemaakt: een maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning.
  • Het college neemt besluiten over de uitvoering. Het college heeft de voorwaarden voor de nieuwe parkeervergunning vastgesteld. Komt een bedrijf of organisatie op de lijst met SBI-codes  voor? Dan kan een maatschappelijke bedrijfsvoeringvergunning aangevraagd worden. Het college heeft de volgende tijden voor betaald parkeren en parkeren met een vergunning voor De Korte Akkeren en Kort Haarlem vastgesteld:
    • Op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur in de ochtend tot 00.00 uur in de nacht;
    • Op zondag van 12.00 uur in de middag tot 00.00 uur in de nacht.

Dit is niet gelijk aan de tijden in de raadpleging. Onder het kopje “Waarom zijn de tijden van het betaald parkeren niet gelijk aan mogelijkheid 1 van de raadpleging?” verderop op deze site kunt u lezen waarom het college dit besloten heeft.

  • Informeren van bewoners en ondernemers per brief op elk adres (februari 2025): Eind februari ontvangt ieder adres in Kort Haarlem een brief. In industriegebied Kromme Gouwe zal alleen rondom het Jaagpad betaald en vergunning parkeren gelden. Alleen die adressen krijgen een brief. Overige adressen in industriegebied Kromme Gouwe krijgen geen brief.In GIS ziet u het gebied met betaald parkeren en parkeren met een vergunning. Voor Kort Haarlem geldt dit vanaf 1 april. Voor De Korte Akkeren geldt dit vanaf 1 mei. Op de kaart Parkeervergunningen in GIS ziet u per adres of parkeervergunningen aangevraagd kunnen worden.
  • Straten gereed maken (februari, maart en april): parkeervakken markeren, borden plaatsen, parkeerautomaten plaatsen.

Waarom zijn de tijden van het betaald parkeren niet gelijk aan mogelijkheid 1 van de raadpleging?

In de nacht wijzigt de parkeersituatie bijna niet. Tussen 00:00 uur en 6:00 uur komen er bijna geen geparkeerde auto’s bij. Vroeg in de ochtend vertrekken de meeste geparkeerde auto’s uit de wijk. In de ochtend komen er geparkeerde auto’s bij. Door werk en bezoek. Ook komen dan de mensen met nachtdiensten terug van hun werk. De rest van de dag wijzigt de parkeersituatie vaak.

De overlast in Kort Haarlem vindt overdag en ’s avonds plaats. Dit wordt duidelijk uit de tellingen en informatieavonden. Daarom helpt betaald parkeren in de nacht niet om de ruimte beter te verdelen. Ook zorgt betaald parkeren in de nacht voort hogere kosten voor overnachtende bezoekers/gasten van bewoners.

Het college heeft de volgende tijden voor betaald parkeren en parkeren met een vergunning voor De Korte Akkeren en Kort Haarlem vastgesteld:

  • Op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur in de ochtend tot 00.00 uur in de nacht;
  • Op zondag van 12.00 uur in de middag tot 00.00 uur in de nacht.

Want:

  • de tijden zijn gelijk aan de tijden wanneer de parkeersituatie het meest wijzigt;
  • de tijden zijn dan gelijk aan de tijden wanneer de overlast ervaren wordt;
  • hiermee zijn de kosten voor overnachtende bezoekers / gasten van bewoners lager dan wanneer ze ook voor de 9 uur in de nacht moeten betalen;
  • hiermee zijn de tijden gelijk aan de tijden in de Binnenstad.

Uitbreiding betaald parkeren/parkeren met een vergunning

Vanaf 1 april wordt het betaald parkeren en parkeren met een vergunning uitgebreid met Kort Haarlem. Meer informatie over het betaald parkeren en parkeren met een vergunning kunt u lezen op deze website: www.gouda.nl/verkeer.

Waar kan ik vragen stellen over dit project?

Als u vragen heeft of iets wilt melden, bel dan de gemeente Gouda via telefoonnummer 14 0182. U kunt ook e-mailen naar gemeente@gouda.nl.