Veelgestelde vragen parkeren Kadenbuurt en Kort Haarlem

We hebben hieronder veelgestelde vragen en de antwoorden over het parkeren in Kort Haarlem opgesteld.

In het wijkmobiliteitsplan Kort Haarlem is aangegeven dat er verschillende mogelijkheden voor het invoeren van betaald en vergunning parkeren opgesteld zullen worden. De gemeente vindt het belangrijk om te weten welke mogelijkheid het meeste draagvlak onder de bewoners van Kort Haarlem heeft. Dit wil de gemeente weten voordat zij een beslissing neemt over hoe het betaald en vergunning parkeren er in Kort Haarlem uit ziet.

Op 15 mei 2023 heeft het college toegezegd om samen met bewoners uit de wijken uit te werken op welke mogelijke manieren parkeren met een vergunning kan worden ingevoerd. Zoals de prijzen en tijden voor het parkeren met een vergunning. Dat is dit voorjaar en zomer gedaan met een aantal wijkbewoners. Daar zijn een aantal mogelijkheden ontwikkeld. Die mogelijkheden worden nu aan u voorgelegd in de raadpleging.

Voor de Kadenbuurt en de buurt Kort Haarlem is één proces gestart waarbij de bewoners konden meedenken over de invulling van de mogelijkheden. Dit proces, participatie genoemd, bestond uit onderstaande stappen:

  1. Informatiebijeenkomsten in beide wijken. Alle huishoudens in de wijk hebben een uitnodiging ontvangen voor een informatieavond. Tijdens deze bijeenkomsten zijn bewoners geïnformeerd over het proces van meedenken en konden zij hun vragen en zorgen delen met de toenmalige wethouder Klijmij – van der Laan.
  2. Twee rondes werksessies met meedenkpanels. De groep bewoners die tijdens de informatiebijeenkomsten hun contactgegevens hebben achtergelaten is per wijk als meedenkpanel uitgenodigd voor een eerste en tweede werksessie. Tijdens de eerste werksessie is het meedenkpanel gevraagd om te reageren op vier mogelijkheden en aanvullende ideeën te delen. Tijdens de tweede werksessie werden de aangepaste mogelijkheden voorgelegd aan het meedenkpanel en kon het meedenkpanel nog één keer meedenken over de mogelijkheden.
  3. Raadpleging. De mogelijkheden die aan de wijkbewoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem worden voorgelegd zijn door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gouda vastgesteld. Bewoners kunnen per adres één stem uitbrengen op de door hen gewenste mogelijkheid. Uit deze raadpleging volgt per wijk een gewenste mogelijkheid. De resultaten van beide wijken worden gedeeld met het college van burgemeester en wethouders, zodat de beste oplossing voor parkeren in uw wijk kan worden gekozen. Het college van burgemeester en wethouders stelt de tijden en gebieden voor het betaald en vergunning parkeren vast. De gemeenteraad stelt de tarieven voor het betaald en vergunning parkeren vast.
  4. Terugkoppeling wijken. Na vaststelling van de gebieden, tijden en tarieven wordt u als bewoner geïnformeerd over de mogelijkheid die voor uw wijk is vastgesteld, wat dat concreet betekent en wat het stappenplan is tot invoering van de parkeerregulering.

In mei 2023 zijn de Wijkmobiliteitsplannen voor Korte Akkeren en Kort Haarlem vastgesteld. We hebben van bewoners gehoord dat er wensen zijn voor meer groen en meer ruimte voor spelen. Vanuit de wijk zijn er klachten dat bewoners op sommige tijden geen parkeerplaats kunnen vinden. Doordat mensen van buiten de wijk hun auto in de wijk parkeren kunnen wijkbewoners moeilijk een parkeerplaats vinden. Dit blijkt uit de parkeergegevens: in sommige delen van de wijk is het erg druk met parkeren. Fout geparkeerde auto’s zijn een probleem voor de verkeersveiligheid. Daarom heeft de gemeenteraad van Gouda besloten om parkeren met een vergunning in te voeren in Korte Akkeren en Kort Haarlem.

Het doel van betaald en vergunning parkeren is om de weinige parkeerruimte in de wijk beschikbaar te maken voor wijkbewoners en hun bezoekers. Doordat mensen van buiten de wijk moeten betalen, zullen zij hier minder snel parkeren.

Het invoeren van betaald parkeren en vergunning parkeren brengt een aantal voordelen met zich mee:

  1. Het wordt makkelijker voor u als wijkbewoner om een parkeerplek te vinden;
  2. Op de lange termijn wordt de wijk aantrekkelijker en leefbaarder om in te wonen;
  3. Op de lange termijn komt er meer ruimte voor groen, spelen en wandelen, fietsen etc.

Ja. Als onderdeel van het wijkmobiliteitsplan van Korte Akkeren en Kort Haarlem heeft de gemeenteraad van Gouda besloten dat er in beide wijken betaald parkeren en parkeervergunningen komen. De manier waarop (de mogelijkheden) hebben wij als gemeente samen met bewoners besproken en uitgewerkt

Als gemeente willen we de bewoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem betrekken bij de parkeermogelijkheden voor beide wijken. Daarom hebben we het volgende proces opgezet.

  1. We hebben in maart en april 2024 voor beide wijken informatiebijeenkomsten georganiseerd;
  2. Samen met een kleine groep bewoners hebben we uitgewerkt op welke mogelijke manieren parkeren met vergunning kan worden ingevoerd (de mogelijkheden);
  3. De mogelijkheden zijn vastgesteld door het college van B&W en voorgelegd aan de gemeenteraad;
  4. Bewoners uit Korte Akkeren en Kort Haarlem mogen per adres één stem uitbrengen op één van de mogelijkheden;
  5. De resultaten van beide wijken worden gedeeld met het college van burgemeester en wethouders, zodat de beste oplossing voor parkeren in uw wijk kan worden gekozen.

U kunt per adres maximaal twee bewonersparkeervergunningen aanvragen, op voorwaarde dat u op dat adres staat ingeschreven. Daarnaast is er een digitale bezoekersregeling voor uw gasten. Adressen met een parkeerplaats op eigen terrein van minimaal 4,8 meter lang en 2,3 meter breed komen niet in aanmerking voor de eerste parkeervergunning. Een garage of gezamenlijke stallingsgarage telt ook als een parkeerplaats op eigen terrein. Of deze adressen een tweede parkeervergunning kunnen krijgen, hangt af van het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein en de afspraken die zijn gemaakt bij de (ver)bouw van het gebouw. Adressen met een eigen huisnummer die ondergeschikt zijn aan het hoofdobject, zoals een tuinhuisje, nutsvoorziening of garage, hebben geen recht op een parkeervergunning. Een eerste schatting van de adressen in het uit te breiden gebied die geen recht hebben op parkeervergunningen is te zien op de website. Let op: pas wanneer het college van burgemeester en wethouders het gebied met betaald en vergunning parkeren vaststelt, is definitief per adres duidelijk hoeveel parkeervergunningen er aangevraagd kunnen worden.

Voor uw gasten is er een (digitale) bezoekersregeling. Bewoners in een gebied met betaald en vergunning parkeren kunnen per adres één digitale bezoekersregeling aanvragen. Met deze regeling kunnen maximaal 10 bezoekers tegelijk hun auto parkeren tegen een goedkoper tarief dan het standaard straattarief. De kosten voor bezoekers van bewoners in Korte Akkeren en Kort Haarlem zijn berekend op €0,40 per uur. Het standaard straattarief voor andere parkeerders in de wijk (geen bezoekers van bewoners) wordt mogelijk € 3,00 per uur. Na afloop van de raadpleging stelt de gemeenteraad alle tarieven definitief vast. Ook bewoners zonder een auto kunnen een (digitale) bezoekersregeling aanvragen, zodat hun bezoekers tegen een goedkoper tarief kunnen parkeren.

Hoeveel de vergunningen gaan kosten staat nu nog niet vast. Dit beslist uiteindelijk de gemeenteraad na de raadpleging. De kosten zijn in iedere ontwikkelde mogelijkheid anders. Voor de eerste auto varieert dit tussen de €45 en €62 per jaar. Voor de tweede auto varieert dit tussen de €56 en €100 per jaar. Het parkeertarief voor andere doelgroepen (bijv. bezoekers van de binnenstad) bedraagt in alle mogelijkheden €3 per uur. Het parkeertarief voor de bezoekers van bewoners is berekend op € 0,40 per uur. De tarieven voor bewoners en bezoekers van bewoners zijn zo laag mogelijk gehouden. Met de in de mogelijkheden opgenomen tarieven is het vergunning parkeren kostendekkend. De uiteindelijke tarieven zullen door de gemeenteraad vastgesteld worden.

Ja. Het grens van het gebied met betaald en vergunning parkeren loopt nu dwars door de Kadenbuurt en de buurt Kort Haarlem. Beide buurten zullen straks samen als één sector worden beschouwd, waar een en hetzelfde tarief geldt. Ook zal in de beide buurten de tijden gelijk zijn. Uitzondering blijven de parkeerterreinen Klein Amerika en Schouwburgplein, dat blijven aparte sectoren.

Nee, Klein Amerika en het Schouwburgplein zijn andere sectoren. Uw bewonersparkeervergunning is alleen geldig in de sector waarin u woont. De Kadenbuurt en de buurt Kort Haarlem zullen straks één sector vormen, uitgezonderd Klein Amerika en het Schouwburgplein.

Het doel is om betaald en vergunning parkeren per 1 maart 2025 in de wijken Korte Akkeren en Kort Haarlem in te voeren. Op 1 maart van ieder jaar start binnen Gouda een nieuw parkeervergunningenjaar. In januari 2025 ontvangt u van ParkeerService een brief met meer informatie over de exacte datum waarop het betaald en vergunning parkeren in uw wijk ingevoerd wordt. Daarin staat ook informatie over hoe u een aanvraag in kunt dienen.

De tijden waarop betaald parkeren gaat gelden hangen af van de mogelijkheid die wordt ingevoerd. Dit varieert tussen altijd (24 uur per dag voor 7 dagen in de week) of alleen wanneer er een hoge parkeerdruk is (op maandag tot en met vrijdag van 16:00 uur tot 24.00 uur en op de zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur).

De gemeente gaat controleren op vergunningen, betaald parkeren en foutparkeren. Auto’s die geen vergunning hebben óf waarbij niet is betaald voor het parkeren worden beboet. Ook auto’s die fout staan geparkeerd (bijv. op kruisingen) worden beboet.

Het verwijderen van parkeerplaatsen voor andere functies (groen, spelen etc) zal pas op de langere termijn plaatsvinden, zoals ook tijdens de informatieavonden in het voorjaar van 2024 door de wethouder aangegeven.

Adressen met een parkeerplaats op eigen terrein van minimaal 4,8 meter lang en 2,3 meter breed komen niet in aanmerking voor de eerste parkeervergunning. Een garage of gezamenlijke stallingsgarage telt ook als een parkeerplaats op eigen terrein. Of deze adressen een tweede parkeervergunning kunnen krijgen, hangt af van het aantal parkeerplaatsen op eigen terrein en de afspraken die zijn gemaakt bij de (ver)bouw van het gebouw. Adressen met een eigen huisnummer die ondergeschikt zijn aan het hoofdobject, zoals een tuinhuisje, nutsvoorziening of garage, hebben geen recht op een parkeervergunning. Een eerste schatting van de adressen in het uit te breiden gebied die geen recht hebben op parkeervergunningen is op deze website te zien. Let op: pas wanneer het college van burgemeester en wethouders het gebied met betaald en vergunning parkeren vaststelt, is definitief per adres duidelijk hoeveel parkeervergunningen er aangevraagd kunnen worden.

Ja. Als u minimaal 4 dagen per week mantelzorg nodig heeft, kunt u een mantelzorgvergunning aanvragen. Hiermee kan uw mantelzorger in de buurt op straat parkeren. U moet het kenteken van uw mantelzorger via een website aanmelden bij start van het parkeren. Na afloop van het parkeren moet u het kenteken weer afmelden. U kunt per keer een ander kenteken invoeren, zodat uw mantelzorgers niet telkens met dezelfde auto hoeven te komen. U kunt met de mantelzorgvergunning steeds 1 mantelzorger tegelijk laten parkeren. Bekijk voor meer informatie de website van Parkeerservice.

Ja, als uw nieuwe adres recht heeft op een parkeervergunning. Met een koop- of huurovereenkomst kan voor het gebied waar u naartoe verhuist een verhuisvergunning aangevraagd worden (maximaal 4 maanden). Bekijk voor meer informatie de website van Parkeerservice.

Als u een Europese gehandicaptenparkeerkaart heeft, kunt u een digitale GPK-vergunning aanvragen via de website van Parkeerservice. Deze digitale GPK-vergunning is geldig op alle parkeerplaatsen in Gouda waar betaald parkeren geldt. U moet bij het starten van het parkeren het kenteken van het voertuig via een website (ParkStart) aanmelden. Na het parkeren meldt u het kenteken weer af via de website. Er worden geen parkeerkosten in rekening gebracht. Let op: de GPK-vergunning is niet geldig op de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in Gouda. Daar kunt u gewoon uw Europese gehandicaptenparkeerkaart en hoeft u geen parkeergeld te betalen.

De mogelijkheden hiervoor worden onderzocht en uitgewerkt in het nieuwe parkeerbeleid.

Als u een bedrijf heeft dat is ingeschreven op een adres in de wijk, kunt u via de website van Parkeerservice maximaal 3 parkeervergunningen per bedrijf aanvragen. Als uw bedrijf parkeerplaatsen op eigen terrein heeft of als er bij de bouw ontheffing van de parkeernorm is verleend, kan het aantal toegestane parkeervergunningen lager zijn. Voor een tweede of derde bedrijsparkeervergunning moet u kunnen aantonen dat u voor het vervoer van zware, kwetsbare, bederfelijke, kostbare of omvangrijke goederen minstens vijf keer per dag een voertuig nodig heeft.

Ja. Met een bedrijfsvoeringvergunning kunt u parkeren in het gehele gebied met betaald en vergunning parkeren als u werkzaamheden komt uitvoeren in dit gebied. Wanneer betaald en vergunning parkeren wordt ingesteld in Korte Akkeren en Kort Haarlem kunt u de bedrijfsvoeringvergunning ook voor deze twee wijken gebruiken. Zie voor meer informatie de website van Parkeerservice Gouda.

Alleen bewoners die op een adres staan ingeschreven, zoals vastgelegd in de Basisregistratie Personen, komen in aanmerking voor een bewonersparkeervergunning. Dit is mogelijk tot maximaal 2 parkeervergunningen per adres. Voor woningen die de laatste jaren zijn gesplitst of nog worden gesplitst, geldt dat alleen het originele adres recht heeft op een parkeervergunning. De nieuwe adressen krijgen geen parkeervergunning. Dit zou kunnen helpen om de overlast van bedrijfsbusjes in de wijk te verminderen.

Zeker, er zijn verschillende manieren om dit aan te pakken. We werken aan een actieplan voor deelvervoer, waarbij er in de hele stad locaties voor deelauto’s komen. Sinds kort zijn er ook op enkele plekken deelbakfietsen beschikbaar. Om het fietsen naar de Binnenstad aantrekkelijker te maken, is deze zomer de bewaakte overdekte fietsenstalling op de Nieuwe Markt geopend.

In uw wijk, Korte Akkeren, kan dat op straat alleen door te betalen voor het parkeren. Dit geldt ook voor de andere wijken waar betaald en vergunning parkeren geldt. Gratis parkeren op afstand is mogelijk, bijvoorbeeld in het Groenhovenpark. We kijken of in het Groenhovenpark ook een overstappunt voor deelvervoer (auto’s en of fietsen) gemaakt kan worden. Ook zijn er (commerciële) abonnementen mogelijk in de parkeergarages.

Nee, uw bewonersparkeervergunning is alleen geldig voor de wijk waarin u woont.

Met de informatie uit de informatiebijeenkomsten en de werksessies met de meedenkpanels zijn er vier mogelijkheden ontwikkeld. Deze mogelijkheden verschillen in tijden en tarieven. Bij het maken van deze mogelijkheden hebben we rekening gehouden met het volgende:

  • De tarieven voor bewoners en bezoekers van bewoners zijn zo laag mogelijk, en de gemeente maakt op het parkeren met een vergunning geen verlies;
  • De mogelijkheden zijn gemaakt met de informatie uit de parkeerdrukmeting die in het najaar van 2023 is uitgevoerd;
  • We gaan uit van een invoering van betaald en vergunning parkeren in één keer omdat dit de handigste aanpak is;
  • Een aantal bijzondere regelingen (zoals voor bedrijfsbusjes, huishoudens zonder auto die tijdelijk een auto lenen, en locaties die bezoekers aantrekken) werken we verder uit in het nieuwe Omgevingsprogramma Parkeren Gouda;

Kunt u de infographic niet bekijken? Bekijk dan de uitgeschreven tekst.

Mogelijkheid 1, voordelen:

  • Omdat het betaald en vergunning parkeren altijd geldt, zijn er minder bezoekers van buiten die de parkeerplaatsen (langdurig) in beslag nemen;
  • Het 24/7 moeten betalen voor parkeren schept duidelijkheid, zowel voor de gebruiker als bijvoorbeeld voor handhaving;
  • Bewoners met meerdere auto’s betalen meer, wat als rechtvaardig kan worden gezien. Dit stimuleert duurzame mobiliteit en is daarmee in lijn met het huidige mobiliteitsbeleid;
  • Sluit aan bij de uitkomsten van de Participatieve Waarde Evaluatie voor deze wijk.

Mogelijkheid 1, nadelen:

  • Bewoners en bezoekers moeten ook buiten de piekuren betalen of een vergunning hebben voor parkeren, terwijl het gratis parkeren op dat moment geen probleem oplevert;
  • Onder andere vanwege de woningnood is het niet voor elk huishouden mogelijk om afstand te nemen van een tweede auto. Deze huishoudens betalen relatief veel voor de tweede vergunning.

Mogelijkheid 2, voordelen:

  • Omdat het betaald en vergunning parkeren altijd geldt, zijn er minder bezoekers van buiten die de parkeerplaatsen (langdurig) in beslag nemen;
  • Het 24/7 moeten betalen voor parkeren schept duidelijkheid, zowel voor de gebruiker als bijvoorbeeld voor handhaving;
  • Alle bewoners betalen hetzelfde tarief per vergunning, wat eenvoudig en transparant is;
  • Voor het deel van de huishoudens dat afhankelijk is van hun tweede auto (vanwege thuiswonende kinderen of werk) is dit mogelijkheid relatief goed betaalbaar.

Mogelijkheid 2, nadelen:

  • Bewoners en bezoekers moeten ook buiten de piekuren betalen of een vergunning hebben voor parkeren, terwijl het gratis parkeren op dat moment geen probleem oplevert;
  • Door geen onderscheid te maken in de tarieven voor de eerste en tweede vergunning worden huishoudens niet gestimuleerd om afstand te doen van een tweede auto. Dit past minder goed bij het huidige mobiliteitsbeleid.

Mogelijkheid 3, voordelen:

  • Reguleert alleen wanneer het echt nodig is, waardoor bezoek van bewoners of andere voorzieningen en bewoners die afwijkende werktijden hebben op de overige momenten gratis kunnen blijven parkeren;
  • Bewoners met meerdere auto’s betalen meer, wat als rechtvaardig kan worden gezien. Dit stimuleert duurzame mobiliteit en is daarmee in lijn met het huidige mobiliteitsbeleid;
  • Sluit aan bij de uitkomsten van de Participatieve Waarde Evaluatie voor deze wijk.

Mogelijkheid 3, nadelen:

  • De parkeerdruk is op doordeweekse avonden het hoogst, maar in sommige straten in de wijk is de parkeerdruk ook op andere momenten relatief hoog. Deze mogelijkheid draagt niet bij aan het verlagen van de parkeerdruk op deze andere momenten;
  • Het is voor bepaalde doelgroepen (bijvoorbeeld bezoekers of werknemers) relatief aantrekkelijk (ten opzichte van de andere mogelijkheden) om overdag in de wijk te parkeren en dan pas voor de laatste 2 uur (van 16 tot 18 uur) te betalen. Dit lost het parkeerprobleem wellicht onvoldoende op voor bewoners;
  • Onder andere vanwege de woningnood en werk is het niet voor elk huishouden mogelijk om afstand te nemen van een tweede auto. Deze huishoudens betalen relatief veel voor de tweede vergunning.

Mogelijkheid 4, voordelen:

  • Reguleert alleen wanneer het echt nodig is, waardoor bezoek van bewoners of andere voorzieningen en bewoners die afwijkende werktijden hebben op de overige momenten gratis kunnen blijven parkeren;
  • Alle bewoners betalen hetzelfde tarief per vergunning, wat eenvoudig en transparant is;
  • Voor het deel van de huishoudens dat afhankelijk is van hun tweede auto (vanwege thuiswonende kinderen of vanwege werk) is deze mogelijkheid relatief goed betaalbaar.

Mogelijkheid 4, nadelen:

  • De parkeerdruk is op doordeweekse avonden het hoogst, maar in sommige straten in de wijk is de parkeerdruk ook op andere momenten relatief hoog. Deze mogelijkheid draagt niet bij aan het verlagen van de parkeerdruk op deze andere momenten;
  • Het is voor bepaalde doelgroepen (bijvoorbeeld bezoekers of werknemers) relatief aantrekkelijk (ten opzichte van de andere mogelijkheden) om overdag in de wijk te parkeren en dan pas voor de laatste 2 uur (van 16 tot 18 uur) te betalen. Dit lost het parkeerprobleem wellicht onvoldoende op voor bewoners;
  • Door geen onderscheid te maken in de tarieven voor de eerste en tweede vergunning worden huishoudens niet gestimuleerd om afstand te doen van een tweede auto. Dit past minder goed bij het huidige mobiliteitsbeleid.

Als u een vraag heeft waar u het antwoord niet op kan vinden, dan kunt u bellen met de gemeente op 14 0182. U kunt ook e-mailen naar: gemeente@gouda.nl.