Verslag over parkeren in Kort Haarlem 23 april 2024
Verslag van het gesprek met de wethouder over parkeren in Kort Haarlem op dinsdag 23 april 2024 in het gebouw van Scholengemeenschap Leo Vroman.
Start om 19:31 uur.
Slide 1: Parkeren in Kort Haarlem
Parkeren in Kort Haarlem
In gesprek met de wethouder
23 april 2024
Mondelinge toevoeging slide:
De informatieavond is begonnen. Hartelijk welkom.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 2: Welkom
Doel van de avond:
- Met u in gesprek over parkeren met een vergunning en betaald parkeren.
- Uw vragen en zorgen hierover horen.
Mondelinge toevoeging slide:
Wij willen ervoor zorgen dat al uw vragen en zorgen zo goed mogelijk behandeld worden. Het zal vanavond gaan over betaald parkeren via een vergunning.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 3: Programma
Programma
- 19.00 – 19.30 Inloop
- 19.30 – 19.45 Introductie door wethouder Michel Klijmij-van der Laan
- 19.45 – 20.30 Bespreken vragen en zorgen vanuit bewoners
- 20.30 – 20.45 Pauze
- 20.45 – 21.15 Bespreken hoe we parkeren met vergunning invoeren
- 21.15 – 21.30 Afronding
Mondelinge toevoeging slide:
(-)
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 4: Spelregels
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Mondelinge toevoeging slide:
(-)
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 5: contact
Als u aan het eind van de avond nog vragen heeft die niet aan bod zijn gekomen of andere opmerkingen kunt u deze mailen naar gemeente@gouda.nl.
Mondelinge toevoeging slide:
(-)
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 6: Een paar vragen over uw parkeersituatie
Een paar vragen over uw parkeersituatie
Mentimeter
Mondelinge toevoeging slide:
Wij willen graag iets weten over het parkeren van de aanwezigen vanavond. Dit zullen wij doen aan de hand van een aantal vragen via de Mentimeter. De gegevens die hieruit komen geven ons een indruk van wie er vanavond aanwezig zijn. Het is geen representatieve steekproef, maar is bedoeld als start van het gesprek.
Vragen en antwoorden bewoners:
Vraag: Bij de Mentimeter-vraag: Gaat het om auto’s waar een parkeervergunning voor nodig is, of voor auto’s die op eigen terrein staan (en waar dus geen vergunning voor nodig is)?
Antwoord: Het gaat hier over alle auto’s.
Uitslag Mentimeter
Vraag: Hoeveel auto’s heeft u in uw huishouden?
Antwoorden:
- 0 auto’s: 1 persoon
- 1 auto: 16 personen
- 2 auto’s: 10 personen
- 3 auto’s: 0 personen
- 4 auto’s: 0 personen
Vraag: Geldt in uw straat op dit moment al betaald of vergunning parkeren?
Antwoorden:
- Ja: 5 personen
- Nee: 20 personen
Wanneer ervaart u zelf parkeerproblemen in uw wijk?
Antwoorden:
- Nooit: 5 personen
- ’s Ochtends (werkdag): 0 personen
- ’s Middags (werkdag): 0 personen
- ’s Avonds (werkdag): 8 personen
- In het weekend: 1 persoon
- Altijd: 12 personen
Vraag: Ervaart uw bezoek parkeerproblemen in uw wijk?
Antwoorden:
- Nee, nooit: 2 personen
- Weinig: 1 persoon
- Regelmatig: 5 personen
- Vaak: 10 personen
- Altijd: 8 personen
Slide 7: Parkeren met een parkeervergunning – Waarom
Parkeren met een parkeervergunning – Waarom?
- De parkeerdruk is hoog in delen van de wijk. Met name rand binnenstad en rand van het deel van Kort Haarlem waar al vergunning parkeren is
- Veel parkeeroverlast door auto’s van buiten de wijk
- Er zijn klachten uit de wijk dat bewoners geen parkeerplek kunnen vinden
- De komende jaren komen er alleen maar meer auto’s bij
Mondelinge toevoeging slide:
Goedenavond allemaal, fijn dat u bent gekomen. De wethouder benoemt de zaken op de slides.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 8: Parkeren met een parkeervergunning – Doel
Parkeren met een vergunning – Doel
- Doel: de parkeerruimte in de eerste plaats beschikbaar stellen voor wijkbewoners en hun bezoekers
- Door het invoeren van parkeren met een vergunning:
- Moeten anderen gaan betalen
- Wordt het makkelijker voor bewoners om een parkeerplek te vinden
- Wordt de wijk op de lange termijn aantrekkelijker en leefbaarder om in te wonen
- Komt er op de lange termijn meer ruimte voor groen, spelen, fietsen en wandelen
Mondelinge toevoeging slide:
Het doel van vergunning parkeren is dat bewoners van de wijk zo dicht mogelijk bij de woning kunnen parkeren. Daarnaast is er betaald parkeren, dat is om mensen van buiten de stad te weren uit uw wijk. Uiteraard is parkeren voor uw bezoek mogelijk middels een bezoekersregeling.
Verder wil de gemeente iets doen aan de verkeersveiligheid. Dit om ervoor te zorgen dat de ruimte juist gebruikt wordt. Uiteindelijk wil de gemeente vergroenen, dit is een lange termijn project dat ervoor moet zorgen dat de wijk schoner, gezonder en daardoor ‘leefbaarder’ wordt.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 9: Parkeren met een parkeervergunning – Wat
Parkeren met een vergunning – Wat?
- Ieder huishouden kan 2 vergunningen aanvragen
- De belofte is zo laag mogelijke kosten voor bewoners en hun bezoek. Voor de eerste auto is dit in principe €48 per jaar
- De tijden waarop betaald parkeren geldt (bijv. alleen overdag of ook in de avond?) worden gebaseerd op parkeerdata en inspraak van bewoners
- Vergunningen voor mantelzorgers en verhuizers komen beschikbaar
- Tarief voor bezoekers van bewoners lager dan andere bezoekers, wordt onderdeel van het gesprek.
- Hoe we omgaan met meer dan 2 auto’s per huishouden staat nog niet vast
- Hoe we omgaan met het parkeren van bedrijfsbusjes staat nog niet vast
Mondelinge toevoeging slide:
Ieder huishouden kan twee vergunningen aanvragen tegen zo laag mogelijke kosten. De wethouder neemt de aanwezigen mee in de tekst van de slide.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 10: Parkeren met een parkeervergunning – Hoe
Parkeren met een vergunning – Hoe?
U kunt de komende tijd meedenken over:
- Tijden: wat worden de begin- en eindtijden van betaald parkeren?
- Kosten: wat worden de kosten voor de vergunningen en betaald parkeren?
- Aantal vergunningen: hoe gaan we om met de vraag naar meer dan 2 vergunningen?
Mondelinge toevoeging slide:
U kunt dus meedenken over de tijden, de kosten en het aantal vergunningen. Voor het aantal vergunningen geldt wel, het doel is dat iedereen kan parkeren. Dus mensen die een eerste auto hebben moeten die altijd kunnen parkeren.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 11: Vervolgstappen
Vervolgstappen
- Samen met een aantal bewoners werken we uit op welke mogelijke manieren parkeren met vergunning kan worden ingevoerd
- We leggen de mogelijke oplossingen voor aan de gemeenteraad
- Bewoners uit Kort Haarlem mogen stemmen op één van de oplossingen
- De oplossing met de meeste stemmen wordt ingevoerd
Mondelinge toevoeging slide:
Wij gaan dus samen denken over verschillende scenario’s. Daar komen een aantal scenario’s uit die naar de raad gaan. Vervolgens mag u stemmen op een scenario en deze gaan we dan invoeren. Dit hopen we na de zomer te doen. Dan willen we het liefst de nieuwe maatregel bij start van het nieuwe parkeervergunningenjaar (1 maart 2025) invoeren, maar zorgvuldigheid gaat voor, dus als het later wordt, dan wordt het later.
Vragen en antwoorden bewoners:
(-)
Slide 12: Spelregels
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Mondelinge toevoeging slide:
Dan is er nu tijd voor vragen en opmerkingen vanuit u.
Vragen en antwoorden bewoners
Vraag: U had het over auto’s die binnenkomen in de wijk en met een fiets naar de binnenstad gaan. Wat doet u met gemeentemedewerkers die dit doen?
Antwoord: De medewerkers komen over het algemeen met de fiets en het OV.
Opmerking: Meneer zegt ervaring te hebben met de gemeente en stelt dat mensen wel met de fiets komen naar hier.
Reactie: De wethouder benoemt dat gemeentemedewerkers kunnen parkeren in de Stationsgarage en dat de nieuwe maatregel juist wordt ingevoerd zodat dit soort dingen niet meer kunnen gebeuren.
Vraag: Ik woon in de IJssellaan. Daar is al meer dan 25 jaar vergunningshouders gebied. Ik heb ook gezien dat er prijsverhogingen zijn en dat er andere tijden komen na 21:00 uur. Mevrouw zegt dat er een probleem ook gecreëerd is door de gemeente (waterbed effect).
Antwoord: Het klopt wat mevrouw zegt betreft de kosten. Alleen kunnen we het nu integraal gaan aanpakken, waardoor de kosten lager zijn. Verder klopt het wat u zegt betreft het waterbed effect. Daarom gaan we het nu integraal aanpakken over een heel groot gebied, zodat dit niet meer gaat gebeuren.
Vraag: Vervolg vraag over de 150 euro. Gaat u dit compenseren?
Antwoord: U gaat ook het tarief van minimaal ( +-) 48 euro betalen. Dit is voor het hele gebied tussen het spoor en de Sportlaan, van de singels tot aan de Joubertstraat.
Opmerking: Bij ons hebben ze pasgeleden de straat opnieuw ingedeeld. Er zijn 22 parkeerplaatsen weggegaan. Nu hebben wij als bewoners geen plek meer (terwijl we wel een parkeervergunning hebben). Wij als bewoners kunnen al niet meer parkeren, erg vervelend.
Reactie: Het beleid is als de parkeerdruk hoog is (>85%), dan gaan we geen plekken weghalen. Ik zal het navragen bij de projectleider waarom dit gebeurd is. Het kan ook zijn dat in een straat er parkeerplaatsen verdwijnen en dat die op een andere plek terug zijn gekomen.
Opmerking: Vraag: Meneer benoemt dat er echt parkeerplekken verdwenen zijn en dat mensen nu op straat gaan parkeren F.W. Reitzstraat.
Reactie: We gaan hierover in gesprek met de projectleider, dank voor uw opmerking.
Vraag: Ik was benieuwd of bezoekers altijd moeten betalen. In Den Haag en Rotterdam moeten bezoekers een soort van betalen. Dit geeft nu veel beperkingen.
Antwoord: Wat mij betreft staan alle discussies open. Dit komt wel weer terug in de prijs van de vergunning.
Opmerking: In de Kadebuurt is het buurthuis vernieuwd. Als wij een straat hebben met 20 huizen en 5 bedrijf busjes, dan krijgen we een probleem als mensen naar het buurthuis komen. Waarom heb ik eigenlijk een vergunning, want het werkt voor geen meter. Vergunning met twee per huishouden, dat gaat niet werken in een straat met 20 plekken.
Reactie: We hebben ook uitgebreid discussie gehad met het buurthuis over parkeren daar. Als mensen van buiten de wijk komen, dan moeten ze daarvoor gaan betalen. Of ze betalen er straks er heel veel voor, dat maakt de parkeervergunning goedkoper, of mensen komen via ander vervoer.
Opmerking: Wat mij betreft komt de vergunning tijd tot en met 23:00 uur, want dat schrikt dan meer af voor deze mensen.
Reactie: Ik snap het probleem ook bij de Schouwburg. Als u zegt, ik heb de tijden voor betaald parkeren graag langer, dan snap ik dat.
Opmerking: Ik sluit mij aan bij mijn buurman. Ik heb zelf een tweede auto, wat gaat die kosten? Ik kan de auto niet meer bij mij zetten, maar doe dit ergens anders. Eerste Hieronymus van Alphenstraat, daar ervaart meneer problemen.
Reactie: De overlast van de Schouwburg is herkenbaar. Er is inderdaad ooit de keuze gemaakt om de parkeertarieven anders te doen. Er is een heel memo over in de gemeenteraad hierover. Het is nu wel echt duurder, zodat mensen buiten de wijk niet meer bij u in de straat gaan staan. Als u dus zegt, we hebben er zoveel last van, dan is dat een goede discussie.
Opmerking: Ik vraag mij af wat voor probleem een vergunning oplost, omdat er te veel auto’s zijn voor plekken. Maak de straten efficiënter voor de parkeerplekken.
Reactie: Eens met dat slimmer inrichten, als we dat kunnen doen, dan doen we dat. Moet je dan wel of geen lijntjes tussen de parkeervakken zetten, dit is een strijd tussen deskundigen. Ik ga niet zeggen welke beter is, maar als het krap is, dan gaan we echt geen plekken verminderen. Als we het efficiënter kunnen doen, dan gaan we daar zeker naar kijken.
Vraag: Gaat u dit nu doen op de casus die ik benoemde?
Antwoord: Dat ligt aan de operatie. Als het tegels uithalen is, dan is dat lastig. We moeten de situatie goed bekijken.
Opmerking: Éen punt wordt nu al aangestipt. Alle vakken zijn onhandig geplaatst. Het is extreem inefficiënt. Er zijn 27 plekken in de Krugerlaan waar je met een relatief simpele ingreep het beter kan.
Reactie: Ik had de 27 plekken inderdaad zien staan. Voor de Krugerlaan is de parkeerdruk nu iets lager.
Opmerking: 3 jaar geleden nog het hoogst.
Antwoord: Dat is het ding met metingen, wij hebben nu nieuwe metingen.
Vraag: Ik woon op de Martenssingel. Ik ben verheugd dat we hierover gaan nadenken. Is er een mogelijkheid om tijden te differentiëren binnen Kort Haarlem?
Antwoord: In theorie kan dat. In de praktijk kan je dat beter niet doen. Je hebt niet heel veel hele logische overgangen. Daarnaast krijg je misschien dat waterbed effect.
Vraag: U heeft het over zorgvuldigheid. Waar ligt die dan? Wij weten van niets als bewoners van de Cornelis Ketelstraat. Ik heb nu al 10x brieven geschreven en gereageerd, maar er wordt niet gereageerd.
Antwoord: Het besluit is vorig jaar genomen. Er spelen zoveel belangen van beide kanten, straatje voor straatje, parkeerpanels werkte ook niet. Elk scenario had ongeveer evenveel aanhang. Moeten we het dan buurtje voor buurtje doen, dan krijg je de problemen die ik net beschreef. De enige manier om het dus op te lossen was gereguleerd parkeren. Daarnaast hebben we ook een alternatief dat we deelauto’s gaan aanbiededen. Nu gaan we dus kijken met elkaar hoe we het gaan oplossen. De 48 euro is wat je nodig hebt aan de administratieve lasten, de parkeerzuilen en handhaving. Er was net ook nog een vraag gesteld over de tweede auto. Die is op dit moment 250 euro, we gaan dus kijken hoe we deze gaan doen (waarschijnlijk goedkoper) met een spel tussen de kosten. Dus de eerste wordt iets goedkoper en de tweede wat duurder (zodat de tweede deels de kosten drukt voor de eerste).
Opmerking: Wij hebben vragen over het rioleringsstelsel op de Cornelis Ketelstraat. Ik heb niet de indruk dat zij ooit luisteren naar ons. Ik ben hier al vaker over in gesprek gegaan en de problemen blijven daar oplopen.
Reactie: Dit gaan wij meenemen naar het huis van de stad.
Vraag: Waarom doen we niet een parkeerbelasting voor de hele stad? Nu moeten wij het opbrengen en de rest van de stad niet.
Antwoord: Als we het over de stad doen, dat zou de meest efficiënte oplossing zijn. Maar het is ook politiek, dat is niet altijd het meest kost efficiënt.
Opmerking: Meneer zegt dat mensen hier moeten betalen voor andere kosten.
Reactie: Dat is niet het geval. Terugkomend op de vraag betreft de hele stad. We gaan het nu hier invoeren omdat de druk in deze wijken het hoogst is. De gemeenteraad is er nog niet aan toe om het voor de hele stad in te voeren.
Vraag: Ondertussen heb ik wel gehoord dat niet iedereen tevreden te krijgen is. Ik ga nu even vanuit mijn eigen situatie iets benoemen: Ik ervaar juist in de ochtend overlast. Ik woon bij het brugklas gebouw van de middelbare school. De mensen achter ons wonen net op de lijn tussen wel en niet parkeren. Er blijven dus mensen dagen en dagen daar staan. De leraren op de scholen (die komen allemaal met de auto), hoe gaan we daarmee om?
Antwoord: Dat is een goede vraag. Ook eentje met meerdere belangen. Daar gaan we ook nog even specifiek bekijken hoe we dat gaan doen. Het kan zijn dat zij daarvoor moeten betalen, maar ook dat zij vergunningen krijgen. We weten dat het in de ochtend problemen kan veroorzaken. Deze zorg nemen we mee en dat wegen we dan af tegenover de zorg van de scholen.
Pauze: 20:31 uur.
Hervatting: 20:44 uur.
Vraag: Het parkeerprobleem is aanzienlijk – Burgermeester Martenssingel. Er staat bij ons al heel lang een auto in de straat. De termijn om hier iets aan te doen is twaalf weken. Wordt dit ook veranderd? Nu duurt het dus twaalf weken voordat een stilstaande auto wordt weggehaald die mijn plekje inneemt.
Antwoord: Dat is vrij technisch. Als het betaald parkeren is, dan gaat diegene ervoor betalen. Als het met een vergunning is, dan mag diegene daar staan. Dat is natuurlijk niet handig. Als er betaald parkeren komt, dan moet je ook echt goed gaan handhaven.
Vraag: We hebben meerdere malen gemeld. Wat gaan we in de tussentijd doen? Want de plek wordt nu bezet gehouden.
Antwoord: Ik vind het lastig om dit nu te beantwoorden. Ik ben geen jurist en het is een openbare plek. We nemen deze mee richting handhaving.
Vraag: In de binnenstad zijn er ook problemen. Het maximaal aantal uit te geven parkeervergunningen bedraagt daar maximaal 1200. Hoe gaat u de samenhang doen?
Antwoord: Daar willen we ook gaan vergroenen. Dat willen we wel pas doen als de parkeerdruk lager is. Wat we wel hebben gedaan, is nieuwe parkeervergunningen voor Klein Amerika gemaakt, zodat mensen hem niet meer op straat gaan zetten. Daarmee hopen we dat we de druk wat gaan verspreiden. Daarnaast hebben we een vergunningenplatfond voor de binnenstad. We zorgen ook voor meer plekken in de schil (met name voor auto’s in de binnenstad). Op Klein Amerika verdwijnen de overnachtingsplekken voor de campers, dat zijn 30 grote plekken. Er wordt ook een supermarkt neergezet, daar komen ook 90 plekken bij.
Vraag: De bewoners voor sector 1 krijgen dus geen vergunning voor sector 2.
Antwoord: Klopt.
Opmerking: Bedrijven mogen maximaal drie vergunningen krijgen. Bij ons kantoorgebouwen zijn 10 bedrijven x 3 is 30 auto’s.
Reactie: We hebben hier geen concrete plannen voor. Dit gaan we meenemen. Het doel is dat u een plek heeft.
Vraag: Waar gaan de campers heen?
Antwoord: Niet voor uw deur. Deze gaan naar andere locaties.
Vraag: Wij hebben al een parkeervergunning. Wat gebeurt er als 1 maart niet gehaald wordt? Krijgen we het dan terug als 1 maart niet gehaald wordt.
Antwoord: Als het bijvoorbeeld op 1 mei doorgevoerd wordt, dan gaan we hier natuurlijk iets aan doen.
Vraag: Wat doen jullie voor vergunningen met auto’s met een buitenlands kenteken?
Antwoord: Ten eerste altijd melden. Dan kunnen we hier iets mee doen! Daarnaast als het betaald en vergunning parkeren is, dan moeten de gebruikers van die voertuigen ook betalen of een parkeervergunning kopen. Als dat niet gebeurt, gaan we handhaven.
Vraag: Wat doen jullie met de bedrijvenwagens? Slachthuiserf?
Antwoord: Dit is een lastige kwestie. We hebben twee wijken waar we mee bezig zijn: Kort Haarlem en Korte Akkeren. We hebben gezegd, we willen in ieder geval voor een van de twee wijken een pilot met bedrijfsbusjes uitvoeren. Eerlijk gezegd hoor ik het geluid net wat vaker uit de andere wijk Korte akkeren, dus ik denk, dat is nog niet zeker, dat het eerst in de andere wijk gaat plaatsvinden.
Opmerking: Aan de zijkant worden ook busjes neergezet. Als jij met een rollator loopt of met een kinderwagen, dan kan dat niet. De straat is gevaarlijk om op te lopen (Kadebuurt).
Reactie: U heeft helemaal gelijk. Het is enorm passen en meten. Dat is dus ook waar het parkeren met een vergunning voor bedoeld is, om die situatie te verbeteren.
Opmerking: Maar een parkeerplaats van 4m lang kan je geen auto van 6m neerzetten? (bij wijze van spreken).
Antwoord: Meldt dit alstublieft. Als een auto 6m is, dan mag dat. Als dat langer is, dan mag dat niet.
Opmerking: Vroeger gingen bedrijfsvergunningen op hoeveel mensen er werkte.
Reactie: Goede suggestie, ik weet niet hoe dit nu gebeurt.
Vraag: Hoe kan het dat het parkeerplan toch doorgaat, terwijl mensen tegen waren?
Antwoord: Dat heb ik al een beetje uitgelegd. We hebben al heel veel methoden geprobeerd. Dan is de vraag, hoe gaan we het nu aanpakken? *Wethouder herhaalt wat er gedaan is en benoemt dat het ook afhankelijk is bij wie je het vraagt*. Daarom hebben we dus gezegd dat het te ingewikkeld is om op de oude manier op te lossen, dus doen we het met gereguleerd parkeren.
Opmerking: Dan stip ik aan dat er in andere steden waar democratisch gestemd is (middels een referendum), dat is democratie.
Reactie: Middels de raad is ook democratie. Daarnaast zijn deze referenda gegaan over de hele stad en niet over een wijk. Een referendum laat daarnaast een vertekend beeld zien. Tot slot (wethouder benoemd dat het een beetje flauw is) hebben wij geen referendum verordening.
Vraag: Wat voor garantie hebben wij als bewoners dat de vergunning niet elk jaar omhooggaat?
Antwoord: Ik wil als wethouder de kosten zo laag mogelijk houden. Ik wil ook dus niet verdienen en auto’s wegpesten. Alleen willen we de druk onder controle houden. Het kan alleen omhooggaan, als de kosten omhooglopen, maar anders zal dit niet gebeuren. Ik zal dit ook aan mensen die mijn functie overnemen ten zeerste afraden.
Vraag: Ik heb een tweede vergunning. U gaf aan, binnenstad mag op Klein Amerika parkeren, mag ik dat ook?
Antwoord: Die snap ik. We hebben de puzzel gelegd met de bewoners van de binnenstad. Ik ga niet hier beloven dat ik in deze wijk ook plek ga geven om daar te staan, hier ben ik wat terughoudend in. De bedoeling is dat er binnen de wijk genoeg ruimte is voor u.
Vraag: Vroeger stond er een sigarenfabriek, waarom wordt dit terrein niet beter benut? Dan kunnen er nieuwe auto’s staan.
Antwoord: Dit terrein gaat wel beter benut worden. Ik ben het wel met u eens dat dit een goede plek is.
Vraag: Kunnen wij deze avond teruglezen?
Antwoord: U krijgt een verslag.
Vraag: Ik wil graag meedenken over de tijden (meneer noemt een aantal tijden).
Antwoord: Over de tijden gaan we nog besluiten, dit gaan wij samen met u doen. U kunt zich aan het einde van de avond aanmelden om mee te denken over de tijden.
Vraag: Moment dat de vergunningen uitgegeven worden, krijgen eerste auto’s dan voorrang?
Antwoord: Dat is politiek in de gemeenteraad wat lastig. Dan moet je met vergunningenplafonds werken, dat is moeilijk. Maar hier geldt ook, er zijn een aantal plekken in de wijk en de vergunningen moeten hieraan voldoen. We moeten dit nog precies uitzoeken.
Vraag: Ik heb ook een privéauto en een werkgeversauto. Daarmee verdien ik geld. Wat zijn de consequenties hiervoor?
Antwoord: Dat is dan in principe twee auto’s, dus twee vergunningen.
Vraag: Ik heb ook kinderen met een auto, hoe gaan we dit doen?
Antwoord: Dit is een discussie die we met elkaar moeten gaan voeren. We gaan ons uiterste best hiervoor doen. U kunt hier dus over meedenken in het vervolg.
Vraag: Ik woon in de Willem Tombergstraat. Wat voor oplossingen gaan jullie doen voor de bedrijfsbusjes?
Antwoord: Deze klacht horen we heel vaak. Wat ik van de eigenaren hoor is dat zij hem in het zicht willen hebben staan. De enige manier hoe we dit op kunnen lossen is door hen een veilige nieuwe oplossing te geven met bijvoorbeeld hekken en camera’s.
Vraag: Wat zijn de ervaringen van de mensen die een vergunning nu hebben? Helpt het?
Antwoord: Het is bij de Schouwburg nog wel een probleem inclusief het lage tarief. Als wij kijken naar de parkeerdruk meting blijkt dat het gebied met gereguleerd parkeren een lagere parkeerdruk heeft. Je weet ook niet hoe het zal zijn als je niet had gereguleerd. We merken in andere steden dat de maatregel erg goed werkt.
Opmerking: Er wordt nu gezegd dat de druk minder is waar vergunningen zijn. Maar iedereen met een tweede auto parkeert bij anderen. Dit gaat nu in de toekomst ook verplaatsen naar andere wijken (Bloemendaal). U geeft hier een vertekend beeld.
Reactie: We zien dat mensen dit inderdaad doen, maar dat is een stuk minder dan auto’s uit het centrum. Verder hoop ik dat mensen gebruik gaan maken van hun eigen terrein.
Slide 13: contact
Contact
Als u aan het eind van de avond nog vragen heeft die niet aan bod zijn gekomen of andere opmerkingen kunt u deze mailen naar: gemeente@gouda.nl.
Mondelinge toevoeging slide:
Wij willen u danken voor uw komst. Mochten er nog vragen zijn, dan horen wij deze graag via de mail. Verder, mocht u willen meedenken, dan kunt u uw mailadres opgeven bij de ingang.
De bijeenkomst is beëindigd om 21:30 uur.
Na afloop konden nog twee vragen worden beantwoord. Hieronder volgt de uitslag.
Wat heeft u liever?
- 1e vergunning zo goedkoop mogelijk, 2e wat duurder
- 1e en 2e vergunning dezelfde (gemiddelde) prijs
Antwoorden:
- 10 keer.
- 5 keer.
Heeft u behoefte aan een 3e vergunning, ook als deze duurder is?
- Ja.
- Nee.
Antwoorden:
- 7 keer.
- 6 keer.