Verslag over parkeren in Korte Akkeren 15 april 2024

Verslag van het gesprek met de wethouder over parkeren in Korte Akkeren op maandag 15 april 2024 in de kantine van voetbalvereniging O.N.A.

Slide 1: Parkeren in Korte Akkeren

Parkeren in Korte Akkeren. In gesprek met de wethouder. 15 april 2024.

Slide 2: Welkom

Welkom!

Slide 3: Programma

  • 19.00 – 19.30      Inloop
  • 19.30 – 19.45      Introductie door wethouder Michel Klijmij-van der Laan
  • 19.45 – 20.30      Bespreken vragen en zorgen vanuit bewoners
  • 20.30 – 20.45      Pauze
  • 20.45 – 21.15      Bespreken hoe we parkeren met vergunning invoeren
  • 21.15 – 21.30      Afronding

Slide 4: Spelregels

De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.

Slide 5: Contact

Als u aan het eind van de avond nog vragen heeft die niet aan bod zijn gekomen of andere opmerkingen kunt u deze mailen naar: gemeente@gouda.nl.

Slide 6: Een paar vragen over uw parkeersituatie

Mondelinge toevoeging slide:

Wij willen graag iets weten over het parkeren van de aanwezigen vanavond. Dit zullen wij doen aan de hand van een aantal vragen via de Mentimeter. De gegevens die hieruit komen geven ons een indruk van wie er vanavond aanwezig zijn.

Uitslagen Mentimeter:

Hoeveel auto’s heeft u in uw huishouden?

  • 0 auto’s: 2 personen
  • 1 auto: 35 personen
  • 2 auto’s: 22 personen
  • 3 auto’s: 5 personen
  • 4 auto’s: 3 personen

Ervaart uw bezoek parkeerproblemen in uw wijk?

  • Nee, nooit: 20 personen
  • Weinig: 16 personen
  • Regelmatig: 14 personen
  • Vaak: 8 personen
  • Altijd: 9 personen

Wanneer ervaart u zelf parkeerproblemen in uw wijk?

  • Nooit: 21 personen
  • ’s Ochtends (werkdag): 1 persoon
  • ’s Middags (werkdag): 0 personen
  • ’s Avonds (werkdag): 25 personen
  • In het weekend: 5 personen
  • Altijd: 16 personen

Uit de peiling via Mentimeter volgen de volgende resultaten:

  • De meeste mensen in de zaal hebben 1 auto in hun huishouden. Een deel van de mensen heeft 2 auto’s in hun huishouden.
  • Bij de meeste mensen in de zaal ervaart het bezoek nooit of weinig problemen met het parkeren in de wijk.
  • Volgens de mensen in de zaal zijn er de grootste parkeerproblemen in de avond. Een deel van de mensen ervaart altijd parkeerproblemen. Daartegenover ervaart een deel nooit parkeerproblemen.

Wij zijn ons ervan bewust dat de Mentimeter geen representatief beeld geeft.

Slide 7: Parkeren met een parkeervergunning – waarom

  • De parkeerdruk is hoog in delen van de wijk.
  • Veel parkeeroverlast door auto’s van buiten de wijk.
  • Er zijn klachten uit de wijk dat bewoners geen parkeerplek kunnen vinden.
  • De komende jaren komen er alleen maar meer auto’s bij.

Mondelinge toevoeging slide:

Welkom vanuit de wethouder. Goedenavond allemaal. Er worden op dit moment al parkeerproblemen ervaren in de wijk. De komende jaren komen er ook nog auto’s bij (in Gouda is dit jaarlijks 1 à 2 voetbalvelden aan auto’s). Dat terwijl de wijk Korte Akkeren niet gebouwd is op zo veel auto’s. Een deel van de auto’s die in uw wijk geparkeerd staat komt van buiten de wijk.

Slide 8: Parkeren met een parkeervergunning – doel

  • Doel: de parkeerruimte in de eerste plaats beschikbaar stellen voor wijkbewoners en hun bezoekers.
  • Door het invoeren van parkeren met een vergunning: moeten anderen gaan betalen, wordt het makkelijker voor bewoners om een parkeerplek te vinden, wordt de wijk op de lange termijn aantrekkelijker en leefbaarder om te wonen, komt er op de lange termijn meer ruimte voor groen, spelen, fietsen en wandelen.

Mondelinge toevoeging slide:

Het doel is om de ruimte eerlijk te verdelen. Dat betekent dat mensen die hier wonen een parkeerplaats moeten kunnen vinden. Ook komt er hierdoor op de lange termijn meer ruimte voor bijvoorbeeld groen of andere invullingen.

Slide 9: Parkeren met een parkeervergunning – wat

  • Ieder huishouden kan 2 vergunningen aanvragen.
  • De belofte is zo laag mogelijke kosten voor bewoners en hun bezoek. Voor de 1e auto is dit in principe € 48,- per jaar.
  • De tijden waarop betaald parkeren geldt (bijvoorbeeld alleen overdag of ook in de avond?) worden gebaseerd op parkeerdata en inspraak van bewoners.
  • Vergunningen voor mantelzorgers en verhuizers komen beschikbaar.
  • Tarief voor bezoekers van bewoners lager dan andere bezoekers, wordt onderdeel van het gesprek.
  • Hoe we omgaan met meer dan 2 auto’s per huishouden staat nog niet vast.
  • Hoe we omgaan met het parkeren van bedrijfsbusjes staat nog niet vast.

Mondelinge toevoeging slide:

Er zijn al gemeentelijke regels voor betaald en vergunning parkeren. Deze gelden voor de wijken waar nu al betaald parkeren is (bijvoorbeeld de binnenstad en een deel van Kort Haarlem). Daarin is opgenomen hoeveel vergunningen er per huishouden aangevraagd mogen worden enzovoorts. Er zijn ook speciale vergunningen voor speciale situaties, bijvoorbeeld voor mantelzorgers, mensen met een beperking of verhuizingen.

Wat nog open staat in uw wijk is de tijden waarop betaald en vergunning parkeren gaat geldt en de bijbehorende tarieven voor betaald en vergunning parkeren. We kunnen de tarieven voor de 1e vergunning van bewoners goedkoper maken door de prijs voor bezoekers aan de binnenstad op te hogen. Voor bezoekers van bewoners gaat een laag tarief gelden. Er kunnen maximaal 10 bezoekers per huishouden tegelijkertijd worden aangemeld voor het lage tarief.

Het is ook mogelijk om het invoeren van betaald parkeren te gaan faseren. Dat betekent dat het eerst wordt ingevoerd in die delen van de wijk waar nu een probleem is, en later pas in de andere delen. Daar kunnen we het nog over hebben.

Uiteindelijk gaat het erom dat parkeren de gemeente geen geld kost en geen geld oplevert. Het invoeren van betaald en vergunning parkeren kost hoe dan ook geld, er zijn bijvoorbeeld investeringskosten en administratiekosten.

Hieronder leest u een opmerking van een bewoners en ons antwoord daarop:

De bouw van het Huis van de Stad is binnen het budget gebleven, daarvoor zijn de parkeertarieven niet verhoogd.

Slide 10: Parkeren met een parkeervergunning – hoe

U kunt de komende tijd meedenken over:

  • Tijden: wat worden de begin- en eindtijden van betaald parkeren?
  • Kosten: wat worden de kosten voor de vergunningen en betaald parkeren?
  • Aantal vergunningen: hoe gaan we om met de vraag naar meer dan 2 vergunningen?
  • Fasering: voeren we betaald parkeren en parkeren met vergunning in een keer in heel de wijk in of doen we dit eerst in bepaalde delen van de wijk en vervolgens in de rest van de wijk?

Slide 11: Vervolgstappen

  1. Samen met een aantal bewoners werken we uit op welke mogelijke manieren parkeren met vergunning kan worden ingevoerd.
  2. We leggen de mogelijke oplossingen voor aan de gemeenteraad.
  3. Bewoners uit Korte Akkeren mogen stemmen op 1 van de oplossingen.
  4. De oplossing met de meeste stemmen wordt ingevoerd.

Slide 12: Spelregels

De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.

Hieronder leest u vragen van bewoners en onze antwoorden daarop:

Wat betreft de handhaving gebruiken we de scanauto. Dit is efficiënter dan het inzetten van BOA’s. Mensen betalen beter voor parkeren door gebruik van de scanauto. Een scanauto ziet auto’s die binnen de lijnen staan. Daarom is het belangrijk dat er goede parkeervakken zijn. Ook foutparkeren wordt beboet.

Als je hier woont, dan kun je wel voor het goedkope bezoekerstarief (de digitale bezoekersregeling) in aanmerking komen. Als je een keer een auto leent, betaal je het lage bezoekerstarief. Als je een leenauto hebt omdat je auto bij de garage staat, kun je dat kenteken als een wissel bij je vergunning opgeven.

Om voor een vergunning in aanmerking te komen, moet een auto wel op de naam staan van iemand die in dezelfde parkeerzone woont. De vergunning is gebonden aan een adres in de wijk. Een auto die niet op je naam staat kan wel door jezelf geparkeerd worden door gebruik te maken van de digitale bezoekersregeling.

We kunnen weinig doen om grote auto’s te bannen.

Ja, dat kan geregeld worden.

Dat is precies het probleem waar we nu voor staan: mensen die een auto nodig hebben. Op dit moment is een 1evergunning in Kort Haarlem € 150,- en een 2e € 200,- tot € 250,-. Deze bedragen staan voor deze wijk Korte Akkeren nog open, maar als je de 1e goedkoop wil houden, dan betekent dat wel iets voor het bedrag van een 2e vergunning.

Daar hebben we nog niks over vastgelegd. U kunt ons per mail aangeven wat u hiervan vindt.

Voor dit deel van Gouda is er geen probleem. In het noorden van Gouda zijn er netcongestieproblemen. Daar kun je geen grote aansluitingen meer krijgen. Hier is nog wel stroom, zeker voor kleingebruikers.

De wethouder verzoekt om input hierover op de mail te zetten. Om hoeveel bedrijfsbusjes het gaat wordt nog onderzocht.

De wethouder gaat zijn best doen om deze in meerdere talen aan te bieden. Ook de Nederlandse brief wordt in eenvoudige taal geschreven.

Bij de vorige sessie waren er ook schoolmedewerkers. Daar moeten we specifiek over doorpraten. Een mogelijke conclusie is dat er overdag geen parkeerprobleem is, dan hoeven we de vergunningen alleen in de avond in te stellen. Als de vergunningen wel overlappen met schooltijden, dan moeten we daar met scholen over doorpraten.

Vooropgesteld: het parkeerprobleem wordt niet alleen door de binnenstad veroorzaakt. Mensen hebben ook meer auto’s, waardoor het krapper wordt. Voor een deel kunnen mensen er niks aan doen want bijvoorbeeld de kinderen wonen nog thuis. Voor een ander deel is de auto praktischer dan bijvoorbeeld het openbaar vervoer. Daarom kijken we ook hoe we andere vervoersopties kunnen verbeteren. We zijn wel aan het kijken naar oplossingen voor de Binnenstad, bijvoorbeeld Klein Amerika uitbreiden en de Stationsgarage uitbreiden. Dat levert ruimte op in de binnenstad en Korte Akkeren. We zijn nog bezig met het verkennen van verdere maatregelen om de parkeerdruk in de binnenstad te verminderen.

Het kan kloppen dat een deel van de hotelgasten in de wijk parkeert. Als er vrij parkeren geldt in de wijk, dan mogen de gasten hier ook staan. Zij hebben dat recht. Als een hotel geen parkeerkaart aanbiedt, kunnen wij als gemeente hen niet dwingen.

Wij willen inderdaad dat meer mensen gaan fietsen of een andere vorm van vervoer gaan gebruiken. Dat proberen wij aan te moedigen. Als wij niks doen, loopt de stad vast met auto’s.

In het huidige systeem hebben we daar niks voor. De wethouder wil wel kijken of daar oplossingen voor getroffen kunnen worden. De digitale bezoekersregeling is natuurlijk altijd wel te gebruiken.

Ja, dat gaan we zeker doen. We werken daarnaast aan nieuw parkeerbeleid voor de hele stad. Daar zit ook monitoring en evaluatie bij. We zien in de wijken waar nu al betaald parkeren is, dat het werkt.

Het betaald parkeren geldt in een gehele zone.

De vergunninghoudersinkomsten zijn structureel, de inkomsten van straatparkeren zijn incidenteel. Als je het ene jaar wat meer inkomsten hebt, kan het het jaar erna zo zijn dat je minder inkomsten hebt. Mocht structureel blijken dat de gemeente meer ophaalt dan nodig is, dan kunnen we naar de tarieven kijken. Je wil de tarieven niet per jaar aanpassen, dan schommelt het erg.

Zorgvuldigheid over snelheid, maar het plan is om voor de zomer scenario’s te maken, en na de zomer een peiling te doen. Als we goed op schema lopen, dan zou het per 1 maart 2025 ingevoerd worden. Eerder halen we niet. Mochten we meer tijd nodig hebben, dan kan het ook zo zijn dat we het in de tijd opschuiven.

Het uitgangspunt is dat je als bewoner moet kunnen parkeren. We gaan kijken wat we erop kunnen verzinnen dat bezoekers makkelijker langere tijd kunnen blijven terwijl het wel handhaafbaar is.

Reactie vanuit de zaal: u had voorin kunnen zitten.

Daar proberen we wat aan te doen. De nieuwbouw op de locatie van de Jan Ligthart-school is voor een speciale doelgroep. Parkeren zit erbij in, dat regelt de organisatie (Mozaïek). Bij het project in de Bockenbergstraat kunnen mensen niet parkeren. Daar staan tijdelijke woningen. Daar moet de corporatie rekening houden met parkeren. Overige plannen ken ik de plannen niet goed genoeg. Ook daarvoor geldt, in principe moet het project zijn eigen broek kunnen ophouden.

Dat wordt 1 zone, daarmee kun je in de hele wijk parkeren. En ja, juist ook bewoners die geen auto hebben kunnen een mantelzorgparkeervergunning aanvragen.

O.N.A. hoort bij deze wijk. O.N.A. heeft door de historie niet de luxe van een parkeerterrein. We gaan met O.N.A. en de buurt hier afspraken over maken.

Slide 13: Contact

Als u aan het eind van de avond nog vragen heeft die niet aan bod zijn gekomen of andere opmerkingen kunt u deze mailen naar: gemeente@gouda.nl.

2 vragen

Na afloop konden nog 2 vragen worden beantwoord. Hieronder volgt de uitslag.

Vraag 1: Wat heeft u liever?

A: 1e vergunning zo goedkoop mogelijk, 2e wat duurder

B: 1e en 2e vergunning dezelfde (gemiddelde) prijs

Antwoorden: 15 keer A en 4 keer B.

Vraag 2: Heeft u behoefte aan een 3e vergunning, ook als deze duurder is?

A: Ja

B: Nee

Antwoorden: 3 keer A en 11 keer B.

Ook konden nog zaken meegegeven worden voor het vervolg. Daar is ter plekke na afloop van de bijeenkomst geen gebruik van gemaakt.