Verslag over parkeren in Korte Akkeren 2 april 2024
Verslag van het gesprek met de wethouder over parkeren in Korte Akkeren op dinsdag 2 april 2024 in de kantine van voetbalvereniging O.N.A.
Slide 1: Parkeren in Korte Akkeren
Parkeren in Korte Akkeren. In gesprek met de wethouder. 2 april 2024.
Slide 2: Welkom
Doel van de avond:
- Met u in gesprek over parkeren met een vergunning en betaald parkeren.
- Uw vragen en zorgen hierover horen.
Mondelinge toevoeging slide:
De gespreksleider heet de inwoners van harte welkom en licht het programma toe. Daarna neemt de wethouder het over. Het doel van de avond is dat de gemeente de vragen en zorgen van inwoners hoort en dat er een dialoog ontstaat met elkaar. Verzoek om vragen te bewaren voor na de presentatie van de wethouder.
Slide 3: Programma
- 19.00 – 19.30 Inloop
- 19.30 – 19.45 Introductie door wethouder Michel Klijmij-van der Laan
- 19.45 – 20.30 Bespreken vragen en zorgen vanuit bewoners
- 20.30 – 20.45 Pauze
- 20.45 – 21.15 Bespreken hoe we parkeren met vergunning invoeren
- 21.15 – 21.30 Afronding
Slide 4: Spelregels
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Slide 5: Contact
Als u aan het eind van de avond nog vragen heeft die niet aan bod zijn gekomen of andere opmerkingen kunt u deze mailen naar: gemeente@gouda.nl.
Slide 6: Parkeren met een parkeervergunning – waarom
- De parkeerdruk is hoog in delen van de wijk.
- Veel parkeeroverlast door auto’s van buiten de wijk.
- Er zijn klachten uit de wijk dat bewoners geen parkeerplek kunnen vinden.
- De komende jaren komen er alleen maar meer auto’s bij.
Mondelinge toevoeging slide:
We zien een aantal problemen:
- Er is een hoge parkeerdruk in aantal delen van de wijk.
- We krijgen klachten binnen van mensen die hun auto amper kwijt kunnen ’s avonds.
- Uit tellingen blijkt dat er auto’s parkeren die hier niet ‘horen’ (bijvoorbeeld van centrumbewoners/-bezoekers).
Slide 7: Parkeren met een parkeervergunning – doel
- Doel: de parkeerruimte in de eerste plaats beschikbaar stellen voor wijkbewoners en hun bezoekers.
- Door het invoeren van parkeren met een vergunning: moeten anderen gaan betalen, wordt het makkelijker voor bewoners om een parkeerplek te vinden, wordt de wijk op de lange termijn aantrekkelijker en leefbaarder om te wonen, komt er op de lange termijn meer ruimte voor groen, spelen, fietsen en wandelen.
Mondelinge toevoeging slide:
De wethouder legt uit dat de plannen voor vergroening voor de lange termijn zijn.
Slide 8: Parkeren met een parkeervergunning – wat
- Ieder huishouden kan 2 vergunningen aanvragen.
- De belofte is zo laag mogelijke kosten voor bewoners en hun bezoek. Voor de 1e auto is dit in principe € 48,- per jaar.
- De tijden waarop betaald parkeren geldt (bijvoorbeeld alleen overdag of ook in de avond?) worden gebaseerd op parkeerdata en inspraak van bewoners.
- Vergunningen voor mantelzorgers en verhuizers komen beschikbaar.
- Tarief voor bezoekers van bewoners lager dan andere bezoekers, wordt onderdeel van het gesprek.
- Hoe we omgaan met meer dan 2 auto’s per huishouden staat nog niet vast.
- Hoe we omgaan met het parkeren van bedrijfsbusjes staat nog niet vast.
Mondelinge toevoeging slide:
De ruimte in de wijk is beperkt, de wijk is nooit gebouwd op meer dan een auto per huishouden. Maar de gemeente gaat proberen creatief te kijken naar hoe we mensen tegemoet kunnen komen die echt een 3e vergunning nodig hebben. Daarnaast gaat de gemeente op zoek naar een veilige oplossing voor het parkeren van bedrijfsbusjes.
Het gaat om het goed verdelen van de ruimte voor parkeren en niet om het verdienen van geld. Maar de gemeente gaat er ook niet op toeleggen.
De tarieven worden meegenomen in scenario’s die worden voorgelegd aan de bewoners van de wijk.
Slide 9: Parkeren met een parkeervergunning – hoe
U kunt de komende tijd meedenken over:
- Tijden: wat worden de begin- en eindtijden van betaald parkeren?
- Kosten: wat worden de kosten voor de vergunningen en betaald parkeren?
- Aantal vergunningen: hoe gaan we om met de vraag naar meer dan 2 vergunningen?
- Fasering: voeren we betaald parkeren en parkeren met vergunning in een keer in heel de wijk in of doen we dit eerst in bepaalde delen van de wijk en vervolgens in de rest van de wijk?
Mondelinge toevoeging slide:
De gemeente is nu met de wijk in gesprek over de vragen en zorgen die spelen. Dan gaan we kijken wat we daaruit kunnen halen voor de tijden, tarieven en fasering. Die leggen we voor aan de gemeenteraad. Daar komen scenario’s uit. Bewoners kunnen op een van de scenario’s stemmen. Het scenario met de meeste stemmen wordt ingevoerd.
De maatregelen worden op zijn vroegst op 1 maart 2025 ingevoerd. Maar het kan ook wat langer duren, want de gemeente doet het liever goed.
Slide 10: Vervolgstappen
- Samen met een aantal bewoners werken we uit op welke mogelijke manieren parkeren met vergunning kan worden ingevoerd.
- We leggen de mogelijke oplossingen voor aan de gemeenteraad.
- Bewoners uit Korte Akkeren mogen stemmen op 1 van de oplossingen.
- De oplossing met de meeste stemmen wordt ingevoerd.
Slide 11: Spelregels
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Mondelinge toelichting slide:
Als u mee wilt denken over de uitwerking van de scenario’s, kunt u dat aangeven bij de deur of via de mail.
Hieronder leest u vragen van bewoners en onze antwoorden daarop:
Dat weet de wethouder niet uit zijn hoofd. Hier wordt later op teruggekomen.
Dit is een goed punt om over na te denken. Daar is in het huidige vergunningensysteem nog niet in voorzien. We moeten kijken of we hier iets voor kunnen verzinnen.
De 1e vergunning kunnen we als gemeente goedkoop houden, omdat de 2e vergunning duurder is.
Bij Klein Amerika komt er meer plek. Ook de Stationsgarage gaan we uitbreiden. De gemeente probeert bezoekers van de binnenstad goedkoper te laten parkeren in garages, daar waar de ruimte is, zodat deze bezoekers niet in de wijk parkeren. Het tarief van € 4,- per uur geldt alleen op straat, niet in de parkeergarages. Daar is het € 2,- per uur. Als we de tarieven omlaag brengen, loopt alles vol.
Gratis bestaat niet. Vergunningen zijn de enige manier om mensen die onterecht in de wijk parkeren uit de wijk te krijgen. Maar het kost geld om auto’s van buiten de wijk weg te houden. Als je alleen bezoekers laat betalen, moeten die tarieven zo hoog worden dat er geen bezoekers meer naar Gouda komen. Bovendien moet de 2e vergunning flink duurder worden om de 1e vergunning nog goedkoper te maken.
Als er gereguleerd parkeren komt, moeten er sowieso vakken komen zodat de scanauto’s goed kunnen handhaven. De wethouder is het er mee eens dat het er niet beter op wordt zonder parkeervakken.
De wethouder ziet dit niet gebeuren vanwege de afstand tot Bloemendaal. Bovendien is de gemeente bezig met het parkeerbeleid van de hele stad.
Ja, tijdens een parkeerdrukmeting is gemeten op welke postcode de geparkeerde auto’s staan geregistreerd. Hieruit bleek dat er tijdens de meting zo’n 150 auto’s uit de binnenstad geparkeerd stonden in Korte Akkeren.
Respons: Vroeger woonde ik in de binnenstad. Ik had een vergunning, maar ik was 20 minuten aan het rondrijden op zoek naar een parkeerplaats.
Reactie: Daarom hebben we een vergunningenplafond ingesteld in de binnenstad. In de binnenstad zijn 1100 parkeerplekken. De auto voor de deur parkeren kan daar niet, daar is de binnenstad niet op gebouwd. Dat moeten mensen beseffen. Ondertussen staat een garage van Q-park halfleeg, omdat Q-park de hoofdprijs vraagt. We proberen op eigen terrein de capaciteit uit te breiden.
Respons: Korte Akkeren moet nu de pijn van de binnenstad oplossen? Je moet betaald parkeren in alle wijken die om het centrum liggen invoeren en daarna naar de buitenste ring kijken.
Reactie: We zijn bezig met beleid voor de hele stad. Het is niet dat we alleen in Korte Akkeren met parkeren bezig zijn. Daarnaast is op veel plekken die grenzen aan de binnenstad al betaald parkeren ingesteld.
De wethouder is niet tegen dit idee en gaat het onderzoeken.
De wethouder is het hiermee eens, maar in de praktijk is het wat lastiger. Bij veel bouwprojecten is de gemeente alleen de vergunningverlener. Projectontwikkelaars komen naar de gemeente toe met de vraag of ze minder parkeerplaatsen kunnen realiseren. Als de gemeente nee zegt, dan bouwen ze niet. Dat is lastig, aangezien er in Gouda ook nieuwe woningen bij moeten komen.
De prijs hangt van een aantal zaken af. Voor Kort Haarlem kost de 1e vergunning € 150,- en de 2e vergunning € 250,-. Zaak is om het aantal vergunningen in balans te houden met het aantal plekken. We gaan met uw over de tarieven in gesprek.
Ja, maar vergunning parkeren is de enige manier om mensen die hier niet mogen parkeren uit de wijk te krijgen. Blauwe zones werkt niet en is heel duur. Voor een blauwe zone is de gemeente veel geld kwijt aan handhaving, maar er staan geen inkomsten tegenover.
Het enige waardoor prijzen kunnen stijgen is als er enorme inflatie is of als politiek de keuze wordt gemaakt de tarieven te verhogen. De wethouder belooft dat hij niet wil verdienen aan parkeren. De gemeente berekent wat kost het en wat er wordt terugverdiend, en zorgt dat dit ongeveer gelijk is. Bovendien worden de lasten (zoals administratie en het plaatsen van de apparatuur) over een aantal jaren verspreid. Hierdoor kan de prijs laag blijven.
Die tarieven zijn al behoorlijke tijd stabiel, ook ondanks inflatie. De gemeente wil er niet aan verdienen en als dat wel gebeurt, wordt het terug geïnvesteerd in mobiliteit in de wijk (bijvoorbeeld meer fietsenstallingen, het plaatsen van deelmobiliteit).
Voor deze gevallen moeten we een oplossing vinden.
Nee, de auto moet op het adres staan ingeschreven. We moeten kijken of we een oplossing kunnen vinden voor langer bezoek.
Voor bezoekers van bewoners geldt het goedkope bezoekerstarief
De wethouder heeft nog nergens gezien dat de blauwe zone weggaat, omdat deze nut heeft voor mensen die even de supermarkt bezoeken.
Ja, ook als je zelf geen auto hebt kun je wel een bezoekersvergunning aanvragen.
Voor het weren van voertuigen, zoals busjes, die niet van een bewoner of een betalende bezoeker zijn is het invoeren van parkeren met een vergunning de enige oplossing.
De gedachte is dat als we de mensen van buiten de wijk wegkrijgen, er ruimte is om een 3e of 4e vergunning te realiseren.
Dat wordt in 1 keer meegenomen.
Dat snap ik. Het is een goed signaal dat jullie de camper voor jullie buren buiten de wijk willen parkeren. We moeten zorgen dat het de mensen die het goed doen zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt.
Er is geen wettelijke parkeernorm. De parkeernormen gelden voor nieuwbouw en zijn niet voor de bestaande wijken. Er worden in Korte Akkeren ook geen parkeerplaatsen weggehaald zonder dat ze ergens anders worden teruggeplaatst. Van de peiling is de wethouder niet op de hoogte.
In de binnenstad zijn slechte kades, waar het gevaarlijk is om op te parkeren. Deze moeten worden vergroend. Er wordt nu gewerkt aan een plan voor de kades en er wordt gezocht naar een aannemer. In 2025 gaan we daar op zijn vroegst mee aan de slag. Voorlopig zijn de kades groen gemaakt, om te voorkomen dat mensen er parkeren. Voor de parkeerplaatsen die daar zijn weggehaald is op andere plekken gecompenseerd. Er is een deal met Q-park gemaakt voor een goedkoper abonnement voor binnenstadsbewoners.
We hebben ondergrondse afvalcontainers nodig, anders ontstaat er overlast. Wat we ook nodig hebben door de energietransitie zijn transformatorhuisjes. Er ligt een enorme druk op de openbare ruimte. Als we alles wat we willen zouden realiseren, dan hebben we 3 keer de openbare ruimte nodig.
We nemen deze suggestie mee.
O.N.A. heeft een belangrijke functie in de wijk. Voor O.N.A. en andere voorzieningen in de wijk gaan we kijken wat voor oplossing mogelijk is.
De wethouder weet niet zeker of dit gedeelte bij Korte Akkeren hoort. Daar komt hij op terug.
Een vergunning kan je op ieder moment aanvragen en opzeggen. Voor mensen die heel onregelmatig een auto gebruiken moeten we een oplossing verzinnen.
Vorig jaar is voor Korte Akkeren het wijkmobiliteitsplan opgesteld waar veel mensen over hebben meegedacht. In mei vorig jaar is in de gemeenteraad het besluit genomen om gereguleerd parkeren in te stellen in Korte Akkeren. Toen is ervoor gekozen om parkeren in heel de wijk in te voeren en geen draagvlakpeilingen te houden, want er zijn te veel belangen. De gemeenteraad heeft dus besloten om het in te voeren, maar over het hoe zijn we nu met u in gesprek.
De gemeente heeft nu een scanauto en sinds 1,5 jaar gaat het beter. De boodschap is wel dat als we gereguleerd parkeren invoeren we ook goed moeten handhaven op foutparkeren, scheef parkeren en overlast.
De leaseauto kun je aan je adres koppelen.
Als je hier wilt parkeren met een vergunning, moet het busje bij een adres in de wijk horen. Anders betaal je het bezoekerstarief.
In het systeem kan worden verwerkt dat je tijdelijk een ander kenteken gebruikt.
Officieel moet je een vergunning voor een motor hebben. Maar aangezien hij er beperkt staat, net als bijvoorbeeld een caravan, moeten we kijken hoe we hiermee omgaan.
De ervaring is dat op de plekken waar vergunning parkeren is ingevoerd, los van de binnenstad (dat is een hele ingewikkelde situatie), je overal goed een parkeerplaats kunt vinden. Door mensen te laten betalen ontstaat er veel meer plek, waardoor de kans op een parkeerplaats heel groot is.
Dit is administratief erg lastig en daardoor duurder.
We willen het gebruik van elektrische auto’s stimuleren omdat ze minder uitstoten. Omdat het gebruik van elektrische auto’s toeneemt, moeten hier ook parkeerplaatsen voor komen. We plaatsen laadpalen als er een aanvraag is gedaan. Als mensen te lang bij een laadpaal blijven staan, gaan voor die mensen de tarieven voor het laden omhoog.
Respons: Laadpalen zorgen voor minder parkeerplaatsen.
Reactie: Het is zeer waarschijnlijk dat je een plek in de buurt kan vinden na het invoeren van vergunning parkeren. De parkeerdruk komt niet door het aantal laadpalen.
Daar komen geen vergunningen voor. Andere mensen mogen daar niet parkeren. Als het openbare weg is, is het de zaak van de gemeente. Als dat het niet is, is het de zaak van de eigenaar van het terrein.
Het moet lukken als we de mensen die niet horen te parkeren in de wijk ergens anders kunnen laten parkeren door de vergunningen.
Als mensen van buiten de wijk hun busje in de wijk parkeren, betalen ze het hoge tarief.
Eens.
Hier moeten we naar kijken.
Nieuwbouw moet niet toevoegen aan het probleem, dat zeggen we ook tegen ontwikkelaars. Ook als er huizen worden bijgebouwd moeten we de parkeerdruk laag houden.
Flipovers
In de zaal hingen 3 flipovers met verschillende vragen die tijdens de pauze of na afloop ingevuld konden worden. Bij de uitgang was de mogelijkheid om nog opmerkingen te plaatsen op een vel “Wat wilt u nog meegeven?”. Ook kon bij de uitgang naam en emailadres genoteerd worden als u in het vervolgproces mee wilt denken met de ontwikkeling van de scenario’s.
Vraag 1: Wat heeft u liever?
A: 1e vergunning zo goedkoop mogelijk, 2e duurder.
B: 1e en 2e parkeervergunning tegen een gemiddelde (zelfde) prijs
Antwoorden bij A:
- 1e auto gratis en 2e betaald voor € 48,- per jaar.
- Mensen in Korte Akkeren, de bewoners, kosteloos vergunning geven, mensen die niet in Korte Akkeren wonen wel laten betalen. Anders geldklopperij!
En 1 turfstreepje bij antwoord B.
Vraag 2: Heeft u behoefte aan een 3e parkeervergunning, ook als deze duurder is?
A: Ja (of gratis kunnen parkeren verder van het centrum zonder risico om weggesleept te worden)
B: Nee
Antwoorden: 4 keer A en 4 keer B.
Vraag 3: Wanneer ervaart u parkeerproblemen?
- Nooit/soms: 10 keer (en 17 keer doorgestreept) en 1 opmerking: zelfs niet op kaarsjesavond!
- Ochtend doordeweeks: 4 keer
- Middag doordeweeks: 9 keer
- Avond doordeweeks: 14 keer
- Weekend: 8 keer
Wat wilt u nog meegeven?
Geen opmerkingen.