Verslag over parkeren in Korte Akkeren 25 maart 2024
Verslag van het gesprek met de wethouder over parkeren in Korte Akkeren op maandag 25 maart 2024 in de kantine van voetbalvereniging O.N.A.
Slide 1: Parkeren in Korte Akkeren
Parkeren in Korte Akkeren. In gesprek met de wethouder. 25 maart 2024.
Slide 2: Welkom
Doel van de avond:
- Met u in gesprek over parkeren met een vergunning en betaald parkeren.
- Uw vragen en zorgen hierover horen.
Mondelinge toevoeging slide:
De gespreksleider heet de inwoners van harte welkom en licht het programma toe. Daarna neemt de wethouder het over. Het doel van de avond is dat de gemeente de vragen en zorgen van inwoners hoort en dat er een dialoog ontstaat met elkaar.
Slide 3: Programma
Programma
- 19.00 – 19.30 Inloop
- 19.30 – 19.45 Introductie door wethouder Michel Klijmij-van der Laan
- 19.45 – 20.30 Bespreken vragen en zorgen vanuit bewoners
- 20.30 – 20.45 Pauze
- 20:45 – 21:15 Bespreken hoe we parkeren met vergunning invoeren
- 21:15 – 21:30 Afronding
Slide 4: Spelregels
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Slide 5: Parkeren met een parkeervergunning – waarom
- De parkeerdruk is hoog in delen van de wijk.
- Veel parkeeroverlast door auto’s van buiten de wijk.
- Er zijn klachten uit de wijk dat bewoners geen parkeerplek kunnen vinden.
- De komende jaren komen er alleen maar meer auto’s bij.
Mondelinge toevoeging slide:
Welkom vanuit de wethouder. De gemeente merkt dat de parkeerdruk erg hoog is in delen van de wijk. Dit zorgt in sommige gevallen voor parkeeroverlast, vooral door auto’s buiten de wijk (bijvoorbeeld van binnenstadbezoekers). Daarnaast komen de aankomende jaren er alleen maar meer auto’s bij.
Slide 6: Parkeren met een parkeervergunning – doel
- Doel: de parkeerruimte in de eerste plaats beschikbaar stellen voor wijkbewoners en hun bezoekers.
- Door het invoeren van parkeren met een vergunning: moeten anderen gaan betalen, wordt het makkelijker voor bewoners om een parkeerplek te vinden, wordt de wijk op de lange termijn aantrekkelijker en leefbaarder om te wonen, komt er op de lange termijn meer ruimte voor groen, spelen, fietsen en wandelen.
Mondelinge toevoeging slide:
Met de invoering van een parkeervergunning willen wij de parkeerdruk naar beneden krijgen. Deze is in sommige delen van Korte Akkeren erg hoog. De parkeervergunning zorgt er als het ware voor dat mensen die vanuit de Binnenstad willen parkeren in Korte Akkeren, hiervoor moeten gaan betalen. Daarmee betalen zij indirect mee aan uw parkeervergunning. Als bewoner van de wijk kunt u een parkeervergunning aanvragen. Dit zorgt er dus voor dat de bewoners en de bezoekers van de bewoners makkelijker een parkeerplek vinden en dat de wijk op de lange termijn aantrekkelijker en leefbaarder wordt.
Extra opmerking aan de hand van een respons uit het publiek betreft bedrijfsbusjes:
De gemeente is aan het onderzoeken of er ergens een beschermd terrein is voor eventuele bedrijfsbussen. Zodat deze naast cameratoezicht ook achter een afgesloten hek staan.
Hieronder leest u vragen van bewoners en onze antwoorden daarop:
Over de keuzes van 8 jaar geleden kan de wethouder weinig zeggen. De reden was waarschijnlijk ook dat er meer ruimte voor groen en andere invullingen, zoals woningen, nodig was.
Per woning is er op dit moment bijna 31 vierkante meter in Korte Akkeren, terwijl dit in andere wijken, uitgezonderd de binnenstad, het dubbele is. Het aantal auto’s per vierkante kilometer is 2.220 in Korte Akkeren. In heel Gouda zijn er 1.791 auto’s per vierkante kilometer.
Slide 7: Parkeren met een parkeervergunning – wat
- Ieder huishouden kan 2 vergunningen aanvragen.
- De belofte is zo laag mogelijke kosten voor bewoners en hun bezoek. Voor de eerste auto is dit in principe € 48,- per jaar.
- De tijden waarop betaald parkeren geldt (bijvoorbeeld alleen overdag of ook in de avond?) worden gebaseerd op parkeerdata en inspraak van bewoners.
- Vergunningen voor mantelzorgers en verhuizers komen beschikbaar.
- Tarief voor bezoekers van bewoners lager dan andere bezoekers, wordt onderdeel van het gesprek.
- Hoe we omgaan met meer dan 2 auto’s per huishouden staat nog niet vast.
- Hoe we omgaan met het parkeren van bedrijfsbusjes staat nog niet vast.
Mondelinge toevoeging slide:
De wethouder legt uit dat de invulling van het besluit nog niet vast staat. Daar wil de gemeente over in gesprek met de bewoners van de wijk.
Hieronder leest u vragen van bewoners en onze antwoorden daarop:
Dit is een goed punt dat de gemeente in de uitwerking en besluitvorming mee gaat nemen.
Het doel van de parkeervergunning is dat er meer parkeerruimte ontstaat voor bewoners en hun bezoekers zodat er meer kans is dat u voor de deur kan blijven parkeren.
Dit willen we oplossen door het verdelen van de parkeerdruk op een goede manier. En met de eerder vermelde proef voor een afgesloten terrein om bedrijfsbussen op te parkeren.
Slide 8: Parkeren met een vergunning – hoe
U kunt de komende tijd meedenken over:
- Tijden: wat worden de begin- en eindtijden van betaald parkeren?
- Kosten: wat worden de kosten voor de vergunningen en betaald parkeren?
- Aantal vergunningen: hoe gaan we om met de vraag naar meer dan 2 vergunningen?
- Fasering: voeren we betaald parkeren en parkeren met vergunning in een keer in heel de wijk in of doen we dit eerst in bepaalde delen van de wijk en vervolgens in de rest van de wijk?
Mondelinge toevoeging slide:
Na de verschillende informatieavonden gaat de gemeente met u als inwoners de mogelijkheden (scenario’s) verder uitwerken zodat we zoveel mogelijk problemen oplossen, zonder nieuwe problemen te creëren. Vervolgens gaat de gemeente met de scenario’s naar de gemeenteraad om te vragen of zij het eens zijn met de doorlopen stappen en de met u opgestelde scenario’s. Als zij akkoord zijn gaan we de scenario’s bij u als inwoners peilen. Het scenario met de meeste stemmen gaan we invoeren.
We kunnen met de informatieavonden en in het vervolg samen met u de scenario’s bepalen.
Hieronder leest u een vraag van een bewoner en ons antwoord daarop:
Per adres kan 1 stem uitgebracht worden
Slide 9: Vervolgstappen
- Samen met een aantal bewoners werken we uit op welke mogelijke manieren parkeren met vergunning kan worden ingevoerd.
- We leggen de mogelijke oplossingen voor aan de gemeenteraad.
- Bewoners uit Korte Akkeren mogen stemmen op 1 van de oplossingen.
- De oplossing met de meeste stemmen wordt ingevoerd.
Slide 10: Spelregels – in gesprek met de wethouder
De avond is bedoeld om open in gesprek te gaan met elkaar. Steek uw hand op als u iets wilt inbrengen. Luister naar elkaar en laat elkaar uitpraten. Wacht tot u het woord krijgt.
Hieronder leest u vragen van bewoners en onze antwoorden daarop:
Over de keuzes van 8 jaar geleden kan de wethouder weinig zeggen. De reden was waarschijnlijk ook dat er meer ruimte voor groen en andere invullingen nodig was. Er moet ergens plek zijn voor een transformatorhuis voor stroom, een ondergrondse afvalcontainer enzovoorts.
Dit is ook de reden dat we het tarief zo laag mogelijk maken. We begrijpen dat de kosten zich opstapelen.
De wethouder maakt als antwoord duidelijk dat hij er niet staat als GroenLinkser maar als bestuurder van de stad, namens het college van burgemeester en wethouders.
Er zijn genoeg mensen die dat vinden, maar er zijn ook mensen die iets anders vinden. Daar moeten wij als gemeente keuzes in maken.
Dit is precies het probleem dat wij willen oplossen. Met behulp van de parkeervergunning kunt u weer vaker voor uw deur staan.
We kunnen kiezen hoe dit werkt, maar in principe werkt het voor de hele wijk. Het is dus bij voorkeur niet per straat, dat is te onhandig.
Het eventueel weghalen van parkeerplekken speelt pas op de langere termijn, als er genoeg parkeerplekken zijn die vaak leegstaan. Het gaat er nu om dat mensen die willen parkeren kunnen parkeren. Er worden dus geen plekken weggehaald.
Ik snap wat u zegt. We zijn nu bezig met het parkeerbeleid voor de hele stad, daar zou dit onderdeel van kunnen zijn. Voorlopig hebben we dat nog niet.
Voor Gouda is dat in de buurt Wethouder Venteweg, maar dat komt omdat daar bijna geen parkeerplaatsen zijn. In een wijk als deze (Korte Akkeren) heb je een veel betrouwbaarder beeld van de parkeerdruk.
De gemeente verdient alleen de kosten terug die ze moet maken voor parkeren. Er geldt sowieso een basistarief voor de administratie van de parkeervergunningen. Daarnaast moet de handhaving worden gefinancierd. Als je gereguleerd parkeren in de hele wijk tegelijk instelt, is het efficiënter en goedkoper.
Het aantal parkeerplaatsen in die wijk blijft gelijk. Bij herinrichtingen worden op sommige plekken een paar parkeerplaatsen weggehaald. Deze worden ergens anders in de wijk dan weer toegevoegd.
Deze kunt u gewoon blijven gebruiken.
De parkeervergunning gaat gelden voor alle typen auto’s (elektrisch, benzine, diesel enzovoorts). De gemeente kijkt zorgvuldig naar het aantal elektrische auto’s in Gouda en zorgt dat er genoeg parkeerplaatsen zijn voor deze auto’s, maar ook dat er genoeg parkeerplaatsen blijven voor auto’s op benzine en diesel.
De wethouder weet alleen dat lantaarnpalen een bepaalde afstand van de huizen moeten hebben vanwege lichtoverlast. Waarom het groen is weggehaald weet de wethouder niet. Dit wordt nagegaan bij de projectleider van de herinrichting en komen we later op terug.
De petitie is destijds in ontvangst genomen. Deze ligt bij de gemeenteraad. De wethouder herkent veel van wat hier wordt gezegd, wat ook in de petitie staat. Dit neemt de gemeenteraad mee in haar besluit.
De gemeentebelasting is met 11% gestegen en de waterschapsbelasting is samengevoegd met de gemeentebelasting. De 25% is dus wat vertekend, maar dit neemt niet weg dat de betaalbaarheid een probleem is voor veel mensen. Daarom proberen we de kosten van een parkeervergunning zo laag mogelijk te houden.
Halen en brengen is inderdaad een groot probleem. Daarom ook de oproep om te melden bij de gemeente als er overlast is. Ik kijk graag wat ik hieraan kan doen. Wellicht kunnen we scholen vragen om met de ouders in gesprek te gaan. Als er betaald parkeren wordt ingesteld, zullen ouders moeten betalen voor het parkeren. Gevaarlijk stilstaan is ook nu een overtreding.
We hebben het nu over het invoeren van parkeren met een parkeervergunning. Het opheffen van parkeerplaatsen gebeurt nu niet, alleen in de toekomst als het kan.
Het passend maken van de ruimte voor auto’s, fietsers, voetgangers, groen enzovoorts in de beschikbare ruimte is voor ons inderdaad een uitdaging, zeker in een oude wijk als Korte Akkeren die niet op zo veel verkeer is gebouwd. Hoe zorg je dat de weg breed genoeg is voor fietsers, maar ook dat er genoeg ruimte voor een stoep overblijft? Dit is een puzzel. Waarschijnlijk is in dit geval prioriteit gegeven aan meer ruimte voor auto’s en fietsers.
Respons: De straat is alleen maar gevaarlijker geworden, want er is nu 60 centimeter bijgekomen en daardoor heeft men minder de neiging op elkaar te wachten, wat voorheen wel netjes werd gedaan.
Reactie wethouder: De wethouder vraagt het na bij de projectleider en komt hier later schriftelijk op terug.
Over het algemeen geldt het beleid bij dit soort herinrichtingen dat we geen parkeerplaatsen opheffen als de parkeerdruk te hoog is. Het zou inderdaad niet zo moeten zijn dat deze maatregel voor minder parkeerplaatsen zorgt.
Dit is een goede casus om mee te nemen in de uitwerking van de scenario’s.
Die zorg begrijpt de wethouder. Als voor de laagst mogelijke kosten wordt gekozen, blijven deze kosten door de jaren heen zo laag mogelijk. Het zou kunnen dat deze kosten wat meegaan met de inflatie.
De resultaten van de peiling gaan ook naar de gemeenteraad. Hier wordt uiteraard niet mee geknoeid, daar heeft niemand iets aan.
We zitten ook met een woningtekort. Er zijn ouderen die kleiner willen wonen. Voor deze mensen zijn de woningen bedoeld. Zij hebben minder parkeerplaatsen nodig dan andere doelgroepen. De wethouder doet zijn best dit zo goed mogelijk in te laten passen.
We zien inderdaad dat er in de avond en ’s nachts een probleem is. Mensen uit de binnenstad willen hier parkeren. We zien dat we dit kunnen oplossen met een parkeervergunning. Daarom voeren we dit in.
Het belangrijkst is dat, wanneer we een herinrichting doen, dat dit goed gecommuniceerd wordt met de bewoners. Voor Korte Akkeren Oud is dit een goede om mee te nemen. Daarnaast gaat de wethouder in gesprek met de projectleider over deze casus.
We zijn er tegenaan gelopen dat de draagvlakpeiling niet goed werkt. Deze is duur, dit komt terug in de prijs van de parkeervergunning. Daarnaast komen deze peilingen vaak rond de 50/50 uit. Daarom heeft de gemeenteraad vorig jaar een nieuw besluit genomen.
Respons: : Dit is niet wat de SP jaren geleden heeft bedacht. Zij stelden toen dat er een meerderheid moest zijn vanuit de bewoners van de wijk.
Reactie: De gemeenteraad heeft een nieuw besluit hierover genomen. Zo werkt dat democratische orgaan. De draagvlakpeiling is moeilijk uitvoerbaar en lost het probleem niet op van dat gereguleerd parkeren een complex onderwerp is, daarom heeft de gemeenteraad een nieuw besluit genomen.
Dat is waarom we gereguleerd parkeren gaan invoeren.
Dit hangt af van de tijden waarop betaald parkeren gaat gelden. Daarnaast is er maatwerk mogelijk in het beschikbaar stellen van parkeervergunningen voor uw organisatie. Daar gaan we samen met de wijk naar kijken, dit kan onderdeel van de te ontwikkelen scenario’s zijn.
We weten nog niet wat haalbaar is. 1 maart is altijd de datum waarop nieuwe maatregelen voor parkeervergunningen worden vastgesteld. De eerstvolgende gelegenheid is dus 1 maart 2025. We hopen dat het haalbaar is na de zomervakantie de scenario’s met de gemeenteraad te kunnen bespreken. Als we dat halen, dan kunnen de nieuwe maatregelen op 1 maart 2025 worden ingevoerd. Anders wordt het wat later.
De peiling gaat per adres, ook al wonen daar veel mensen. Dit is anders te ingewikkeld.
Voor de bezoekers van bewoners komen lage prijzen, dat nemen we op in de scenario’s. Bezoekers kunnen aangemeld kunnen worden via een app, website of telefonisch.
Respons: Dan gaat u ervan uit dat mensen een mobiele telefoon hebben met internet.
Reactie: U kunt ook met een vaste telefoon bellen om iemand aan te melden. Het systeem dat wij gebruiken, is in veel gemeentes in Nederland al in gebruik. Ook de kwaliteit van de app hebben we inspraak op. Deze kunnen we voor iedereen bruikbaar maken.
Parkeren voor bewoners met een parkeervergunning op straat is daar duurder gemaakt, maar parkeren op de terreinen is voor de binnenstadsbewoners goedkoper geworden. De prijzen zijn dus gelijkgetrokken.
Dan kijk je bij mensen de achtertuin in en het parkeerterrein is nodig voor de markt en bevoorrading. We onderzoeken wel of uitbreiding onder Klein Amerika mogelijk is, er komen 90 plekken bij op het terrein van de supermarkt en er komen 2 extra lagen op de Stationsgarage.
Dit geldt ook voor motoren.
We houden de kosten voor de eerste parkeervergunning zo goedkoop mogelijk. Dit doen we door meer te vragen voor een 2e parkeervergunning. We kunnen er ook voor kiezen om dit gelijk te trekken, maar dan worden de kosten voor de 1e parkeervergunning duurder en voor de 2e parkeervergunning goedkoper.
We zijn bezig met een nieuw parkeerbeleid voor de hele stad. Daar gaat we het later dit jaar over hebben.
Als er groen in de wijk is, dan moet het ook kwalitatief goed groen zijn. Daar ben ik het mee eens.
Dit is een hele specifieke casus. Daar moet apart iets voor geregeld worden. Dit is een specifieke casus waar we het later over gaan hebben.
Dit is ook de zorg die wij hebben. Om overlast te voorkomen heeft het onze voorkeur om in heel Korte Akkeren parkeervergunning parkeren in te stellen.
Dat ga ik intern bespreken.
Er zijn bij veel scholen inderdaad problemen. Handhaving kan een oplossing zijn. Ook is het inderdaad goed als er meer kinderen op de fiets worden weggebracht.
Met een Europese Gehandicapten Parkeerkaart kunt u een digitale GPK-vergunning aanvragen. Dan hoeft u niet te betalen als u parkeert op parkeerplaatsen voor betaald en vergunning parkeren.
Het kan zijn dat dit in deze specifieke zaak niet heeft gewerkt. Ik krijg geen klachten vanuit andere wijken en mensen weten mij goed te bereiken als er iets misgaat.
De lessen trekken we hier zeker uit. Dat is ook waarom we stadsbreed druk bezig zijn met participatie. Excuses dat het hier niet op de beste manier is gegaan. Wij zijn nu aan het kijken naar de beste oplossing.
Een parkeervergunning is op kenteken. Parkeerplaatsen zullen niet aan specifieke kentekens worden toegekend, omdat er dan geen bezoekers kunnen parkeren. Met een parkeervergunning is de kans op een parkeerplek nabij de woning groter.
Ik weet dat dit in sommige wijken wel het geval is. Dit is een goede casus om over na te denken.
We zien inderdaad in verschillende wijken dat parkeren met een parkeervergunning zorgt voor meer ruimte in de straat.
Deze brief is huis-aan-huis verspreid. Als het goed is, heeft iedereen die gekregen. We willen inderdaad dat iedereen de kans krijgt om zich aan te melden voor de bewonersavonden. Vanwege de beperkte capaciteit van de locatie organiseren we meerdere avonden.
Wat wilt u nog meegeven?
Bij de uitgang konden nog opmerkingen geplaatst worden op een vel “Wat wilt u nog meegeven?”. Ook kon bij de uitgang naam en emailadres genoteerd worden als u in het vervolgproces mee wilt denken met de ontwikkeling van de scenario’s.
Dit zijn de opmerkingen die we ontvangen hebben:
Betalen via de app, dus ik betaal voor mijn visite?
Kentekenparkeren voor je huis bij 1e vergunning!
Het zit het met garages die in een straat staan met en eigen oprit? Wordt bijna nooit gebruikt voor de auto. Dus of auto erin of oprit weg zodat er een parkeerplaats bij komt.
Als een aanhanger heeft, tel dan ook 3×24 parkeren zo.
Heel Gouda betaald en bij winkels minder om de ondernemers te steunen Binnenstad staat leeg zo!
Haal de betonnen bloembakken weg rond Vogelplein en zet de oude bloembakken terug. Ook vanwege hulpdiensten.
Garage Onder de Boompjes heeft tussen de 20 en 40 auto’s staan. Hoeveel vergunningen krijgen zij?
Kan de invalide / kinder opgang verplaatst worden naar de blinde muur dan houden wij 5 parkeerplaatsen in plaats van 4,5. Kievitstraat 3.
Stichting (voor liefdadigheid) wordt dat als bedrijf belast?
Roerdompstraat: verkeer uit de poort tussen huisnummers 13-15 kan de draai amper maken. Haal de drempels en de plantenbakken svp weg.
Stoepen Tollensstraat rechtdoor laten lopen, nu onzin ding. Dit kost per stuk 1 parkeerplek.
Slecht georganiseerde avond. Te weinig tijd/krappe ruimte. Slecht gecommuniceerd met bewoners.
Slecht geluid. Geen inbreng als bewoners: besluit is al genomen door gemeenteraad.
Als vergunning in heel Gouda wordt ingevoerd, dan graag vergunning voor alle wijken ipv per wijk. Anders heb je vergunning voor KA en moet betalen in Goverwelle.
Vergeten jullie niet het belang van meer groen aan te geven. I.v.m. klimaatverandering, hevige regenbuien.
1e en 2e auto zelfde tarief mits aantoonbaar nodig. 3e en 4e duurder.