Over Gouda goed op weg

Gemeente Gouda vindt het belangrijk om bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden te betrekken bij het maken van plannen. In de samenleving zit veel kennis die de gemeente maximaal wil gebruiken. Tijdens het maken van Gouda goed op weg is er 9 keer met de Goudse Denktank en 6 keer met Gouda Onderneemt. Daarnaast hebben we gesproken met omliggende gemeenten, Regio Midden Holland, Provincie Zuid-Holland en ov-bedrijf Arriva. De uitkomst van deze gesprekken heeft de gemeente zo goed mogelijk gebruikt om Gouda goed op weg te maken. Gouda goed op weg is op 30 juni 2021 vastgesteld door de gemeenteraad van Gouda.

Waarom Gouda goed op weg nodig is

  • Zonder extra maatregelen worden de wegen in Gouda steeds drukker. In 2030 kan het verkeer gaan vastlopen. Het duurt dan langer om bij bedrijventerreinen en de binnenstad te komen.
  • Er komt nu veel verkeer door Gouda heen zonder in Gouda te stoppen. Dit gebeurt vooral op de route Joubertstraat – Bodegraafsestraatweg. We willen dat dit verkeer meer over de randwegen rijdt, zoals de N207. Zo wordt het rustiger in de stad.
  • Er komt misschien een landelijke regel aan waarbij 30 kilometer per uur de standaard snelheid wordt voor autoverkeer binnen de bebouwde kom. Gouda wil hier alvast rekening mee houden en wegen hier goed voor inrichten. 30 kilometer per uur heeft veel voordelen zoals: minder erge ongelukken, makkelijker oversteken voor voetgangers en fietsers, minder uitlaatgassen, minder lawaai, minder doorgaan verkeer in de stad, meer ruimte voor groen en gezellige plekken.
  • De laatste jaren gebeuren er meer ongelukken in Gouda. De gemeente wil de veiligheid van de wegen verbeteren.

Wat wil Gouda goed op weg bereiken?

  • Voetganger centraal: in de toekomst willen we dat voetgangers en fietsers de belangrijkste weggebruikers in Gouda zijn. Dit doen we door auto’s minder ruimte te geven op plekken waar veel mensen lopen. We willen de verbinding tussen de binnenstad en de Hollandsche IJssel verbeteren, zodat Gouda weer meer aan het water ligt. Ook maken we de looproutes en oversteekplaatsen tussen het station, het ziekenhuis en de binnenstad beter. In de binnenstad krijgen voetgangers voorrang en zijn andere vervoersmiddelen te gast.
  • Betere fietspaden: de oude fietsroutes in Gouda zijn goed geschikt als hoofdfietsroutes naar de binnenstad en het station. Deze routes zijn rustig en we zorgen ervoor dat auto’s hier minder snel rijden, zodat fietsers meer ruimte krijgen. Daarnaast maken we directe fietsroutes buiten het centrum om. Aan de randen van de stad sluiten deze fietspaden aan op regionale fietsroutes. Zo wordt de fiets een beter alternatief voor de auto.
  • Ruimte voor openbaar vervoer: We willen dat het openbaar vervoer (ov) snel, vaak en comfortabel is, zodat het kan concurreren met de auto. Dit geldt voor de trein en de R-net-bussen, die belangrijk zijn voor mensen uit de omliggende gemeentes. Binnen Gouda zorgen we ervoor dat de R-net-bussen snel kunnen doorrijden, vooral tussen het station en Krimpenerwaard. Mensen die niet met de auto of fiets kunnen reizen, moeten makkelijk bij een ov-halte kunnen komen. We combineren ov, auto, deelvervoer en fiets, bijvoorbeeld met deelfietshubs bij treinstations, Gouwepark en parkeerplaatsen rond de binnenstad.
  • Autoverkeer aan de randen van de stad: We willen dat auto’s vooral langs de randen van de stad rijden. De belangrijkste weg hiervoor is de N207. Deze weg moet in de toekomst meer verkeer opvangen. Binnen de stad vormen de Van Reenensingel, Goudse Houtsingel en Goverwellesingel samen een randweg. Door het autoverkeer te bundelen op deze randwegen, komt er binnen Gouda meer ruimte voor wandelen, fietsen en ov. Op de wegen binnen de stad geldt de nieuwe norm van 30 kilometer per uur. Voor korte ritten binnen de stad zijn wandelen en fietsen goede alternatieven, waardoor de auto soms iets langer onderweg is. Dit geeft wandelen, fietsen en ov een sterkere positie ten opzichte van de auto.

Hoe bereikt Gouda goed op weg dit?

Gouda goed op weg bestaat uit een samenhangend pakket van 10 maatregelen. Dit zijn de maatregelen:

  1. Verbeteren van de N207 Zuidwestelijke Randweg: De N207 bij Westergouwe heeft nu al wachtrijen in de spits. Samen met de provincie Zuid-Holland hebben we afgesproken om de bereikbaarheid te verbeteren. Dit doen we door de rotondes op de N207 te veranderen in kruispunten met verkeerslichten. Dit zorgt voor meer capaciteit en minder wachttijden. Ook komt er een nieuw kruispunt met verkeerslichten op de N457 om Westergouwe beter bereikbaar te maken.
  2. Verbeteren van de randwegen in Gouda: De Van Reenensingel, Goudse Houtsingel en Goverwellesingel zijn belangrijke wegen in Gouda. Ze blijven 50-kilometer-per-uurwegen omdat ze belangrijk zijn voor het verkeer in de stad. We gaan deze wegen verbeteren. Kruispunten worden veiliger gemaakt, waardoor het veiliger wordt gemaakt voor voetgangers en fietsers om over te steken. Bovendien komt er meer ruimte voor groen.
  3. Het nieuwe 30 kilometer per uur: Alle wegen binnen de stad worden 30-kilometer-per-uurwegen, behalve de randwegen die 50 kilometer per uur blijven. We passen de wegen aan met smallere rijstroken, meer groen en veilige fietspaden.
  4. Vereenvoudigen van het Kleiwegplein: Het Kleiwegplein, aan de noordkant van de binnenstad, krijgt een nieuwe inrichting. Dit betekent dat er meer ruimte komt voor wandelen fietsen en groen. Er komt minder ruimte voor auto’s, behalve voor bussen. Deze aanpassingen maken het plein veiliger en aantrekkelijker voor iedereen.
  5. Autoluwe Nieuwe Veerstal en fietsroute langs Rotterdamsweg: De Nieuwe Veerstal, aan de zuidkant van de binnenstad, is een belangrijke en historische plek. We willen deze plek autoluw maken, zodat er meer ruimte komt voor toeristen, wandelaars en fietsers. Dit verbindt Gouda beter met de Hollandsche IJssel en maakt de binnenstad aantrekkelijker. Daarnaast komt er een hoogwaardige fietsroute langs de Rotterdamseweg naar Westergouwe, zodat deze wijk goed verbonden is met de rest van Gouda.
  6. Verbeteren van de Fluwelen- en Blekerssingel: De Fluwelen- en Blekerssingel zijn belangrijke historische grachten rond de binnenstad van Gouda. We willen deze plek prettiger maken voor wandelaars, fietsers en mensen die er willen verblijven. Zo wordt het een fijne verbinding tussen de binnenstad en andere wijken.
  7. Verbeteren van de Bodegraafsestraatweg: De Bodegraafsestraatweg is nu een drukke weg met veel verkeer dat er eigenlijk niet hoort te rijden. We maken de weg visueel smaller. Dit betekent dat de weg er smaller uitziet, maar niet echt smaller wordt. Hiervoor worden speciale stroken en goten aan de zijkant van de weg gebruikt. Bovendien worden er veilige oversteekplaatsen met verkeersdrempels en verkeerslichten gemaakt.
  8. Verbeteren van de Joubertstraat-Zwarteweg: de Joubertstraat en Zwarteweg hebben nu veel verkeer dat eigenlijk via de randwegen zou moeten rijden. We willen deze wegen rustiger en veiliger maken voor voetgangers en fietsers. De maximale snelheid voor auto’s gaat naar 30 kilometer per uur. We maken veilige kruispunten met verkeersdrempels en zorgen dat voetgangers meer tijd krijgen om over te steken bij kruispunten met verkeerslichten.
  9. 1 richtingsweg Thorbeckelaan-Graaf Florisweg: De omgeving van de Thorbeckelaan, Statensingel, Albert Plesmanplein en Bodegraafsestraatweg heeft veel verkeer, drukke fietsroutes en scholen. Dit maakt het soms onveilig en onduidelijk. Dit betekent dat auto’s maar 1 richting op kunnen rijden. Hierdoor ontstaat er meer ruimte voor wandelaars en fietsers. De maximale snelheid voor auto’s wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur.
  10. Verbeteren van de binnenstad: de binnenstad van Gouda is een bijzondere plek. We willen het nog fijner maken voor u om in de binnenstad te zijn, of u hier nou woont of af en toe komt. Dit doen we door meer ruimte te maken voor wandelaars en fietsers en minder voor auto’s. Vanaf 1 januari 2025 wordt de binnenstad van Gouda stapsgewijs een zero-emissiezone voor bedrijfsvoertuigen. Meer informatie hierover leest u op de webpagina over de zero-emissiezone.

Deze aanpassingen worden uitgevoerd in de periode tussen 2022 en 2042. Kijk op de pagina Projecten voor meer informatie over welke projecten uitgevoerd worden.

Afgeronde projecten

  • Verbeteren fietsroute Groenhovenpark
  • Aanleg schoolzones
  • Verbreden Aschpotpad