Alexandra Blok

Alexandra Blok staat elke donderdag met haar marktkraam met vintage kleding op de markt in het centrum van Gouda. Sinds de zomer van 2023 rijdt ze in een elektrische bestelbus. Ze loopt daarmee voorop: op dit moment is zij de enige marktondernemer met een elektrische auto. Met haar Opel Vivaro is ze goed voorbereid op de zero-emissiezone (ZE-zone) die vanaf januari 2025 wordt ingevoerd in het centrum van Gouda. Dat betekent dat alle bestel- en vrachtauto’s in de ZE-zone uitstootvrij moeten worden. Alexandra: “Alles wat je kunt doen voor een betere leefomgeving, moet je doen. Met deze auto kan ik hierbij helpen.” 

Wat heeft u overgehaald om elektrisch te rijden?

“De gemeente Gouda maakte een tijd geleden bekend dat de ZE-zone komt. Hierbij riep  ze ondernemers op de markt op om over te stappen op elektrisch rijden. De binnenstad gaat namelijk dicht voor bestel- en vrachtauto’s die op diesel of benzine rijden. Daar sta ik helemaal achter! Ik ben daarna elektrisch rijden gaan onderzoeken. Hiervoor had ik een diesel, die was niet eens heel oud. Die probeer je dan te verkopen, zodat je het geld wat je overhoudt kunt gebruiken voor een nieuwe auto. Uiteindelijk was deze Opel in de aanbieding. Hij was wel duur, maar ik heb ‘m toch gekocht en ik ben er erg blij mee!” 

Op de foto staat Alexandra Blok op straat in een woonwijk met op de achtergrond haar witte elektrische bestelbus.

Alexandra Blok voor haar elektrische bedrijfsbus.

Mijn elektrische Opel Vivaro was wel duur, maar ik heb ‘m toch gekocht en ik ben er erg blij mee!

Waarom denkt u dat marktondernemers twijfelen om elektrisch te gaan rijden?

“Wat ik merk bij andere marktondernemers, is dat ze wel geld willen uitgeven, maar het moet gelijk wat opleveren. Dat vind ik jammer. Vaak wordt gezegd dat de productie van een elektrische auto niet milieuvriendelijk is. En dat een elektrische auto pas vanaf 90.000 kilometer op de teller iets oplevert voor het milieu. Maar als je elke dag op de markt staat, zit je zo aan die 90.000. Dan kan je net zo goed elektrisch gaan rijden.”

Hoe haalbaar is elektrisch rijden voor marktondernemers, als je kijkt naar de afstanden die zij iedere dag rijden?

Alexandra merkt dat er op de markt weinig interesse is voor elektrisch rijden.  Terwijl het wél haalbaar is. Alexandra: “Mijn bus heeft kan zo’n 200 kilometer op een accu rijden. Maar je kan ook een grotere accu kopen waar je 400 kilometer mee kunt rijden. Dan kan je prima een dag rijden op 1 accu. Elektrisch rijden bevalt mij ontzettend goed. Ik zou niet meer terug willen. Het is wel een andere manier van rijden. Je moet eraan wennen dat je moet opladen als je de volgende dag een grote afstand wilt rijden. Maar het is fijn om niet meer te schakelen zoals in een dieselauto.” 

Hoe kan de markt zich voorbereiden op de ZE-zone?

“Uiteindelijk moet iedereen elektrisch gaan rijden, dus ook de mensen op de markt. Ik raad aan om je goed te laten informeren. Ga naar een garage en laat de kosten op een rijtje zetten. Denk er eens over na zonder er direct negatief over te denken. Alle auto’s kosten geld, elektrisch misschien wat meer. Maar hoe erg is dat als je daarmee ook het milieu kunt helpen?”