Chahida el Mossoui
Chahida woont al 42 jaar in Gouda en heeft veel sociaal werk gedaan. Ze werkt al 16 jaar voor de organisatie Kernkracht. Ze begeleidt mensen die hulp nodig hebben met processen bij (overheids)organisaties, dak- en thuislozen en mensen met psychische problemen. Als ervaringsdeskundige staat ze naast de mensen en helpt hen een weg te vinden in de samenleving. Door haar werk heeft ze een goed beeld van wat er gebeurt in de maatschappij.
Wat valt u op als het gaat om mobiliteit in Gouda?
“Ik probeer geluiden van mensen op te vangen. Bijvoorbeeld, de bus in Korte Akkeren is jaren geleden stopgezet. Maar als je niet meer goed ter been bent is 20 minuten wandelen naar het station best een eind. Wat mij ook opvalt is de mentaliteit. Mensen gooien rotzooi op de grond. Niet iedereen maakt daar een melding van, zo zie ik dat in de Marokkaanse en Surinaamse gemeenschappen mensen geen meldingen in sturen. Men is bang dat iemand erachter komt dat jij een melding hebt gemaakt.”
En hoe zit het met fietsen?
“Als het gaat om fietsen is cultuur ook belangrijk. In de Marokkaanse gemeenschap wordt bijvoorbeeld voor alles de auto gepakt, bijvoorbeeld voor het halen en brengen van kinderen. De auto is toch wel een status symbool. Wij hebben thuis een Mercedes, want “een Marokkaan rijdt een Mercedes”. Misschien hebben mensen ook geen geld om zo’n stevige en goede fiets te kopen. Of misschien vindt men het niet fijn om buiten in de regen te fietsen. Het helpt als een werkgever dan een fietsplan heeft. En gezondheid kan ook een reden zijn om te gaan fietsen. Ik ben ook een reden geweest om te gaan fietsen voor een collega die zelf veel fitter was maar altijd met de auto naar werk kwam. Door zelf steeds te fietsen prikkel je anderen om dit ook te doen. Gouda is niet zo groot, je bent overal sneller met de fiets dan met de auto. Verder valt het me op dat kinderen jong onbegeleid fietsen, terwijl ze tot een jaar of 10 onder begeleiding zouden fietsen. Er is weinig reclame van Veilig Verkeer Nederland hierover.”
Door zelf steeds te fietsen prikkel je anderen om dit ook te doen. Gouda is niet zo groot, je bent overal sneller met de fiets dan met de auto.
Hoe is het wonen in Gouda en op welke manier verplaatst u zich door de stad?
“Ik woon nu in Korte Akkeren en daar hangt een eigen sfeer en er is daar een groepsgevoel. Je ziet elkaar, groet elkaar en praat met elkaar. Ik fiets zelf veel. Ook mijn collega’s bij Kernkracht die uit Gouda komen fietsen. Wat ik wel eerder meemaakte, is dat ik solliciteerde bij een organisatie en daar werd afgewezen omdat ik geen auto had. Dat vond ik echt belachelijk. Als je een parkeerprobleem wil aanpakken en meer wil inzetten op fietsen dan moet je ook de werkgevers meenemen.”
Wanneer is voor u Gouda goed op weg geslaagd?
“Als het een haalbaar plan is en ook echt wordt uitgevoerd. Daarnaast zijn er nog wel een paar verkeerssituaties waar aandacht aan moet worden gegeven. Bij de Goudse Poort is een gevaarlijk kruispunt. Fietsers steken daar schuin over. De verkeerslichten iets scherper afstellen zou al helpen. Ook bij de Aloysius school is een slecht kruispunt.”