Eric Mieremet
Het klusbedrijf van Eric Mieremet is te vinden aan de Lage Gouwe in de binnenstad van Gouda. Hij voert installatie-, renovatie- en restauratieklussen uit in Gouda en de steden daar omheen. Enkele jaren geleden liet de gemeente weten dat er een zero-emissiezone zou komen. In deze zone mogen alleen uitstootvrije bestel- en vrachtauto’s rijden. Daarom kocht Eric kort daarna een elektrische bestelbus. Daarmee is hij een voorbeeld voor andere Goudse ondernemers.
Waarom bent u elektrisch gaan rijden?
“Ik heb altijd met veel plezier in een dieselbus gereden. Maar na vele jaren trouwe dienst was mijn bus in 2020 aan vervanging toe. Rond die tijd werd bekend dat er in 2025 een zero-emissiezone zou komen. Eerst leek het erop dat alle bestel- en vrachtauto’s meteen elektrisch moesten zijn. Later kwam er toch een overgangsperiode, maar toen had ik al mijn keuze gemaakt om een elektrische bus te kopen.”

Ik raad andere ondernemers aan om goed af te wegen wat het beste bij hun situatie past.
Wat zijn de voordelen van elektrisch rijden?
“Het grootste voordeel is dat er vrijwel altijd parkeerplek is in de binnenstad. Gewone parkeerplekken zijn meestal bezet, maar de plekken met laadpalen zijn vaak vrij. Ook is elektrisch rijden erg comfortabel. Doordat de auto snel optrekt, kan ik bijvoorbeeld makkelijk invoegen op de snelweg.”
Welke nadelen ervaart u?
“Deze bus kan op een volle accu 120 kilometer afleggen. Voor mijn werk in Gouda en de regio is dat voldoende. Maar voor langere privéritten moet ik onderweg opladen. Dit kost extra reistijd en daarom zie ik dat als een nadeel. Natuurlijk kan je ook kiezen voor een auto met een grotere accu. Zo kun je verder rijden zonder tussentijds op te laden.”
Wat vindt u ervan dat Gouda een zero-emissiezone heeft?
“Ik vind het goed dat de zero-emissiezone in Gouda is ingevoerd. Vooral als je kijkt naar pakketbezorgers. Die laten vaak hun motor draaien terwijl ze een pakket afleveren. Als deze bussen elektrisch worden, denk ik dat het heel veel uitstoot kan schelen.”
Hoe kijkt u nu terug op uw beslissing om over te stappen op een elektrische bus?
“Als ik eerder had geweten dat er een overgangsperiode zou zijn bij de invoering van de zero-emissiezone, had ik niet meteen de overstap op een elektrische bus gemaakt. Dan had ik nog tot mijn pensioen, over 2 jaar, een dieselbus kunnen gebruiken. Ook kon ik geen gebruik meer maken van de subsidie die later werd ingevoerd, omdat ik er zo vroeg bij was. Toch ben ik tevreden over de keuze die ik toen heb gemaakt. Ik raad andere ondernemers aan om goed af te wegen wat het beste bij hun situatie past. Er is vast een oplossing te vinden, zodat je zonder problemen kunt blijven ondernemen binnen de zero-emissiezone.”