Hans du Pré

Hans kwam in de jaren ’70 van Den Haag naar Gouda. Hij is nooit meer weggegaan. Hans werkte bijna 40 jaar in het centrum van Gouda. Daar maakte hij oude gebouwen weer mooi. Hij koos dit werk omdat zijn eerste huis in Gouda heel bijzonder was. Het was een oud, belangrijk gebouw dat beschermd wordt door de regering. Hans moest slim nadenken hoe hij dit huis kon opknappen. Hij vond dat zo leuk dat hij er zijn werk van maakte. Nu gaat Hans weer verhuizen. Hij gaat wonen in het huis waar hij lang geleden begon te werken als timmerman. Hans wilde per se in het centrum wonen. Dat was heel belangrijk voor hem bij het kiezen van zijn nieuwe huis.

Kunt u uw wijk beschrijven? Waarom is het zo fijn wonen in de binnenstad van Gouda?

“De binnenstad is een mix van alles. Er zijn verschillende bewoners, kopers en sociale huur, er zijn bewoners met alle nationaliteiten. Het is een actieve buurt waar ik veel buren spreek. Het buurthuis de Speelwinkel organiseert van alles. Zo betalen zij de kerstboom die elk jaar wordt neergezet. ’s Middags tuigen we de kerstboom dan samen met de kinderen op. Dan zetten we een partytent op en komen buurtbewoners met erwtensoep en Syrische en Afghaanse hapjes. Zelf heb ik een vlot gemaakt voor kinderen in de buurt. Een aantal ouders van de kinderen hebben de sleutel van het vlot. Daarnaast oogst ik elk jaar de mispels van mijn boom, dat is zo’n 80 kilo en deel ik uit in de wijk. Daar kan je heerlijke likeur mee maken, maar ook jam. Als er nieuwe bewoners in de wijk zijn, ga ik altijd een zakje brengen.”

Foto van Hans du Pré bij de Hollandsche IJssel
Hans du Pré bij de Hollandsche IJssel.

We zien niet meer hoe lelijk auto’s zijn en de ruimte die ze in nemen. De grachten worden mooier zonder geparkeerde auto’s.

Hoe verplaatst u zich door de binnenstad en Gouda?

“Toen ik nog werkte had ik een bus voor gereedschap en materialen. Ik was afhankelijk van die bus. Nu gebruik ik ‘m bijna niet meer. Hij is al 20 jaar oud en ik mag er de milieuzones niet mee in. Als deze op is, gaan we misschien een tijdje GreenWheels proberen. Ik doe alle boodschappen op de fiets en ga vaak met de trein naar andere steden, Amsterdam of Den Haag. Ik vind het heel ontspannend om met het openbaar vervoer te reizen. Kritiek van mensen op parkeerproblemen in de binnenstad komt vaak van mensen die er niet wonen. De mensen die er wonen zien andere voordelen.” 

“Ik heb de ontwikkeling van het verkeer in Gouda meegemaakt. De Markt was een groot parkeerterrein totdat de gemeente dit in de jaren ‘80 wijzigde. De horeca blies toen het hoogste van de toren, terwijl ze er nu enorm van profiteren. Dit zie ik nu ook bij de verkeersplannen. Mensen verzetten zich tegen de verandering. Ook de horeca zal gaan profiteren van de veranderingen langs de rivier. Sinds de jaren ’70 heb ik meegesproken over stadsvernieuwing. Daar heeft eens een oude man met mij gedeeld: ‘Als je vroeger een auto kocht, dan kocht je ook de plek om deze te stallen.’ Zonde dat dat is los gelaten.”

Wanneer is voor u Gouda Goed op Weg geslaagd?

“Dat een verkeersluw centrum en rivierfront wordt uitgevoerd. Daar moeten nog een aantal stappen voor gezet worden. We zien niet meer hoe lelijk auto’s zijn en de ruimte die ze in nemen. De grachten worden mooier zonder geparkeerde auto’s. De Markt heeft dat al laten zien sinds het parkeerterrein is opgeheven. Wat er verder op het moment speelt zijn de deelscooters. Ik heb mijn bedenkingen of dat wel een verrijking is… Als ik zie hoe de scooters overal worden neergezet in Rotterdam en hoe snel de scooters rijden, heb ik daar een conservatieve mening over. De gemeente Gouda zou restricties moeten geven voor het neerzetten van de scooters.”