Definitief plaatsingsbesluit 4: PMD afvalcontainers

Het college van burgemeester en wethouders van Gouda heeft besloten om op verschillende locaties in Gouda ondergrondse en bovengrondse PMD afvalcontainers te plaatsen.

Dit is ter uitvoering van het besluit ‘verbeteren afvalinzameling’ van de gemeenteraad van 24 september 2019. Daarbij heeft de raad onder meer besloten om plastic, metaal en drankpakken (PMD) bij hoogbouwlocaties met ondergrondse containers te gaan inzamelen.

PMD wordt in Gouda sinds 2010 in zakken ingezameld. Sinds 2018 moeten inwoners apart betalen voor het aanbieden van restafval. Inwoners van Gouda bieden sinds 2018 steeds meer PMD aan. Hoewel dit elke week wordt ingezameld, wordt PMD bijna dagelijks op straat gezet.

Door PMD met ondergrondse en bovengrondse containers in te zamelen wil de gemeente:

  •  De scheiding van huishoudelijk afval verder bevorderen. Inwoners kunnen dan 7 dagen per week, 24 uur per dag hun PMD aanbieden.
  •  Het uiterlijk aanzien van de straat verbeteren. De sterk gestegen hoeveelheden PMD zijn dan niet meer in het straatbeeld zichtbaar.

Bij het besluit van 3 maart 2020 heeft het college beleidsregels vastgesteld voor de locatiekeuze voor containers voor huishoudelijk afval. In deze beleidsregels zijn criteria voor de keuze van de locatie van afvalcontainers vastgesteld. Op grond van deze criteria is dit aanwijsbesluit opgesteld voor de plaatsing van ondergrondse en bovengrondse containers voor PMD.

Het college heeft besloten om de volgende locaties aan te wijzen om een ondergrondse PMD container te plaatsen.

Locatie/AdresNaast bestaand containernummer
Bosboom Toussaintkaden.v.t.
Westerkade/ Walvisstraat1067
Lazaruskaden.v.t.
Dijkgraafslag1187
Johan den Haenstraatn.v.t.
Schooltuinen0821
Lakerpolderplein0866

Procedure plaatsingsbesluit PMD afvalcontainers

Voor de vaststelling van het plaatsingsbesluit PMD afvalcontainers is in het kader van de Algemene inspraak- en participatieverordening de procedure als bedoeld in afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Dit betekent dat voor de procedure van het plaatsingsbesluit PMD afvalcontainers de volgende stappen zijn gezet:

Zienswijzenronde

Het ontwerp-plaatsingsbesluit PMD afvalcontainers heeft na publicatie in de Goudse Post gestaan en met ingang van 3 april 2024 tot en met 15 mei 2024 ter inzage gelegen. Gedurende deze termijn kon iedereen schriftelijk of mondeling bij de gemeente Gouda een zienswijze indienen.

Vaststelling

Na de zienswijzenronde stelt het college het plaatsingsbesluit PMD afvalcontainers vast.

Ingekomen zienswijzen

Er zijn geen zienswijzen ontvangen.

Als u het niet eens bent met dit besluit (pdf), en belanghebbende bent en een zienswijze heeft ingediend, kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van bekendmaking van dit besluit, een gemotiveerd beroepschrift indienen bij de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag.

Het indienen van een beroepschrift is overigens geen uitstel van de werking van dit besluit. Indien u op korte termijn wilt voorkomen dat wij uitvoering geven aan het besluit, dan kunt u de voorzieningenrechter van de Raad van State, afdeling Bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag, vragen een voorlopige voorziening te treffen. Een verzoek om een voorlopige voorziening kunt u alleen indienen als u ook beroep hebt ingesteld. Bovendien moet er sprake zijn van een spoedeisend belang.

Voor de behandeling van zowel een beroepschrift als een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd. De griffie van de Raad van State stuurt u voor de betaling daarvan een acceptgiro toe.

U kunt ook digitaal beroep instellen.