Hoe stad en land over Gouda denken
Met een gerust hart kun je er een kilo jong belegen onder verwedden, want vraag stad en land waar ze bij Gouda als 1e aan denken, en het antwoord is kaas. Maar er komen meer smaken uit het onderzoek naar het imago van de stad Gouda. En wat daarbij opvalt, is dat Nederlanders positiever zijn dan Gouwenaars zelf. Maar Gouwenaars vinden dan ook dat (andere) Gouwenaars vaak mopperen.
“Kaas is onlosmakelijk met de identiteit van de stad verbonden; maar liefst 77% van de Nederlanders noemt kaas als spontane associatie”, zegt wethouder Thierry van Vugt (onder andere Stadsmarketing). “Op zich hartstikke mooi en helder, aan de andere kant maakt dat de uitdaging groter om het imago te verbreden. De ambitie is om óók meer bekendheid voor de cultuurhistorische kwaliteiten van de stad te krijgen. Die kwaliteiten zien mensen ook, maar op de nodige afstand van Gouda Kaasstad.”
Gastvrij en typisch Hollands
De uitkomsten van het imago-onderzoek werden vanavond (donderdag 17 oktober) gepresenteerd in de Goudse Theaterbakkerheij. Ten overstaan van enkele tientallen mensen die bij Gouda zijn betrokken, vormden ze de aftrap van een stadsbrede aanpak op het gebied van stadsmarketing.
Positief is dat niemand Gouda een negatieve score geeft. Nederlanders die Gouda al eens hebben bezocht, zijn zelfs nóg positiever over Gouda. Naast kaas denken Nederlanders bij het horen van de naam Gouda aan kaarsen, stroopwafels, cultuurhistorie, stadhuis en markt, maar ook aan typisch-Hollands, gastvrij, ambachten en bereikbaar. Gouwenaars noemen, naast kaas, ook centraal gelegen en bodemdaling.
Gouwenaars zelf zijn ronduit positief over wonen, cultuur meemaken, opgroeien en oud worden in Gouda. Minder positief zijn ze over de aantrekkelijkheid van de stad ten aanzien van studeren, een baan vinden, ondernemen en winkelen. Gouda als winkelstad scoort hoger bij Nederland als geheel.
Wethouder Thierry van Vugt: “Gouda is een unieke en bruisende stad die veel te bieden heeft. Dat moet ook in de toekomst zo blijven. Als gemeente werken we samen met partners aan een gezamenlijk merkverhaal voor Gouda. Het is geen rechttoe-rechtaan stadspromotie, maar een strategische aanpak. Zo willen we het imago van de stad verder versterken en uitdragen. Het doel is een hogere waardering van bewoners, bezoekers en bedrijven.”
Positief en éénduidig imago
Tijdens de bijeenkomst in de Theaterbakkerheij ging Carlijn Leenders, expert in citymarketing, dieper in op stadsmarketing en haar bevindingen in Gouda. Uiteindelijk moet stadsmarketing bijdragen aan een florerende stad met een positief en eenduidig imago, behoud van een vitale binnenstad en een sterke economie. Ook moet het bij inwoners hun verbinding met en hun gevoel van trots versterken over Gouda als stad waar het aantrekkelijk wonen en leven is.
“De nieuwe strategie is niet van de gemeente, het is de strategie van en voor de stad Gouda”, aldus Thierry van Vugt. “De nieuwe strategie maakt gebruikt van alle kennis die de afgelopen jaren met stadsmarketing, toerisme en Gouda750 is opgedaan en bouwt daarop voort. Het is geen wijziging van koers, maar een integrale aanpak van stadsmarketing met aandacht voor bewoners, bedrijven, talent en bezoekers.” De gemeenteraad is eerder vandaag over de strategische aanpak en het imago-onderzoek geïnformeerd. De bijbehorende documenten kunt u vinden op de website.