Huurders weten meldpunt te vinden bij problemen met verhuurder

Gemeente Gouda heeft in 2024 in totaal 26 huurders bijgestaan met uiteenlopende klachten over het gedrag van een verhuurder. De meeste klachten gingen over achterstallig onderhoud en een te hoge huurprijs. Bemiddeling heeft tot nu toe in 1 geval geleid tot een forse huurverlaging.
“Goed te zien dat huurders de gemeente steeds beter weten te vinden bij problemen met de verhuurder. En dat we ook daadwerkelijk wat konden betekenen voor deze huurders”, zegt wethouder Wonen Jan Kees Oppelaar.
Sinds 1 januari 2024 heeft de gemeente Gouda een Meldpunt Klacht over Huren waar huurders of woningzoekenden terecht kunnen als ze problemen hebben met een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar. Daar maakten het eerste jaar 26 mensen gebruik van. Dat blijkt uit eerste een rapportage over de resultaten van het meldpunt.
De meest voorkomende klachten gingen over achterstallig onderhoud en een te hoge huurprijs in relatie tot de woningkwaliteit. In één geval heeft dit inmiddels geleid tot een huurverlaging van € 850,- naar € 466,19 per maand. Ook moet de verhuurder de te veel betaalde huur over een periode van 33 maanden met terugwerkende kracht terugbetalen aan de huurder. Een aantal andere zaken is nog in behandeling. Gemiddeld betaalden de huurders die zich in 2024 meldden bij het Huurteam € 316,- per maand te veel.
Naast hulp bij misstanden over de huurprijs heeft het Huurteam ook juridisch advies kunnen geven over onjuistheden in het huurcontract.
Melden werkt
Oppelaar: “De eerste resultaten van het Meldpunt Klacht over Huren laten zien dat het Meldpunt voorziet in een behoefte en bijdraagt aan eerlijke huurprijzen en een correcte omgang met huurders in onze stad.” Hij verwacht in 2025 meer meldingen, als huurders het meldpunt nog beter weten te vinden. “Veel mensen zijn tevreden over hun verhuurder, maar soms gaat het mis. Denk aan een te hoge huurprijs en borg of verwaarloosd onderhoud. Ook discriminatie komt helaas in sommige gevallen voor. De gemeente kan bij dit soort situaties helpen.”
Goed overleg
Meldingen over discriminatie worden opgepakt door Stichting iDb. Andere meldingen over verhuurgedrag worden opgepakt door het Huurteam Gouda. Stichting iDb en het Huurteam proberen met de melder en verhuurder allereerst in goed overleg tot een oplossing te komen. Als dit niet lukt, dan kan de gemeente Gouda handhavend optreden. Dit is nog niet aan de orde geweest in Gouda.